Az üvegezési munkákkal, üvegek megmunkálásával és üvegfeldolgozással foglalkozó Start Üveges Hungary Kft. ügyvezetője, Ludvig Károly az AutóCity Zrt. elektromos hajtású Cupra Tavascan modelljét próbálta ki. A látványos karosszéria azonnal megragadta a figyelmét.
Gyönyörű a vonalvezetés, a karosszériaelemek formázása mozgalmas, mindenütt élek és ívek váltják egymást úgy, hogy az összkép egyáltalán nem túlzó. A motorháztető mélyedései egyediek, a háromszögletű menetfényeket sem láttam még, a szigorú lámpák pedig rímelnek a lökhárító merész vonalaira. Annak ellenére, hogy testes autó a Tavascan, oldalról sem nehézkes, minden szögből harmonikus az összkép. Hátul szintén a lámpák viszik a prímet, a világító embléma is nagyon tetszik.
4.6 méteres a Tavascan, ami a magas építéssel együtt bőséges helyet ígér az utastérben. Ön is így érezte?
Nagyon kényelmes elöl, ebben az üléseknek is komoly szerepe van, ráadásul nem csak komfortosak, hanem ugyanolyan látványosak, mint a karosszéria. Hátra is beültem, és ott is bőven elegendő a hely. A legnagyobb meglepetést viszont a csomagtartó okozta, elképesztően nagy lett, jóval kisebbre tippeltem volna.
Az ülések különlegesek, és a középső konzol is olyan, mintha tanulmányautót látnánk.
Nem gondoltam, hogy egy autógyárban megvan a bátorság, hogy ilyen szobrot alakítson ki egy sorozatgyártású autó utasterében. Ugyanakkor ki más tenne ilyent, ha nem a Cupra, főleg ezzel a karosszériával. A legjobb az egészben, hogy nem öncélú, alatta és mögötte is van tárolóhely, talán csak egy plusz rekeszt áldoztak fel a szépségért, ami szerintem megérte. A műszerfalon is folytatódnak az ívek, este pedig rátesz egy lapáttal az autó, mert a hangulatvilágítással teljesedik ki a kép. A kezelhetőség sem rossz, a kormány mögé helyezett irányváltót hamar megszoktam, és a középső tablet is informatív.
A felszereltség is teljes?
Nem volt olyan tétel, amit hiányoltam volna. Valójában annyi mindent nyújt az autó, amihez legalább egy teljes együtt töltött hét kellene, hogy alaposan felfedezzem. Nagyon sokat ülök autóban, a vállalkozás miatt is és magánemberként is, így a telefon megfelelő integrálása nagyon fontos, itt ez gördülékenyen ment, és természetesen vezeték nélkül kapcsolódott az Android Auto is. Az esti vezetésnél nagyon fontos a minőségi fényszóró, biztos vagyok benne, hogy a Tavascan lámpái nem csak szépek, hanem hatékonyak is, hiszen a Volkswagen csoport adja a műszaki alapokat. A sok-sok asszisztens hasznos, és tetszett a jó minőségű parkolókamera is, ezzel könnyű a manőverezés. Nem próbáltam, de a Cupra weboldalán láttam, hogy akár a telefonról is vezérelhető a parkolás. A ma már egyre jobban terjedő online szolgáltatásokat én kevesebbet használom, de az például nagy könnyebbség, ha egy építkezésen a telefonomról ki tudom nyitni az autót, vagy távolról lehet felügyelni a töltést.
Elektromos autókkal volt korábban tapasztalata?
Vezettem már többet is, sőt akár az is megeshet, hogy a következő autóm elektromos lesz. Ebben ennek a Cupra Tavascannak is szerepe lehet, mert az eddig legjobb elektromos modell, amivel találkoztam. A többi kisebb, egyszerűbb, fapadosabb volt, a Cupra viszont egy remek autó, nagyszerű hajtáslánccal.
Mitől szimpatikus Önnek ez a hajtásmód?
Mindenképpen fontos, hogy környezetbarát. Emellett még ebben a méretben is roppant fürge, én pedig szeretek dinamikusan autózni. A 286 lóerő nemrég még a sportkocsikra volt jellemző, és ugyan itt a tömeg jóval nagyobb, cserébe viszont ott az elektromos motor azonnal rendelkezésre álló nyomatéka, ráadásul az akkumulátorok miatt alacsony a súlypont, amivel szinte szórakozás ezt a kocsit vezetni. A futómű egy kicsit kemény, viszont ezekhez a menettulajdonságokhoz nem túlzás. Tetszett a kormányon levő Cupra gomb is, ezzel azonnal a legsportosabb üzemmódba lép az autó. Láttam, hogy létezik egy VZ kivitel 340 lóerővel és összkerékhajtással, biztosan nagy élmény a vezetése.
A Tavascan hatótávja már elegendő akár üzleti használatra is?
Az ígért 569 kilométer itthon már szinte minden felhasználási módot lefed. A tesztautó a márka roadshowján érkezett, valószínűleg sokan próbálgatták a határait, de még így is ígéretes hatótáv-adatot láttam a kijelzőn. A töltés sebessége nagyon jó, megfelelő töltőn hamar újra lehet tölteni az akkumulátort, a töltőhálózat pedig itthon is szépen bővül, így a hatótáv miatt nem aggódnék túlzottan.
Kinek lehet jó választás a Cupra Tavascan?
Azt gondolom, hogy szinte minden rétegnek megfelelő. Ezzel a teljesítménnyel az sem csalódik, aki a sportos autókat szereti. A mérete miatt családi autónak is tökéletes, a forma pedig szinte egyedülálló még a mai utcaképben is. Meglepett az ára, mert néhány millió forinttal feljebb saccoltam volna az indulóárat, és a VZ kivitel sem sokkal drágább.
T.R.
A tesztautó adatai:
Akkumulátor kapacitása: 77 kWh
Maximális teljesítmény: 286 LE (210kW)
Maximális nyomaték: 545 Nm
Csomagtér: 540 l
Maximális sebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6.8 s
Átlagfogyasztás: 16.5 kWh/100km
Hatótáv (WLTP): 569 km
Vételár: 18 996 660 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: CUPRA sportfutómű, CUPRA üléskárpit, LED főfényszóró, sávtartó asszisztens, e-Call vészhívó, adaptív tempomat, multifunkciós bőrkormány, 3 zónás klímaberendezés, Park Assist, Full Link Mirror Link, Apple Car Play és Android Auto alkalmazások, kulcsnélküli indítás, tolatókamera, Front Assist, progresszív kormányzás, Kikerülő és kanyarodási asszisztens, Pre Crash rendszer