A baranyai KKV jógyakorlatokat ismertető cikksorozat folytatásában a InfoComplex Bt. mutatja be jól bevált gyakorlatait.
Az InfoComplex Bt. Baranya megye és a dél-dunántúli régió vezető rendszergazda cége, mely kis- és középvállalkozásoknak szolgáltat. Informatikai rendszereket tervez, kiépít és supportál, valamint kereskedelmi tevékenységet is folytat. A cég természetesnek tarja a rugalmasság jelenlétét, valamint a home office lehetősége is valamennyi kollégát érint. Blazsek Ágnes, a cég gazdasági vezetője magától értetődő természetességgel mesélt arról, hogy a cég politikája hogyan tartja szem előtt a munkavállalók jól létét, informatikai cég lévén kiterjesztve ezt az ergonomikus, alakítható és az ülőmunkát ellensúlyozni hivatott munkaállomások kialakítására is.
Jellemzően milyen munkarendben dolgoznak Önöknél a munkavállalók?
Blazsek Ágnes: Általában 7:30-tól 16:00-ig dolgozunk, de lehetőség van a rugalmas munkarend kialakítására és otthonról is tudunk dolgozni home office keretében, munkaidőkeretes foglalkoztatással.
Milyen típusú munkavállalók dolgoznak Önöknél?
14-en vagyunk összesen, ketten a debreceni képviseleten, 12-en pedig Pécsen dolgozunk. Ebből a 14 főből ketten vagyunk nők, a többiek férfiak és jellemzően inkább 30 év körüliek a munkavállalók.
Kérem mutassa be azt a jó gyakorlatot, amit a leginkább jellemzőnek éreznek az Önök cégét illetően!
Jó gyakorlat nálunk a rugalmas foglalkoztatás és a távoli munkavégzés lehetősége, valamint a vezetőség kiemelt figyelmet fordít arra, hogy a kollégák olyan munkaállomásoknál tudjanak dolgozni, melyek ellensúlyozni tudják az ülőmunka hátrányait. Minden kollégánk 24 órás irodai székben ül, míg az ügyfélszolgálaton lehetőség van álló asztalok mellett dolgozni.
Miért éreztétek fontosnak, hogy bevezetésre kerüljenek ezek a jó gyakorlatok?
Azért éreztük fontosnak, mert ahogy bővült a csapat lettek kisgyermekes kollégáink, illetve a fiataloknak igényük van arra, hogy egy kicsit nagyobb szabadságot kapjanak a munkában. Ami pedig a munkaállomásokat illeti: tisztában vagyunk vele, hogy a mi profilunkban az ülőmunka komoly rizikófaktor, igyekszünk hát ezt ellensúlyozni.
Ütköztek bármilyen nehézségbe a jó gyakorlatok bevezetésekor?
Nagyon minimális nehézségbe ütköztünk, leginkább a nagyobb fokú szabadság elfogadása kapcsán. Az embereknek a fejében benne van, hogy a munkaidő 8 órától 16 óráig tart és ha valaki kap egy olyan lehetőséget, hogy kiléphet a keretek közül, azt először meg kell szokni.
Hogyan reagáltak a munkavállalók a jó gyakorlatok bevezetésére?
A munkavállalók nagyon jól reagáltak rá, de nagyon jó volt a vezetőségnek is a hozzáállása, így gördülékeny volt az átállás.
A munkahelyi mentalitáson változtatott esetleg a bevezetés?
A motiváció és az eredményesség nőtt, mindenképpen jó irányú változásról van szó.
Volt vagy van valamilyen külső minta, vagy mentor, akinek a segítségével bevezetésre kerültek a jó gyakorlatok?
Igen, nagyon sok jó külső tanácsadó segítségét tudtuk igénybe venni, akár a HR területéről, vagy az ügyviteli rendszerünk átalakítását illetően. Emellett számos tréningen vesznek részt a vezetőink, ahol nagyon sok jó példa előkerül, amiből lehet ihletet meríteni.
A munkavállalók hány százalékát érintik a jó gyakorlatok?
Azt kell mondanom, hogy valamilyen formában minden munkavállalónkat érinti. Ugyanakkor az ügyfélszolgálatos kollégáknak kicsit kötöttebb a munkarendje, mivel 8 és 16 óra között elérhetőnek kell lennünk az ügyfeleink számára, de például nekik is lehetőségük van arra, hogy akár otthonról dolgozzanak. Internetalapú telefonunk van, nem változik a telefonszám, így otthonról is tudnak dolgozni, csak nem rugalmas munkaidőben.
Van valamilyen tapintható anyagi hozadéka a jó gyakorlatoknak, vagy valamilyen költség, amivel járnak?
Többlet költsége nem volt ennek a bevezetésnek, mivel 2014-ben elnyertünk egy EU-s támogatást, ami kifejezetten a rugalmas foglalkoztatást támogatta. Ennek a keretében tudtunk eszközöket beszerezni, illetve segített, hogy bevezessük az új ügyviteli rendszert. Emellett nagyon sok pozitív hozadéka van: jobb a munkamorál, a kollégáim jobban tudják szervezni a magánéletüket és kicsit eredményorientáltabbak is lettünk.
Fel tudna idézni esetleg valamilyen meghatározó történetet, ami a jó gyakorlatok bevezetéséhez kötődik?
A saját mintámat tudom hozni, hogy például, ha betegek a gyermekeim, vagy szünet van, akkor nem kell szabadságot kivennem, vagy a gyermekekkel elmenni táppénzre, hanem otthonról tudok dolgozni. Nem kell a gyerekek elhelyezéséről gondoskodni és nem kell azon idegeskednem, hogy egy határidős munka vár itt rám, amit nem tudok elvégezni, hanem otthonról van lehetőségem megoldani a feladatot.
Tervezik valamilyen módon a jó gyakorlatok továbbfejlesztését?
Nagyon jól kiforrott a rendszerünk, így határozott szándékunk, hogy ha nyitunk majd új képviseletet, akkor a kiforrott rendszerünket oda is tovább fogjuk örökíteni.
Mi a véleménye, más kkv-knál is érdemes lenne bevezetni egy ilyen jó gyakorlatot?
Mindenképpen érdemes lenne, bár nem olyan egyszerű, ám ha egy cég belevág és fektet bele megfelelő mennyiségű energiát, akkor egy nagyon jól működő rendszer kialakítására van lehetőség.
Mit tanácsolna egy olyan kkv-nak, amelyik éppen előtte áll egy ilyen jó gyakorlat bevezetésének?
Azt tanácsolom a hezitáló kkv-knak, akik szeretnének hasonló jó gyakorlatokat bevezetni, hogy vágjanak bele. Nehéz elkezdeni, de ha megszületik az elhatározás és megtörténik a kezdő lépés, akkor onnantól már menni fog magától.