Az Amazonon való kereskedés dizájn fatermékekkel, ehhez kapcsolódó tanácsadás elindítása, sikeres generációváltás a cég vezetésében – nem is kell gondolkodnia Göndöcs Istvánnak, a több mint húsz éve pályázatírással, üzleti tanácsadással foglalkozó pécsi Eco-Cortex Kft. alapítójának, hogy mit válaszoljon a Mi újság? kérdésre. Ahogy az új generációt képviselő ifjabb Göndöccsel, Gáborral és feleségével, Göndöcsné Agócs Dórával négyesben beszélgetünk, úgy tűnik, ezt a kérdést a jövőben akár félévente is feltehetnénk: olyan dinamikus fejlődési pályán indult el a vállalkozás.
Göndöcs István: Két évvel ezelőtt a menyem, Göndöcsné Agócs Dóra lett a vállalkozás ügyvezetője, annak minden feladatával, majd külföldi munkája után Gábor fiam is visszatért a céghez. Ez kiváló alkalom volt arra, hogy átgondoljuk a hogyan tovább-ot. Az nyilvánvaló volt, hogy a másik cégalapítóval, a feleségemmel a korunk miatt lassan kivonulnunk a vállalkozásból, ez az apropó pedig jó lehetőséget teremtett egy stratégiai profilváltásra. Létrehoztuk a Woodspot kreatív fa ajándékok boltját az interneten, az egyedi kézműves termékeket már az Amazonon értékesítjük. A generációváltás második lépése idén lesz, amikor az én helyemet az ügyvezetésben Gábor veszi át.
– A váltás mire ad lehetőséget a vállalkozásban?
Göndöcs Gábor: Alapvetően nem az a szándékunk, hogy ne folytassuk azt, amivel eddig foglalkozott a cég, hiszen most is klasszikus pályázatírói és projekmenedzsment tevékenység folyik az Eco-Cortexben, ezt szeretnénk is megtartani. Azonban jelen pillanatban azt látjuk, hogy a kisvállalkozások számára az egyedüli stabilitási lehetőséget a több lábon állás biztosítja. Ezért olyan tevékenységet igyekeztünk választani, ami merőben eltér attól, amivel eddig foglalkoztunk: a külkereskedelem irányába mozdultunk el. Az első lépés tavalyelőtt a fatermékek tervezése, terveztetése, gyártatása és kereskedelme volt, először csak Magyarországon, 2019 célja már a külpiacra lépés volt. Kifejezetten az Amazonon szerettük volna eladni a termékeket. Erre a kereskedelmi platformra viszont nem egyszerű kikerülni, roppant bonyolult és költséges tanulási folyamat és rengeteg idő árán sikerült megvalósítani a terveinket. Magyarországon az elsők között vagyunk, akik az Amazonon kereskedünk, ez pedig magával hozta azt, amire nem gondoltunk az elején, hogy nagyon sokan kérdeztek meg bennünket, miként csináltuk. Ezért elkezdtünk egy paralel tanácsadási szolgáltatást felépíteni erre az igényre, így a 2020-as év célja, hogy ezt a tanácsadást mint egy újabb lábat megerősítsük.
– Milyen tájékozódás, felmérés előzi meg az új tevékenységek bevezetését?
Göndöcsné Agócs Dóra: Figyelve a világban jellemző üzleti folyamatokat, egyöntetű volt a tulajdonosi és az ügyvezetői szemlélet, hogy az online világ felé kell elmozdulnunk. Egyre nagyobb jelentőséget kap az ügyek intézésében az internet, így nem volt kérdés számunkra, hogy ez irányba mozduljunk el. Emellé jött a Gáborban lévő kreativitás, amelyet az Amazon-vonallal hozott. Illetve van egy másik tevékenységünk, a tavalyi év nagyon mozgalmas volt ilyen szempontból, egy sikeres GINOP-pályázatból létrehoztuk a Virtuális Inkubációs Teret (Vinter), amely a különböző vállalkozási fázisban lévőknek nyújt tanácsadást, mentorálást, többféle szakértői támogatást. Ebben benne van a cég két évtizedes üzleti tapasztalata, ami jelentős tudásbeli tőke, ezt szeretnénk a térség vállalkozói javára fordítani.
– A piac miként reagál a cég átprofilozására?
Göndöcs István: Azt gondolom, hogy nagyon jó volt az időzítésünk. Egyrészt azért, mert nem egyszerre lépett be a két fiatal, és az is szerencsésen alakult, hogy akkor, amikor az új tevékenységeket kezdtük, a 7 éves pályázati ciklus utolsó harmadában voltunk, a legtöbb pályázat végrehajtásának idején, így tudtuk finanszírozni az új dolgok elindítását. Másrészt pedig amikor Gábor visszakerült, olyan volt a cég összetétele, hogy nem volt muszáj beállítani őt egy hagyományos területre, így az új ötletekkel foglalkozhatott.
– Az eddigiekből kiderült, hogy a vállalkozás tervszerűren megy előre, ami a kisvállalkozások között ritkaságnak számít.
Göndöcs Gábor: A cégünk alapvető tevékenysége a tervezés, ezért nem idegen számunkra, hogy a saját cégünkben is koncepcionálisan gondolkodunk. Emellett látni kell, hogy nagyon gyorsan változik a piac, a világ, régen be lehetett rendezkedni öt-tíz évre, most még két évre sem. Ha üzleti értelemben az adott év hullámára fel tud ülni az ember és ha elég gyorsan tudunk rá reagálni, akkor le lehet aratni a pénzügyi hasznát, de amikor a hullámhegyre felülünk, már azon az új trenden kell gondolkodni, ami közben jön föl. Nagyon gyorsan kell reagálni és határozott döntéseket hozni. Összefogunk, tervezünk, a munkánk mögött pedig ott van a kreativitás és a generációs támogatás.
Kis Tünde