Autóteszt: Faludi István – Renault Scenic E-TECH

A Renault egyik sikermodelljét, az új Scenicet próbálta ki a villamos kapcsolószekrények gyártásával foglalkozó magyarszéki Faludi és Társa Kft ügyvezető-tulajdonosa, Faludi István. A 2024-es Év Autója szavazás nyertese megmutatta, hogy megérdemelten kapta a szakmai elismerést.

Van már elektromos autós tapasztalatom, tavaly én is vásároltam egy elektromos modellt, ami nagyon hasonlít a Scenichez. A méretei is közel állnak egymáshoz és a menetteljesítmények is, ezért kíváncsi voltam, arra, hogy mit tud az Év Autója cím nyertese.

Miért választott elektromos autót? Villamossági területen tevékenykedve logikusnak tűnik, hogy elektromos hajtással közlekedik.

Ez éppen nem volt lényeges szempont, nem is igazán érzem a hatását, igaz nagyritkán tényleg megjegyzik a partnerek is, hogy stílusos az autóm. A közlekedési szokásaim miatt döntöttem így. Magyarszéken működik a cég, én is ott élek, és már egy ideje kacérkodtam a gondolattal, hogy váltsak. Nem bántam meg, szeretem az elektromos autózást, a legnagyobb kérdés, a hatótáv, pedig ma már nem okoz gondokat. A Scenic is komoly hatótávra képes, így azt gondolom, ezzel az akkumulátormérettel már szinte nem is kell kompromisszumot kötni.

625 kilométer valóban szinte mindenre elég.

Én a töltőhálózatban látom a kulcsot. Szerencsére folyamatosan szaporodnak a töltők, és az is nagyon fontos, hogy egy villámtöltőn már fél óra alatt feltölthető a Scenic. Ez utóbbi azért meglepő adat, mert nem a megszokott 20-80 százalékos töltési időt adták meg, hanem a 0-100 százalékosat. Ha azt is figyelembe vesszük, hogy 22 kW-os töltésre is képes az autó, ami még ma is ritkaság, akkor ezen a téren kiemelkedőt nyújt a Renault.

Átlagfogyasztással számolva a 22 kW-os töltés is viszonylag gyors.

A gyári 16.3 kWh-ás átlaggal számolva a gyakori utcai töltőkön is képes egy hosszabb bevásárlás alatt 100 kilométernyi hatótávot tölteni, szerintem ez jó adat.

A Scenic sokat változott megjelenése óta, egyterűből emelt családi autó lett. A forma mennyire maradt franciás?

A Vasarely stílusú embléma nekünk baranyaiaknak különösen kedves. Tetszik, hogy a fizikai hűtőmaszk is megmaradt, érdekes formai játék, elegánssá teszi az autó orrát és nem csak egy sima lemezt kapott a kocsi. A fényszórók és a menetfények is jellegzetesek, és oldalról is egységes a formavilág. Hátul is ügyesen dolgoztak a dizájnerek, és az összkép is barátságos és modern, ráadásul ez a méret talán a legjobb kompromisszum a térkínálat és a manőverezhetőség között.

Térből jutott bőven, az elődök nyomdokain haladva belül mintha varázsoltak volna a mérnökök.

Valóban meglepő, hogy a hátsó üléseken is mekkora a hely, és mellé még jár egy akkora csomagtér, ami egy kategóriával feljebb is megsüvegelendő lenne. Nem tudom, hogyan csinálták, de szó szerint nagyot alkottak, kevesebb, mint 4.5 méteren. Az utastér is tetszik, jó, hogy a fontos funkciók fizikai gombokat is kaptak. A kék díszítés elsőre nekem furcsa, viszont az Alpine stílushoz kétségtelenül illik. Nagyszerű a panorámatető, hatalmas felületű, a folyadékkristályos elven működő árnyékolása pedig jövőbemutató megoldás. Tetszik a kormány mögött elhelyezett váltókar, és a középkonzolon felszabadult helyet is okosan használtak ki.

Az asszisztenseket és az applikációkat milyen mértékeben használja a hétköznapokban?

A biztonságot szolgáló extrák létjogosultsága nem kérdés, egy jól működő sávtartó például életmentő lehet. Nagyon tetszik, hogy a képernyők nem uralják a műszerfalat, a középső tablet sem emelkedik ki, és nem zavar a látótérbe. A kezelhetősége is jó, még annak sem jelent gondot a navigáció a menüben, aki nem barátja az ilyesfajta megoldásoknak. Aki viszont lelkesedik a technológiáért, annak valószínűleg minden igényét kielégíti a Scenic.

És annak, aki a tempós vezetésért lelkesedik?

Komolyan mondom, hogy külön jogosítványt vezetnék be ezekre az autókra. 220 lóerővel és a hatalmas nyomatékkal nagyon fürge, ráadásul még úgy is stabil, hogy kifejezetten kényelmesre hangolták a rugózását. A padló alatti akkumulátorok miatt alacsony a tömegközéppont, ez pedig a jó futómű egyik záloga. Biztos vagyok benne, hogy még a 170 lóerős változattal is fürgén lehet autózni. A fogyasztása visszafogott, a tesztautó is barátságos számokat mutat, a hétköznapokban pedig szerintem tartható a gyári adat.

Az elektromos autók nem olcsó, a Renault viszont mindig kedvező árakat tud kialakítani, a kettő kombinációja milyen ajánlatot ad?

Az árlistán látott kedvezménnyel korrektnek mondanám az árat, az elérhető állami támogatással 11.5 millió forintért pedig nagyon jó a Renault ajánlata. Számomra kellemes meglepetés volt a Renault Scenic, a mérete, a tudása, a felszereltsége és azt ára is meggyőző, gondolom ezért is lett az Év Autója 2024-ben.

T.R.

 

 

A tesztautó adatai:

Akkumulátor kapacitása (nettó):              87 kWh

Maximális teljesítmény:                             218 LE (160kW)

Maximális nyomaték:                                  300 Nm

Csomagtér:                                                   545 l

Maximális sebesség:                                    170 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                7.9 s

Átlagfogyasztás (WLTP):                           16.3 kWh/100km

Hatótáv (WLTP vegyes):                            625 km

Alapár (EV60 170 Le):                                15 499 000 Ft

Alapár állami támogatással:                      11 499 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS, ESC, első- oldal- és függönylégzsákok, adaptív tempomat, aktív vészfékező, éberségfigyelő, tolatókamera, 19” könnyűfém keréktárcsák, LED Pure Vision fényszórók, automata kétzónás klímaberendezés, automata Renault kártya