Autóteszt: Behek István – Land Rover Discovery Sport

A Bagolyvár étterem vezetője a Penthe Autóház új Land Rover márkakereskedésének tesztautóját, a Land Rover Discovery Sport dízelmotoros változatát próbálta ki.

Ahogy mindenkinek, nekem is vannak élményeim a Land Roverről. Az afrikai hangulat, a sivatag, a szafarik képéhez hozzátartozik a jellegzetes Land Rover karakter. A márkai mai kínálatában is felfedezhetőek ezek a tradicionális vonalak, és nagyon tetszik, hogy sikerült úgy kialakítani a meglepően széles modellpalettát, hogy mindegyik Land Rover egyéniség maradt. Ez a Discovery Sport már a mérete miatt is szimpatikus. Nem túlzó, elfér a városi utakon, sőt ide a Bagolyvárba is könnyedén eljutottunk vele a keskeny dűlőúton.

Az említett Land Roverre jellemző stílusjegyeket hol találta meg a tesztautón?

Nyilvánvaló Discovery utalás a motorháztetőn húzódó felirat, ami ismétlődik a csomagtérajtón is. Természetesen a számtalan helyen feltűnő jellegzetes Land Rover logo is ilyen elem, és maga az autó tömegaránya, a sziluett, a nyújtott motorháztető is rögtön felismerhetővé teszi. A lámpák szépek, az elsőkre ügyesen válaszolnak a hátsók. Szimpatikus az is, hogy visszafogottan használták a műanyag rátéteket, mert egy Discoveryről nem ezek miatt hisszük, hogy jó terepjáró, hanem tudjuk, hogy a génjeiben hordozza azt, hogy terepen sem lehet zavarba hozni. Nem mellesleg, a csicsás kiegészítők nélkül hozza a klasszikus brit eleganciát.

Nem csak a vendéglátásban van nagy tapasztalata, hanem sikeres vitorlázó is. A kikötőkben gondolom sok hasonló jellegű autóval találkozik.

Az aktív életmódhoz remekül passzol ez a kategória. A hétköznapokon szinte kompromisszum-mentesen lehet velük közlekedni, ezért is emeltem ki, hogy a Discovery Sport az a méret, amit a városban sem érzünk túlzónak. A szabadidős programokban is remek társ egy ilyen autó, könnyedén eljut oda, ahová egy átlag sofőr elmerészkedik, és egy nehezebb utánfutó vontatására is tökéletes. Mindehhez ma már nem kell minőségi engedményeket tenni, ha az utasteret nézzük, sehol sem látok olyan megoldást, ami egy prémium személyautóban nem állná meg a helyét.

A Bagolyvár étterem mottója igaz az autóiparban is?

„A kiválóság nem örökletes. A minőség nem veled született. Csak akkor lehetsz a legjobb, ha a legjobbakkal veszed fel a versenyt.” Ez a három mondat szerepel nálunk a falon is, és úgy gondolom, hogy az élet minden területére igaz. Attól, hogy örökölt vagy megvásárolt egy autógyár egy hajdan csillogó márkanevet, nem engedheti meg azt, hogy hátra dőljön és a régmúltból éljen. A piac könyörtelen, ha az autóiparban kicsit később is érkeznek a visszacsatolások, mint akár a vendéglátásban. Ezen a Discoveryn is azt érzem, hogy a mérnökök mindent megtettek azért, hogy továbbra is az élvonalban tartsák a márkát, úgy, hogy a változó igényekhez igazodjanak.

Nem volt könnyű feladat, a puritán célszerszámot kellett ötvözni a minőséggel és a digitalizációval. Kezdjük az utóbbival, a fedélzeti rendszerekkel.

Nekem nagyon tetszik. Sok autóban érzem azt, hogy már az első lépésnél elvesznek, mert nem találják a központi kijelző helyét. Persze a mérnököknek itt könnyebb dolguk volt, mert a nagyobb műszerfalon a méretes kijelző is elfért a klasszikus helyre, és be kell látni, hogy még mindig ez a legjobb megoldás. A szellőzés állítógombjai és a középső légbefúvók közt jó helyen van, jól kezelhető a központi képernyő, és nagyon informatív a menürendszere is. A kormányon levő gombok remekül kiegészítik, a kedvencem az volt, hogy a kormányfűtést a bal hüvelykujjunk egy mozdulatával lehet kapcsolni. Az érintőgombok is ügyesek, a jobb oldali tekerőgomb képes funkciót váltani, és innen kapcsolhatóak a terep üzemmódok is. Talán mondani sem kell, hogy minden ma elérhető menetdinamikai kiegészítő kapható az autóhoz, az például tetszett, hogy a sávtartó épp jókor és nem tolakodóan avatkozik közbe.

Említette, hogy személyautós a Discovery Sport utastere. Mire gondolt pontosan?

Egyrészt a dizájnra. Modern, ízléses és visszafogott. Persze végtelenül messze van a klasszikus Defendertől, de ma már mások az igények. Az anyagok is nagyszerűek, és ami a legfontosabb, hogy komfortos az autó. Láttam, hogy van hétüléses kivitel is, a tesztautóban pedig öt üléssel hatalmas a hely és óriási a csomagtartó. Mindössze két apró bakit találtam. Nekem nem állt kézre az ajtó tetejére helyezett ablakemelő kapcsoló, és furcsa volt, hogy a csomagtartó rolóját kézzel kellett kiakasztani. Az viszont fontos, hogy mindenütt vannak tárolóhelyek és töltőpontok.

A kiemelkedő terepképességek hozzá tartoznak a Land Roverekhez, ezen a téren mit tapasztalt?

Nyilván egy ilyen rövid teszt nem arról szól, hogy extrém terepen vallassuk az autót, hiszen fokozatosan kell megismerkedni a tudásával. Az már kívülről látszik, hogy jók a terepszögek és elegendő a hasmagasság. Ezekre a képességekre sajnos sokszor a városban is szükség van. A különféle terepviszonyokra ki lehet választani a megfelelő üzemmódot, és a lejtmenet vezérlés is hasznos lehet, akár a Mecseken is a téli utakon. Sajnos a villámárvizek korában annak is komoly használati értéke van, hogy az autó figyelmeztet, ha elértük a maximális gázlómélységet.

A 204 lóerős dízelmotor mennyire illik az autóhoz?

Ha hosszabb utakra is használjuk, és miért ne tennénk, akkor ez a jó választás. Erősebbnek érződik mint a katalógus adat, ez valószínűleg a (mild-) hibrid rendszernek és az ügyes váltónak köszönhető. Úgy láttam van benzines és plug in hibrid is, így mindenki megtalálja a neki szimpatikus erőforrást.

T.R.

A tesztautó adatai:

Maximális teljesítmény:                              204 LE (150 kW) 3750/perc

Maximális nyomaték:                                   430 Nm 1750-2500/perc

Csomagtér:                                                   963 l

Maximális sebesség:                                     209 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 8.6 s

Átlagfogyasztás:                                          6.2/100km

Alapár (SE):                                                  21 046 000 Ft

A fontosabb alapfelszerelések: összkerékhajtás, 10 colos érintőképernyő, All Terrain Progress Control (ATPC), Terrain Response 2, borulásgátló (RSC), hegymenet-vezérlő asszisztens, lejtmenet vezérlés (HDC), utánfutó stabilitás asszisztens (TSA), aktív holttér-támogatás, hátsó forgalomfelügyelet, közúti jelzőtábla felismerés adaptív sebességhatárolóval, távolságtartó tempomat, automata fényszórók intelligens fényszóró asszisztenssel (AHBA), MeridianTM audiorendszer

A tesztautót a Land Rover hivatalos pécsi márkakereskedése, a Penthe Autóház biztosította. (www.penthe.landrover.hu)