Autóteszt – Szappanos Gábor – Renault Clio TCe 90

Az informatikai szolgáltatásairól ismert M&M Computer Kft ügyvezetője az új Renault Clio limitált felszereltségű Winter edition változatával ismerkedett meg. A Nyitrai Autóház tesztautója Európa legnépszerűbb kisautójaként ezúttal is megmutatta sikere okait.

Ismerem a Cliót, nyáron egy európai nyaraláson ilyen autót béreltünk, és már az elődmodellel nagyon elégedettek voltunk. Négyen kényelmesen elfértünk, legnagyobb meglepetésemre a csomagtartóba is be tudtuk pakolni a csomagjainkat, és a hosszabb túrákon a hegyekben is szépen helytállt a Clio, sőt a nagy meleg ellenére – a klíma használat mellett-, a fogyasztása is kedvezően alakult.

Az új modellen első pillantásra látni a különbséget.

A különleges nappali fények vonzzák a tekintetet, a Renaultnak sikerült újat hozni erre a területre. Mindezt olyan könnyedséggel tették a formatervezők, amit már megszokhattunk a márka dizájnereitől. A megújult Renault embléma nekünk pécsieknek különösen kedves, azzal, hogy visszanyúltak a Vasarely-féle korábbi logóhoz, került egy cseppnyi pécsiség is a Clióra. Tetszenek a lemezek domborításai, a kategóriában nem szokás, hogy ilyen minőségi lemezmunka kerüljön egy modellre, ez szintén kiemeli az osztályából a Cliót.

A teszt előtt épp számolgattam, hogy a kezdeti kis -Polski után több mint 20 autóm volt eddig. Volt közte francia autó is, szerettem őket, annyira, hogy a nagyobbik lányaim is francia autókkal kezdték az autós pályafutásukat. Az M&M Computernél használunk francia modelleket, ár-érték arányban nagyon jónak tartom őket.

A mérete szintén kiemeli, ha csak hajszálnyival is, de négy méter felett van már az autó teljes hossza.

Ennyi autós tapasztalattal jól látom, hogy minden kategóriában folyamatosan nőnek az autók méretei, a Clio sem kivétel. Szerencsére épp csak annyit, hogy megmaradt a városi könnyedsége, könnyű vele parkolni, manőverezni, ugyanakkor nem csak elöl, hanem a második sorban és a csomagtartóban is kínál annyi helyet, hogy hosszabb utakra alkalmas, ahogy említettem, nyáron ezt teszteltük.

Az új Clio egyik legjobb ár-érték arányú modelljében ülünk, a Winter edition kivitel egészen meghökkentően jól felszerelt.

Én is meglepődtem, hogy az árlistában azt láttam, hogy már az alapmodell is klímás, LED fényszórós, és az alapvető biztonsági berendezések tekintetében szintén hiánytalan. A tesztautóba csupa hasznos kiegészítő került, az automata Renault kártya imponálóan magabiztosan nyitja zárja az autót, ez egy bevásárláskor nagyon hasznos és kényelmes. A fűthető ülést én kimondottan kedvelem, ha csak egy extrát lehetne választani, akkor ezt kérném. A tolatókamera is hasznos, a képminősége megfelelő, és ma már a vezetéknélküli okostelefon tükrözés is fontos kiegészítője egy autónak.

Kiemelném még az 5 év gyártói garanciát is, amit alapárért nyújt a Renault.

Azt említette, hogy helyből nincs hiány, de mennyire kényelmes az új Renault Clio?

Természetesen a térkínálat a kategóriához képest tágas, azért égimeszelők mögött már nem olyan nagy a lábtér, de a 380 literes csomagtér még egy mérettel feljebb is jónak számít. A kényelem megfelelő, a futómű nem ráz, de hogy is rázhatna, hiszen francia autóról van szó. Az ülések szépek és kényelmesek, és a kormány, illetve a tekerőgombok kialakítása igényes. Számomra a kényelemhez tartozik az is, hogy mennyire egyértelmű a kezelőszervek és a központi monitor használata. Itt ugyancsak minden rendben van, a kormányra fizikai gombok kerültek, a menük is átláthatóak.

A kormány mögött ott a klasszikus Renault-féle rádió távirányító, nem fura ez, a teljesen digitális műszerfal mellett?

Aki nem ismeri, az minden bizonnyal rácsodálkozik, de nyáron kitapasztaltam, és most már ösztönösen kezeltem. A gyártók szeretik megtartani az egyedi megoldásokat, ez azok számára jelent sokat, akik márkahűek, nekik egyfajta folytonosságot képviselnek ezek a figyelmességek.

Informatikai szakemberként mit gondol az elektronika térhódításáról a mai autókban?

Az autóelektronika egy része a számunkra észrevehetetlen- bár nagyon fontos-  a belső  kommunikációs, vezérlési, és biztonsági funkciókat szolgálja, de egyre jelentősebb az a szerep, ami publikusabb, mint például a navigáció, zenehallgatás, kamera funkciók,  illetve az autó paramétereinek beállítása. De az okostelefon tükrözés ma már alapvető funkció, de azt is észre kell venni, hogy csak azokat a szolgáltatásokat jeleníti meg a képernyőn az autó, ami szükséges a közlekedéshez. A youtube, vagy egyéb figyelmet elvonó applikáció ki sem kerülhet a kijelzőre. Az új Clio kiváló szolgáltatásokat nyújt e téren is, a középső kijelzője (képernyője) segítségével olyan sokféleképpen szabhatjuk személyre az autót, hogy ha ezt fizikai gombokkal oldanánk meg, talán még az utas előtt is gomberdő lenne. Tetszik, hogy nem csak a klasszikusnak mondható AUX bemenet és szivargyújtó csatlakozó is került a középkonzolra hanem két USB csatlakozó is, ezzel bármilyen eszközt elláthatunk árammal, nem kell töltőfejekkel szenvedni, illetve több mobil eszközt tudunk párhuzamosan tölteni.

A klasszikus autós értékekben, mint például az úttartás és az agilitás, mennyire jeleskedik a Clio?

Feszes autó, agilisen reagál a kormánymozdulatokra, kifejezetten élvezetes a városban vezetni. A motor erős, a gyorsulási adat talán nem mutatja jól, hogy mennyire jól megy, a turbó nagy nyomatéka miatt remek vele autózni, és a 90 lóerő is érezhető. A fogyasztás baráti, nem takarékosan autózva sem volt messze a gyári adattól. Láttam, hogy van dízel és hibrid változat, így minden felhasználási területre kínál megfelelő hajtást a Renault.

Kinek ajánlható az új Renault Clio?

Méretét meghazudtolóan nem csak városi vagy második autó, egy kisebb családnak akár egyetlen járműnek is megfelel, évente néhány hosszabb utat is meg lehet vele tenni. Céges használatra sem rossz választás, üzletkötőknek, kevés szerszámmal mozgó szervizautónak, vagy városi ügyintéző kocsinak tökéletes választás. Ár-érték arányban a márka hagyományaihoz hűen nagyon jó, ez a Winter edition modell pedig olyan extrákat kínál gyakorlatilag felár nélkül, amelyek sokat növelnek a használati értéken.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              999 cm3

Maximális teljesítmény:                               91 LE 4500/min

Maximális nyomaték:                                   160 Nm 2000/min

Csomagtér:                                                    382 l

Maximális sebesség:                                     180 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 12.2 s

Átlagfogyasztás:                                           5.2 l/100km

Alapár (Winter edition):                              6 499 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések (Winter edition): vezető- és utasoldali első, és oldalsó légzsákok és függönylégzsákok az első és a második sorban, ESC, vészfékasszisztens, emelkedőn elindulást segítő rendszer, tolatókamera, LED fényszórók, automata Renault kártya, tempomat, klímaberendezés, táblafelismerő rendszer, aktív vészfékező és követési távolságra figyelmeztető rendszer, sávelhagyás figyelő és sávtartó, fűthető első ülések, vezeték nélküli okostelefon tükrözés