Autóteszt: Dr. Hüse István – Range Rover Sport Autobiography

A technológiai szerelőiparban dolgozó Gépszer Kft. ügyvezetője a Penthe Autóház új Land Rover márkakereskedésének Range Rover Sport Autobiography tesztautóját próbálta ki. A tesztút rendhagyóan kezdődött, Dr. Hüse István egy hatalmas bőrönddel a csomagteret vette célba.

A legfontosabb teszten átment az autó, a nagy bőröndöm hosszában is befért a csomagtartóba. Felhasználóként viszonyulok az autókhoz, nekem a térkínálat a legfontosabb, az utastérben és a csomagtérben is. Korábban húsz évig Renault Espace modelleket használtam, most van egy GMC Savana Explorerem, ami jól mutatja a prioritásaimat. A hétköznapokban viszont én is egy nagy SUV-t használok, emiatt sem szokatlanok nekem a Range Rover Sport méretei. Rengeteget utazom, például a tegnapi átlagosnak mondható munkanapom több mint 800 kilométer vezetést is tartalmazott.

A funkció és a tér az elsődleges, de egy autónál nem lehet elmenni a forma mellet, főleg nem egy ilyen kaliberű luxusterepjáró esetén.

Már az utcán is megfogott ez a forma. Bevallom, a korábbi modell nem tetszett, ez a kozmopolita belesimulás viszont ma is divatos, és azt gondolom, hogy húsz év múlva is az lesz. A megtört élek, a hangsúlyos domborulatok jelentik a mai trendet és a vásárlóknak ez tetszik. Ebben a környezetben dicséretes, hogy a Range Rover meri a saját útját járni, az összkép pedig a nagy terepjárók gőgje helyett szimpátiát sugároz. Még az én elkötelezett környezetvédő lányaim is azt mondanák rá, hogy vonzó a forma.

Azt gondolom, az utastérben sem lehet kérdés az elegancia.

Kétségkívül imponáló a berendezés, már az ajtónyitás utáni látvány is sugározza a minőséget. A különféle bőrbevonatok, a díszítőelemek, és az ajtókon tűpontosan a megfelelő helyre tervezett strapabíró szövetbetétek is mutatják, hogy a luxusautó gyártás és tervezés generációkon át beleivódott a Range Rover készítőibe. Talán emiatt tűnik fel a középkonzol zongoralakk betétje, ami kétségtelenül szép, de lehet, hogy könnyen karcolódik, így később már kevésbé illeszkedik a valóban kifinomult utastérbe.

A térkínálat megfelelő, jól érzem magam a vezetőülésben, és a kilátás is jó. Már nem lőrésszerűek az ablakok, visszatértek az átlátható karosszériához, és ez nagyon jó. A hangulatot meghatározza a hatalmas napfénytető is, és az a fajta letisztult elegancia, ami a brit autók sajátja.

A felszereltség lehet e kérdés egy ilyen autó esetén?

Nyilán minden benne van, amit ezen a szinten elvárhatunk. Az érdekesebb az, amit ezen felül nyújt. Nagyszerű a légrugózás, már az első kilométereken feltűnt, hogy mennyire komfortossá teszi a Range Rovert. Nagyon tetszett a környezetet mutató kamerarendszer, azzal, hogy az élő utcaképbe helyezve, körüljárhatóan mutatja az autót, ráadásul segédvonalakat is rajzol, így gyerekjátékká teszi a manőverezést a szűk városi utcákon. És gondolom terepen is nagyon hasznos. A szemüvegtartót hiányoltam, aztán mikor észrevettem, hogy a középkonzol rekesze kétszintes, az némiképp kárpótolt, ám egy klasszikus tükör feletti szemüvegtartó nekem jól jönne. A műszerfal tabletjét személy szerint az autóipar tévútjának gondolom, én a fizikai gombokban hiszek. De kétségtelen, hogy a piac megköveteli ezt a megoldást. Szerencsére ezt a tabletet ízlésesen helyezték el, nem uralja a műszerfalat, alig észrevehető íveltsége pedig árulkodik arról, hogy még erre a részletre is odafigyeltek.

A motor 350 lóerős dízel, 700 Nm nyomatékkal. Elegendő a közel 2,5 tonnához?

A hangélmény perfekt, a sorhatos úgy szól, amitől minden autót kedvelő férfiember libabőrös lesz. A teljesítmény tökéletesen elegendő, bár ezt nem mindig érezzük, mert olyan kiváló a szigetelés, hogy csak a sebességmérő árulkodik arról, hogy mire képes az autó. A hatótáv és a fogyasztás mutatja, hogy a dízelmotornak még van létjogosultsága. A klasszikus mondás alapján egy ilyen árkategóriájú autó esetén nem lehet kérdés az üzemanyagszámla, viszont a környezettudatosság szempontjából is fontos, hogy egy ekkora, és ilyen teljesítményre képes jármű 10 liter alatti átlaggal is képes közlekedni. A fogyasztási adat emellett arról is árulkodik, hogy a technika milyen magas szinten van. 

A Land Rover büszke arra, hogy a járművei megőrizték a megalkuvás-mentes terepjáróképességet. Szükség van arra egy ilyen járműben, hogy kőkemény terepen is megállja a helyét?

A tradíciók fontosak, főleg egy olyan gyártó esetén, ahol van mire büszkének lenni. A Range Rover luxusterepjáróként jelent meg, az elmúlt évtizedek bebizonyították, hogy szükség van rá. A piacon nincs még egy olyan jármű, amelyik ilyen minőséget és luxust nyújt ezekkel a képességekkel. Ugyanakkor a fejlett összkerékhajtás fontos biztonsági felszerelés is, a jó terepszögek pedig ma már városban is hasznosak, akár egy magasabb járdaszegély, vagy egy meredek rámpa esetén. Kiemelném még a fordulékonyságot is, meghökkentően kis íveken képes befordulni az autó.

Összességében milyen benyomást tett önre a Range Rover Sport?

A First Class érzést sugallja, jól érzem magam benne, tökéletes kiszolgálást nyújt. Ha hasonlatot kellene mondanom, akkor ez nem az Emirates túldíszitett, aranyozott, piperetükrös milliője, hanem a Katar vagy a Singapore Airlines első osztályának élményét adja az országúton. Ez a Range Rover egy olyan ember autója, aki megdolgozott a pénzéért, és racionális maradt. Aki ebben ül, nem akar senkinek megmutatni semmit, mert van egy teljesen egészséges értékrendje.

A tesztautó adatai:

Maximális teljesítmény:                               350LE (258 kW) 4000/perc

Maximális nyomaték:                                   700 Nm 1500-3000/perc

Csomagtér:                                                   647 liter

Maximális sebesség:                                   234 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                5.9 s

Gázlómélység:                                             900 mm

Átlagfogyasztás:                                          7.9 liter/100km

Induló ár (SE 300 LE):                                  42 317 000 Ft

Induló ár (AUTOBIOGRAPHY 350 LE)       53 222 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszereltségi elemek: összkerékhajtás, 13,1” érintőképernyő, 3D panoráma kamera, Közeledő gépjármű felismerő funkció, Dinamikus légrugózás, Adaptive Dynamics futómű – Dynamic üzemmóddal, All Terrain Progress Control (ATPC), Terrain Response 2, borulásgátló (RSC), Ívmeneti fékszabályozás (CBC), aktív holttér-támogatás, hátsó forgalomfelügyelet, közúti jelzőtábla felismerés adaptív sebességhatárolóval, távolságtartó tempomat kormányzási asszisztencia funkcióval, automata fényszórók intelligens fényszóró asszisztenssel (AHBA), Meridian audiorendszer, Levegőminőség érzékelő, Remote alkalmazás

A tesztautót a Land Rover hivatalos pécsi márkakereskedése, a Penthe Autóház biztosította. (penthe.landrover.hu)

T.R.