Az áramlási citometria, a molekuláris biológia és az élelmiszer/ takarmánybiztonsági analitikai megoldások fejlesztésével foglalkozó Soft Flow Kft stratégiai programvezetője az AutóCity Zrt. Volkswagen ID.5 GTX modelljét próbálta ki. Dr. Czéh Árpád régóta ismeri a márkát, de a Volkswagen elektromos autóival most találkozott először.
Gyerekkorom óta kedvelem a Volkswageneket. A Bogár volt az első nagy kedvenc, aztán az egyes Golf. Az én generációmnak meghatározó volt a Klinika című sorozat is, amelyből Udo Brinkmann Golf kabriója bennem is nyomot hagyott. Volt is egy időben egy fellángolásom, hogy vásárolok egy egyes Golfot, bekapcsolódok a Volkswagen közösségbe és megőrzőm az autót az utókornak, de ez sajnos nem sikerült. Most van a családban egy Volkswagen Polo, a négy kerek lámpás generációból, ami már felnőttkorba lépett. Ezt az autót viszont mindenképp szeretnénk megőrizni, és amikor a fiam jogosítványt szerez, akkor megbecsült oldtimer lesz már.
A másik véglet a Volkswagen jelene, ami egyben a jövőt is felvillantja, az ID.5. Hol van kapcsolódási pont a két korszak között?
A formatervben látszik a Volkswagen örökség. Az a fajta letisztult egyszerűség fedezhető fel a vonalakban, ami mindig is jellemző volt a márkára. Az is hagyomány, hogy nem tűnik nagynak az autó, ennek inkább zömök hatása van, a magasra építkező karosszéria miatt, de így is barátságos méretű. Az elektromos hajtás miatt sima az orra, itt a legfeltűnőbb elem a lámpatest, ami egyszerűnek tűnik, de ahogy mozdul az ajtók nyitása után, elárulja, hogy mennyire összetett világítási rendszerről van szó. A kupés forma, ma nagyon divatos, nekem is tetszik az ereszkedő hátfal, sportosabb így az autó.
Talán a belső térre is ez a kettősség jellemző, már-már puritánnak tűnik, de ott rejtőzik a csúcstechnika.
Első pillantásra nekem is úgy tűnt, hogy puritán az utastér. Aztán ahogy elmélyedtem a kezelőszervek és a menük rengetegében, rájöttem, hogy napok vagy akár hetek is kellenek, mire feltérképezi valaki az autóba épített tudást. Annak, hogy ez így van, az lehet az oka, hogy nagyon széles rétegeknek kell megfelelő autót fejleszteni, ami tartalmazza a mai kor, és ez esetben a jövő innovációit is. Az emberek első reakciója az innováció szó hallatán
egyfajta visszahőkölés, pedig ha belegondolunk, mi is minden nap végrehajtunk valamilyen innovációt, ha csak a reggeli fogmosásnál változtatunk valamin, az már egy apró innováció. Az ID.5 nem harsányan mutatja, hogy mit tud, és a fokozatos megismerés talán többek számára elfogadható. Más oldalról nézve, nem kíván állandó felhasználói beavatkozást, ha valakinek ez teher, akkor minimális digitális fogékonysággal is kényelmesen közlekedhet az autóval.
Mi az, ami a leginkább újdonságot jelentett önnek az ID.5-ben?
A Polo mellett egy klasszikus 1.6-os benzines kombival járok, amiben viszonylag kevés modern kiegészítő van. A vezetéstámogató rendszereket azért persze ismerem, szerintem hasznosak, a biztonságot fokozzák. Érdekes volt az ID.5 sávtartója, azt vettem észre, hogy nem tolakodóan korrigál, hanem próbál alkalmazkodni a stílusomhoz. A szélvédőre vetített kijelző remek, az pedig jövőbe mutató, ahogy a kiterjesztett valóságot használva jeleníti meg a sávtartó közbeavatkozásakor a felezővonalat, vagy éppen a navigáció jelzéseit. Az autó hihetetlen tudásából az is felvillant valamennyit, ahogy utolérve egy járművet, az a műszerek grafikáján személyautóként vagy kisteherautóként jelenik meg. A mi cégünk kutatás-fejlesztéssel foglalkozik, ezért van róla elképzelésem, hogy mennyi fejlesztés kellett ahhoz, hogy az ID.5 fel tudja mérni az előtte haladó jármű fizikai méreteit.
Azt már az árlista böngészésekor vettem észre, hogy az ID.5 rendelkezik egy olyan modullal, ami képessé teszi a közlekedési információk megosztására, más hasonló modullal rendelkező autók között. Ez már a mobilizáció jövőjét vetíti előre.
Térjünk vissza egy kicsit a jelenbe, milyen a helykínálat, mennyire elegendő a csomagtér mérete?
Ha jól tudom a Volkswagen ebben is nagyon jó, mert például a Golf rendre a kategória legkisebb fizikai méretei mellett ad tágas teret. Az ID.5 teljes értékű családi autó. Elöl természetesen bőséges a tér, de érdekes, hogy hátul is kényelmesen elfértem, pedig magas vagyok. A burkolatok és kárpitok színvonalasak, az összeszerelés is kifogástalan. Talán csak a könyöklő lóg ki a képből, ez túlságosan vékonyka és egyszerű, igaz, cserébe rengeteg tárolóhelyet rejt a középső konzol is. A csomagtartó is hatalmas, nem gondoltam, hogy a kupés forma mellett ekkora teret lehet kialakítani. Talán a töltőkábelnek lenne jobb helye az autó orrában. Tetszett a kihajtható vonóhorog, azt is a katalógusban láttam, hogy ez a kivitel nagyobb utánfutókat vagy lakókocsit is képes vontatni.
Elérkeztünk az elektromos hajtáshoz. Két motor, 299 lóerő, de mégsem túlzó menetteljesítmények.
A teljesítmény kérdése viszonylagos, nekem ez is bőségesen elegendő lenne, sőt az egymotoros kivitel sem okozna csalódást. Ez a hat másodperc körüli gyorsulás régen sportkocsiktól is remek érték volt, most pedig egy családi autó is tudja. Az elektromos hajtás egyik előnye a csend, motorzaj nélkül, stresszmentesen lehet autózni. A másik nyilvánvaló előny az, hogy magasabb futásteljesítmény esetén egyértelműen környezetbarát ez a közlekedési forma, és mire az ID.5 oda kerül, vélhetően a használt akkumulátorok újrahasznosítása is megoldott lesz.
A hatótáv már nem kérdés?
Én Máriagyűdről járok be Pécsre, erre tökéletes lenne ez az autó. Azt gondolom, hogy a töltőhálózat is rohamosan fejlődik, ezért a 4-500 kilométeres hatótáv ma már elegendő. Az pedig nem kérdés, hogy a lokális kibocsátás csökkentése terén egy elektromos autónál ma nincs jobb megoldás.
T.R.
A tesztautó adatai:
Akkumulátor kapacitása: 77 kWh
Maximális teljesítmény: 299 LE (220 kW)
Maximális nyomaték: 460 Nm
Csomagtér: 549 l
Maximális sebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6.3 s
Átlagfogyasztás: 172 Wh/100km
Hatótáv (WLTP): 512 km
Induló bruttó vételár (ID.5): 24 577 000 Ft
Induló bruttó vételár (GTX): 28 318 460 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: Front Assist, City vészfék, LED-Mátrix főfényszóró, kikerülő és kanyarodási asszisztens, e-Call vészhívó, sávtartó asszisztens, automatikus távolságtartó, fűthető multifunkciós bőrkormány, hőszivattyú,