Autóteszt – Kamu János– Renault Austral E-Tech full hybrid 200

A bőrdíszműgyártó Khoani Kft. ügyvezetője a Renault SUV modelljének full hibrid változatát próbálta ki. A Renault Austral egy benzin és két villanymotoros hajtáslánca még a hibridek közt is egyedi, a Nyitrai Autóház tesztautója emellett négykerékkormányzással érkezett a próbaútra, ám a technológia helyett először egy dizájnt illető következtetés hangzott el.

Nagyon modern az autó eleje, a hűtőmaszk mintázata, a lámpák, a lökhárító merész nyílásai annyira kiemelkednek a mai utcaképből, hogy nekem már-már egy picit túlságosan futurisztikus az összkép. Biztos, hogy sokaknak viszont épp ez tetszik, és azt sem kétlem, hogy ez az orrkialakítás 5-10 év múlva is megállja a helyét. Az új Renault embléma épp az ellentétet jelenti, az, hogy visszanyúltak a Vasarely örökséghez, nem csak pécsiként jelent sokat, jól is mutat az embléma. Érdekes, hogy a hátulja legalább ennyire izgalmas, mégis közel áll hozzám, a csomagtérajtóra nyúló lámpák textúrája nagyon izgalmas. Látványos a harmadik oszlop matt ezüst dekorcsíkja is, a hátsó kerék feletti markáns domborulat pedig erőt sugároz.

Az SUV kategória közepéhez tartozik az Austral – legalábbis Európában-, ez a méret mennyire kezelhető például a pécsi belvárosban?

Családi használatra ideális, nem túl kicsi, se nem túl nagy, parkolni sem nehéz vele, és a manőverezés is meglepően könnyű. Először nem is értettem, miért ennyire fordulékony az autó, aztán láttam, hogy mind a négy kerék képes elfordulni a kanyarokban. A visszafogott méret előnye, hogy nem nyomasztó, a vezetés közben sincs olyan érzésünk, hogy egy hajóban ülünk, és a forgalom többi résztvevőjében sem kelt negatív érzéseket az autó, sőt inkább barátságos a külseje.

Az utasterében is annyira modern az Austral, mint az orrkialakításában?

Kettős a hatás. A műszerfal a nagy kijelzőkkel, a multikormánnyal és a fémes betétekkel egyértelműen az. Ugyanakkor a sok természetes anyag barátságossá teszi. Nagyon tetszik az utas előtti fabetét, és a több helyen is használt bőrburkolatok is odafigyeléssel készültek. Nem csak a minőségük megfelelő, hanem a varrások is mindenütt szépen futnak. Van autóipari beszállítói tapasztalatom is, tudom, hogy a gyárak megkövetelik a kiváló minőséget, és ez ebben a Renault-ban be is igazolódik.

A Nyitrai Autóház tesztautója nagyon jól felszerelt, van olyan tétel, ami hiányzik Önnek?

Nincsen, sőt kellene is pár nap, mire megismerném az összes extrát. A csúsztatható csuklótámasz telitalálat, ahogy beültem, önkéntelenül is rátettem a kezemet, nem is tudatosult, hogy ez a funkciója, ráadásul nagyon jó helye van itt a telefonnak is, amit még tölt is menet közben. Az automata váltó vezérlője a kormány mögé került, szerintem ott jó helyen van, hiszen keveset kell használni. Ügyes a szélvédőre vetített kijelzés, és a változtatható megjelenésű műszerfal dizájnja is tetszik. Láttam, hogy a fedélzeti rendszer nagyon intelligens, de mivel nem csatlakoztattam a telefonom és az applikációt sem töltöttem le, konkrét tapasztalatom nincs róla, ehhez valószínűleg napi rendszerességgel kellene használni az autót, hogy érezzem az előnyeit.

A tér is elegendő?

Nagyon tágas az autó, elöl is, hátul is bőséges a hely. A csomagtartó mérete bizonytalanított el elsőre, de aztán észrevettem, hogy nem csak dupla fenekű, hanem a hátsó ülések is csúsztathatóak, ráadásul egészen hosszú úton mozognak. Ezeket előretolva, már megvan a jóval 500 liter feletti űrtartalom. Egy ilyen autóban fontos, hogy a hátsó utasok kiszolgálása is megfelelő legyen, tárolórekeszek, USB aljzatok és az első ülések hálós zsebei is rendelkezésre állnak.

Az E-tech hibridrendszer a Renault egyedi fejlesztése, vezetés közben milyen tapasztalati voltak vele?

Nem éreztem semmi különöset, és ez talán a legnagyobb dicsérete. Pontosan úgy működik, mint egy erős automataváltós autó, nem vár el különösebb figyelmet és furcsaságokat sem kell megszokni. Egy alkalommal kaptam fel a fejem, amikor beindult a benzinmotor, mert az addig tapasztalt csendben idegennek hatott a háromhengeres mormogása, de ehhez valószínűleg hamar hozzá lehet szokni. Azt, hogy éppen melyik motor hajt, hogyan töltődik az akkumulátor és hogyan alakul az energiaáramlás, csak a kijelzőkön lehet nyomon követni, vezetés közben ebből semmi sem érződik. A teljesítménye meggyőző, az én autóm hasonló teljesítményű kétliteres turbó benzines, és nem éreztem nagy különbséget, ami megvan, az a nagyobb karosszériának köszönhető. A fogyasztás viszont markánsan eltér, főleg városban nagyon takarékos az Austral.

A fordulékonyságon kívül érezte-e előnyét a négykerékkormányzásnak?

Biztos vagyok benne, hogy a gyors kanyarokban is jótékony a hatása, de ehhez hosszabb idő – vagy egy vezetéstechnikai pálya-, kellene, hogy megtapasztaljam. Összességében divatos, komfortos, sportos, gazdagon felszerelt autónak gondolom a Renault Australt, ennek a kivitelnek a hibrid rendszere pedig amellett, hogy takarékos, nem készteti a vezetőt kompromisszumokra, ami hatalmas előny.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Maximális teljesítmény:                               200 LE 4500/min

Maximális nyomaték:                                   400 Nm

Csomagtér:                                                    555 l

Maximális sebesség:                                     175 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 8.4 s

Átlagfogyasztás:                                           4.6 l/100km

Alapár (E-Tech full hybrid 200):                 14 199 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések (techno): vezető- és utasoldali első, és oldalsó légzsákok és függönylégzsákok az első és a második sorban, ESC, tolatókamera, LED fényszórók, automata Renault kártya, tempomat, eső- és fényérzékelő, követési távolságra figyelmeztető rendszer, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, sávtartó, fáradságérzékelő, táblafelismerő, aktív vészfékezőrendszer, elektromos parkolófék, automata klímaberendezés, belső hangulatvilágítás, multi-sense rendszer