Az egyedi szoftverek és nagy rendszerek fejlesztésével foglalkozó Webstar Csoport Kft üzletfejlesztési menedzsere a Nyitrai Autóház legnagyobb Dacia modelljét, a Bigstert próbálta ki. Dacia tulajdonosként Csikós Gergely könnyen felmérte, miben nyújt többet a márka legújabb modellje.
Az én autómhoz képest szögletesebb formákra váltott a Dacia. A keskenyebb LED lámpa és a jellegzetes embléma nagyon jól mutat, és a kis kerek ködlámpák is izgalmasak. Méretében egyértelműen kategóriát ugrott, és örömteli, hogy ezt úgy sikerült megoldani, hogy nem lett drabális az autó. Élhető és rokonszenves a Bigster, az pedig nem lepne meg, ha kiderülne, hogy a belső térkínálata nagyobb, mint a monumentális SUV-k utastere. A tesztautó ugyan szürke, de a katalógusban láttam, hogy klassz narancsárga, zöld és kék színekben is kapható. A hátulja is jól sikerült, egyértelmű, hogy ott nőtt nagyot, mégis konzisztens maradt a forma. Tetszik a moduláris tetősín is, hasznos és praktikus megoldás, csakúgy, mint a teljes karosszériát körben védő műanyag elemek.
A belső térben is ezt a józanságot és minőséget sugározza a Bigster?
Kezdjük hátul, mert talán itt különbözik leginkább a Dustertől. A csomagtér hatalmas, ülésdöntés nélkül is elfér egy család minden holmija, ha pedig dönteni kell az üléseket, jó, hogy egy kart meghúzva síkba fekszenek a támlák, így akár aludni is lehet a kocsiban. A hátsó üléseknél hatalmas a lábtér, ezen a téren is rászolgált a nevére az autó. Elöl, gondolom pontosan akkora mint az alap Duster. Kényelmes, igaz a középkonzol éle kicsit közel van a térdemhez, itt két centi plusz sokat jelentene. Az üléspozíció egyébként remek, magasan ülök, de nincs furgonos élményem, és a kilátás is jó, nem takarnak sokat az oszlopok, emiatt kicsik a holtterek.
A felszereltség mennyire komplett?
A YouClip rögzítési rendszer nagyon tetszett, ez az a fajta okos előrelátás, amivel nagyon jól élhetővé tehető az autó. Az áthelyezhető kiegészítőkkel helye lesz a telefonnak, lámpát varázsolhatunk a csomagtartóajtóra egy horgászathoz vagy kempingezéshez, és még sorolhatnám a lehetőségeket. A telefon kapcsán megjegyezném még, hogy remek ötlet, hogy a hátsó középső ülést ledöntve nem csak a poharaknak, hanem a telefonoknak is van helye. A mobil tükrözése is gördülékenyen működik és USB csatlakozókból is van elegendő.
A klasszikus vezetést segítő extrákról mi a véleménye?
Üzletfejlesztéssel foglalkozom, így látom, hogy igazán az a fontos, hogy felismerjük a problémát vagy épp a kihívást, és arra megtaláljuk a megfelelő működést. Ha ez megvan, akkor a technológiát megkeresni relatíve könnyebb feladat. Az autóiparra is igaz ez, és úgy látom, hogy a Dacia ezen a téren jó munkát végzett. Az olyan extrák, mint a távolságtartó tempomat, vagy épp az esőérzékelős ablaktörlő valódi problémákra fejlesztett innovációk, és ebben az autóban mindkettő jól használható. A Bigsterben jellemzően ilyen példákat látok, nincsenek öncélú megoldások. A műszercsoport panelje és a középső kijelző ügyesen konfigurálható, modern és jó minőségű, talán csak a tolatókamera képe lehetne élesebb. A tárolórekeszek nagyok, praktikusak, különösen a telefon tartója tetszik a váltófül előtt. Annak örülök, hogy megmaradtak a középkonzolon a billenőkapcsolók, ezek már az én autómban is nagyon beváltak. Az ülések is kényelmesek, könnyű megtalálni a jó pozíciót.
A tesztautóba a Bigster legizgalmasabb hajtáslánca a teljes értékű hibrid rendszer került, ez hogy tetszett?
Ez a hajtáslánc automata váltóval jár ami nekem újdonság volt, csakúgy mint az, hogy a viszonylag kompakt akkumulátor ellenére elektromosan is komoly távokat tud megtenni városban. A teljesítménye meggyőző, meglepő erővel képes meglódítani a karosszériát, az pedig szinte hihetetlen, hogy a hosszú távú átlagfogyasztásként mindössze 5.4 litert mutatott a fedélzeti komputer. A hibridrendszer konkrét műszaki hátterét nem ismerem, feltételezem, hogy a karbantartásigénye sem nagy, hiszen a Dacia ezen a téren kiemelkedő. Számomra ma már mégis az a legfontosabb, hogy minél kisebb környezeti terheléssel jussak el egyik pontból a másikba. Ennek is maximálisan megfelel a Bigster, mert a roppant kedvező a fogyasztás mellett a tágas belső teret is gazdaságos térkihasználással valósítja meg, nem egy feleslegesen hatalmas karosszériát kell megépíteni rengeteg nyersanyag felhasználásával, és azt plusz üzemanyag felhasználásával mozgatni.
Egy nagy SUV-től azt várjuk, hogy megbirkózzon a városi kátyúkkal. mennyire sikerült ez a Bigsternek?
Meglepően stabil az autó, azt vártam, hogy billegősebb lesz. Kanyarokban is túlmutat a családi autótól várt magabiztosságon, és igen, a kátyúkat is szépen simítja. A fékek is hatásosak, emellett irányítani is könnyű. Az erős motorral és a gyors automataváltóval akár sportosabb apukáknak is megfelelő választás lehet, de az tény, hogy nem ez lesz az elsődleges szempont, ha valaki ezt a kocsit választja.
A családok autója lehet a Bigster?
Szerintem mindenkié, akinek szüksége van a nagy belső térre és a racionalitás fontos szempont számára az autóválasztásnál. Családi autóként, céges mindenesként, de akár taxiként is remek lehet, főleg ezzel a takarékos hajtáslánccal. A vételár szerencsére megmaradt a Dacia szintjén, ebben a ligában talán nem is találunk kedvezőbb ajánlatot.
T.R.
A tesztautó adatai:
Belsőégésű motor lökettérfogata: 1799 ccm
Maximális teljesítmény: 157 LE 3000/min
Maximális nyomaték: 205 Nm
Csomagtér: 546 l
Maximális sebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 9.7 s
Átlagfogyasztás: 4.6 l/100km
Alapár (expression hybrid 155): 11 299 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések (expression): vezető- és utasoldali első, és oldalsó légzsákok és függönylégzsákok az első és a második sorban, ESC, tolatókamera, tempomat, LED világítótestek, duplafenekű csomagtartó, kétzónás automata klímaberendezés, Media display 10,1”