Az építőipari generálkivitelezéssel foglalkozó Götz és Társai Építőipari Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője a nemzetközi „Év furgonja” díjat elnyert Ford Transit Custom Van-t próbálta ki. Az elektromos és hibrid változatban is elérhető járművet az FX Autóháztól a jól ismert és kedvelt dízel változatban kaptuk meg.
Fordunk még nem volt, de jól ismerem a modellt, hiszen az utcákon rendszeresen látom őket. Már a korábbi változat is nagyon jól nézett ki, de ez az új modell kifejezetten sportos lett, már ha lehet ilyent mondani egy kisáruszállítóról. Persze ebben a tesztautó piros színe is közrejátszik, emellett a széles és viszonylag lapos karosszéria is jól mutat, a hosszú tengelytáv pedig fokozza ezt a hatást. Látom, hogy megújult az embléma is, tetszik a fehérrel írt márkanév, de bevallom, hogy a kedvencem a Ranger Raptorok szélesen húzódó hatalmas Ford felirata.
A vállalkozásban nyilván több hasonló járművet is használnak, ezeket vezetni is szokta?
Több kishaszonjárművünk van, ezek általában dupla kabinosak és platósak. Én ritkán használom őket, a kollégák vezetik az autókat. Legtöbbször a megyében dolgozunk, elsősorban egyéni megrendelőknek, így jellemzően a nap elején és végén használjuk a járműveket. Napközben az áruszállítási és beszerzési feladatok hárulnak rájuk, így a futásteljesítmény nem túl magas, de 25-30.000 kilométer így is összejön egy évben.
A kollégákat hogyan tudják öszönözni arra, hogy vigyázzanak a járművekre, és a fogyasztás se szökjön az egekbe?
Folyamatosan monitorozzuk a költségeket, de sok eszközünk ezen a téren sajnos nincsen. Az új autókat azok a kollégák kapják, akik felelősséggel használják az autót, ami egyfajta ösztönzés is, mert azt hiszem az is egyfajta motiváció, ha valaki egy ilyen szép és kényelmes autóba ülhet, mint ez az új Transit Custom.
A kényelem mennyire fontos egy kisáruszállítónál?
A felhasználás jellegétől függ. Ez a Ford szinte személyautós kényelmet nyújt a vezetőnek és az utasnak, természetesen, ha hárman ülnek a fülkében, akkor korlátozottabb a hely. Akár hosszú távú szállítási feladatokra is tökéletesen alkalmas az autó, egy teljes műszak sem fárasztó ebben a környezetben. Ha csak rövid távokra használják, akkor is fontos az utastér, ilyen barátságos környezetben jobban esik kezdeni vagy befejezni a napot. Az ülések nagyon jók, a kormány, a kezelőszervek egy személyautóban is az igényesebbek közé tartoznának. A digitális műszerfal ebben a kategóriában azt hiszem ritkaság, és a középső kijelző is hatalmas és informatív. Sajnos nem tud magyarul, de elsőre észre sem vettem, mert annyira egyértelműek a piktogramok.
A vezetést segítő asszisztensek terén is jól áll az új Custom, van, ami hiányzik belőle?
Annyira nincs, hogy nekünk például sok is lenne, én biztosan kevesebb extrával választanám. Az viszont tagadhatatlan, hogy ezek hasznosak. A sávtartó, az esőérzékelős ablaktörlő remek segítség és a biztonságot is fokozza, de a szélvédőfűtés és az ülésfűtés is nagyon hasznos. Nekem nagyon tetszik, hogy applikációval is felügyelhető az autó, én is örülnék ha a telefonomon látnám mikor merre járnak a járművek, mi ezt most külön GPS berendezés beépítésével oldjuk meg. Az is hasznos, hogy messziről ki lehet nyitni az autó ajtaját, nálunk sokszor előfordul, hogy valamit be kellene tenni az autóba, de a kolléga a kulccsal mondjuk épp a készülő ház legtávolabbi csücskében dolgozik. Remek a tolatókamera képminősége is, sok személyautóban nem ennyire éles a megjelenített kép, és az is fontos biztonsági extra, hogy az autó figyelmeztet, ha rossz irányban hajtanánk fel egy autópályára.
Nem elektronikus extra, de mindenképp kiemelném, hogy nagyon fordulékony az autó, elképesztően kis helyen képes megfordulni.
Egy haszonjármű egyben guruló iroda is, tehát rengeteg rakodóhelyre van szükség. Ebből van elegendő?
Szerintem igen. Pohártartók, több rekesz az ajtókban, rekeszek a műszerfal tetején, kesztyűtartóból kettő is van, a középső ülés támlájából asztal is kihajtható, és még az utasülések alatt is van egy hatalmas tároló. Azt hiszem, több nem is férne el.
Egy kisteherautó lényege a raktér, úgy láttam itt is tetszett önnek a Transit Custom.
A katalógusban láttam, hogy három raklap belefér és az oldalsó tolóajtó is elég széles. Ezek a legfontosabbak, és ami szintén kiemelkedő, hogy a rakományt tökéletesen lehet rögzíteni. Zseniális a fix kampók mellett a raktérbe telepített rögzítőrendszer. A rögzítési pontok ezeken a síneken szabadon áthelyezhetőek, és még a tetőre is jutott egy sín.
A háromféle hajtásláncból a dízel erőforrás került az autóba, a harmadik teljesítményszinten, 150 lóerővel. Ezzel kifejezetten dinamikus a Transit.
Minden helyzetben elég erős, és ez annyira meggyőző, hogy biztos vagyok benne, hogy rakománnyal sem jön zavarba. Azt gondolom, hogy még az alacsonyabb teljesítményű változatokkal is jól mozog az autó. Tetszett, hogy nagyon csendes, sem az utastérben sem az autó mellett nem zavaró a motorhang. A váltó is remek, pontos, és a fokozatok kiosztása is jó. A fogyasztás meglepően kedvező, ez pedig az üzemeltetési költségeket csökkenti. Azt is láttam, hogy készül egy Trail változat a Transitból. Nekünk az lenne az ideális választás, mert az emelt hasmagasság és az önzáró differenciál jól jönne az építkezéseken is, de még ennél is jobban tetszene az összkerékhajtású modell dupla kabinnal.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1996 cm3
Maximális teljesítmény: 150 LE
Maximális nyomaték: 405 Nm
Átlagfogyasztás (WLTP): 7.6 l
Alapár(nettó): 12.625.000.-
A Trend alapfelszereltség fontosabb részei: Oldalsó tolóajtó az utas oldalon, 180 fokban nyíló kétszárnyú hátsó ajtó, Elektromosan állítható, fűthető, külső visszapillantó tükrök integrált irányjelzőkkel, Automata fényszóró, Esőérzékelő ablaktörlők, Automata légkondicionáló berendezés, 13″ érintőképernyő, Dupla utasülés felnyitható ülőlappal, Elektromos első ablakemelők, FordPass Connect modem -5G, Ütközésmegelőző rendszer 2.0, Intelligens sebességhatároló, Sebességtartó automatika, Sávtartó automatika, Táblafelismerő rendszer, Rossz irányra való figyelmeztetés, Parkolóradar, Tolatókamera