A Soft Flow Kft. hardver fejlesztési vezetője és a Pécsi Tudományegyet adjunktusa, a Nyitrai Autóház Renault márkakereskedésének új elektromos autóját, a Renault Megane E-Tech Electric modellt próbálta ki.
Bevallom először azt hittem, hogy a mindenki által ismert Megane kapott egy teljesen elektromos hajtásláncot. Miután utánanéztem az autónak, akkor láttam, hogy csak a modellnév közös, ez a Megane vadonatúj fejlesztés. A formaterv remek lett, ami a francia gyártóknál talán nem akkora meglepetés. Tetszik, ahogy aktív dizájnelemként használják a lámpatesteket. nem csak a formájukra és a textúrára gondolok, hanem arra, hogy az ajtók nyitása után változik a nappali fény fényereje, a fényszórók ledjei kisebb showműsort adnak elő. Ez a produkció ízléses marad, nem túljátszott. Ugyanezt érzem a karosszéria kialakításánál, a domborulatok, ívek, mélyedések elhelyezésénél, sőt a tömegek megformálásánál is remek volt a formatervezők arányérzéke. Az én ízlésemnek egy kicsit túlságosan bunkerszerű az autó, de ez egyéni preferencia, van, aki éppen ezt szereti.
Belül mennyi érezhető ebből?
Nem meglepő hogy belül is korlátozott a kilátás. Hozzá kell tenni, hogy én 190 centi felett vagyok, és az autó is 4.2 méter, tehát még a belsőégésű motoros Megane-oknál is rövidebb. Ennek fényében viszont elég a tér, miután beállítottam az ülést jól éreztem magam. Érdekes extrát is kapott a tesztautó, a középső kijelzőn megjelenő 360 fokos kamera mellett a visszapillantó átbillentése után kameraképre vált, ami jóval nagyobb látószöget mutat. Ilyen megoldással még nem találkoztam, jó ötlet, ahogy az is, hogy a vezetőre bízza a választást a hagyományos tükör és a kamerakép között. Az utastér egyébként tetszik, szépek az anyagok, minőségi a kialakítás és hangsúlyos újrahasznosított anyagok használata, ami egy elektromos autónál helyénvaló. A két LCD kijelzővel megoldott műszerfal-középkonzol kombináció is egységes stílusú, a Google alapú rendszer nemcsak modern, hanem olyan szabadságot is ad, ami más autókban egyelőre elképzelhetetlen. A grafikák is naprakészek, de azt hiszem a legfontosabb, hogy olyan átgondoltsággal alakították ki a szaknyelven autó-vezető interface-nek hívott kezelőfelületet, ami szintén ritkaság a mai autóiparban. Nincsenek logikai bukfencek, minden magától értetődő, ugyanakkor szinte minden személyre szabható. Az egyik remek ötlet a sok közül, hogy a kormány mögötti fülekre, ott ahová a hagyományos autókon az automataváltó kézi kapcsolású billentyűi szoktak kerülni, a Megane-ban a viszatáplálás erősségének kapcsolóit tették. Ezzel gyakorlatilag ugyanúgy tudtam legurulni a Mecsekről, mintha visszakapcsolásokkal motorfékkel jöttem volna egy belsőégésű motoros autóval.
El is érkeztünk a technológiához. Elvileg egy elektromos autóban nem lehet nagy csodát tenni, hiszen az elv és a lehetőségek ugyanazok. A Renault ki tudott találni valami újat?
Érdekes a Megane koncepciója. A viszonylag kicsi karosszériába tettek rengeteg erőt és egy nagy akkumulátort. Ez olyan szempontból nagy feladat volt, hogy mindennek helyet kellett találni. Szerintem sikerrel oldották meg, bár a csomagtér kisebbnek tűnik a katalógusadatnál, de a hasonló méretű autókhoz viszonyítva megállja a helyét. Az erős motor hangolása lett nagyon izgalmas. A Renault gondolt egy merészet, és nagyon direkten ráengedte a 220 lóerőt és a 300 Nm nyomatékot a kerekekre. Ezzel elérték azt, hogy a megszokott elektromos autós brutális gyorsuláson felül további élményt ad. Ehhez persze kell a jó futómű, az akkumulátor miatt alacsonyra kerülő súlypont, meg egy kis futóműhangolási mágia is, amit a Renault mérnökei annyira eltaláltak, hogy az ember fejében megfordul, hogy nem vonták e be a Forma-1-es csapat mérnökeit is.
Öt évvel ezelőtt próbáltunk együtt egy elektromos autót, ez alatt az idő alatt mennyit változott a technika?
Ezzel kapcsolatban vegyesek az érzéseim. A legnagyobb előrelépés az elektronika területén történt, a katalógusban az szerepel, hogy ebben a csúcsmodellben 26 különféle vezetéstámogató rendszer működik. Ezek közül van néhány, amit én is nagyon szeretek, például a távolságtartó tempomat már annyira fejlett, hogy nem csak biztonsági, hanem kényelmi extra is. A hatótáv növekedés is érezhető, az öt évvel ezelőtti tesztautó fele ekkora akkumulátorral alig több mint harmad ekkora hatótávra volt képes, úgy, hogy a méretük és a tömegük szinte egyforma. A Megane esetében érdemes kiemelni azt is, hogy a Renault tíz évvel ezelőtt a Zoé-val egy annyira előremutató elektromos autót épített, hogy az a modell néhány frissítéssel még ma is megállja a helyét a piacon. Ez az évtizedes tapasztalat érezhető a Megane Electricben is. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az elektromos autók akkumulátorainak technológiájában még mindig nem történt meg az a nagy áttörés, amire várunk. A Megane Electric tömegének majdnem a negyede az akkumulátor, ami még mindig elég sok. A másik kérdéskör a töltésé. Itt is érezhető a fejlődés, az, hogy egy bő félórás közbeeső töltéssel az autó képes 500 kilométert megtenni autópályán, már egészen ígéretes.
A mai autópiaci helyzetben érdekes kérdés a vételár. A Megane Electric mennyire versenyképes?
Ez valóban nehéz kérdés, hiszen folyamatosan emelkednek az autóárak, sőt az is kérdés van e elérhető autó, vagy mennyi a várakozási idő. A csúcsfelszereltségű tesztautó helyett sokaknak elég lehet a 130 lóerős változat alacsonyabban felszerelve, sőt megkockáztatom, hogy az alapmodell is bőségesen elegendő lenne a legtöbbünknek. Ennek ára épp 1 millió forinttal magasabb a Zoé alapáránál, ami szerintem arányos.
T.R.
A tesztautó adatai:
Akkumulátor kapacitása: 60 kWh
Maximális teljesítmény: 220 LE (160 kW)
Maximális nyomaték: 300 Nm
Csomagtér: 440 l
Maximális sebesség: 160 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 7.4 s
Átlagfogyasztás (WLTP): 16.1 kWh/100km
Hatótáv (WLTP): 450 km
Alapár: 14 549 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: 18” könnyűfém keréktárcsák, LED fényszórók, Automata Renault Kártya, 9” openR link multimédia rendszer, 12,3” TFT digitális műszeregység, sávelhagyást gátló rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, aktív vészfékező
rendszer gyalogos- és kerékpárosérzékelővel, követési távolságra figyelmeztető rendszer, fáradtságérzékelő rendszer, tolatóradarok és tolatókamera, tempomat, sebességszabályozó és -korlátozó funkcióval