Egyéni egészség – szervezeti teljesség

Az elégedett és egészséges munkatárs jobban végzi a munkáját és kevesebbet hiányzik, mint az, aki testi vagy mentális betegségekkel küzd. A munkaadók egyre inkább azzal szembesülnek, hogy a szervezeti teljesség eléréséhez szem előtt kell tartani az egyéni egészséget is, hiszen maguk az egyének adják a komplett szervezet egészét. A vállalatok többségét érintő munkaerőhiány kezelése már túlmutat a bérek kérdésén, a munkáltatóknak olyan lehetőségeket is érdemes felkínálniuk a korrekt javadalmazás mellett, amelyek segítségével hozzájárulnak dolgozóik szellemi és fizikai egészségéhez. Hogy ezt milyen módon tehetik meg, a különböző cégeknél milyen jó gyakorlatokat vezettek be a munkaerővel kapcsolatos kihívások és az egyén egészsége érdekében, illetve a munkavállalók egészségébe történő befektetés miként csökkentheti a fluktuációt – többek között ezekre a kérdésekre is keresik a választ a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Humán Klubja által 2019. május 21-ére szervezett IV. Dél-Dunántúli Humánerőforrás Konferencián.

Egészségmegőrzés – már a kkv-k számára is fontos ez a szemlélet

Egyre fontosabb szempont egy szervezet működésében a munkavállalók, illetve maga a vállalat tulajdonosainak, vezetőinek mind a fizikai, mind a mentális egészsége, hiszen a legtöbb iparágban – a szellemi és a fizikai munka terén is – maguk az emberek a kulcstényezők, ők a kapacitások, amikkel egy cég dolgozik. Kutseráné Pernyéz Zsuzsanna, a Humán Klub vezetője vállalati vezetőfejlesztéssel, szervezetfejlesztéssel foglalkozó szakemberként gyakran tapasztalja, hogy azért is értékelődött fel ez a kérdés, mert nagyon nehéz jó munkatársakat találni és megtartani őket, így a cégek érdeke is az, hogy vigyázzanak a már meglévő munkaerőre.

– Az érem másik oldala pedig az, hogy a munkavállalók valóban érezzék jól magukat egy munkahelyi környezetben, egy státuszban, egy munkakörben. Ez valós igényként jelent meg a vállalati, munkáltatói oldalról, és a vállalkozások vezetői, HR-es szakemberei egyre inkább kíváncsiak arra, hogy ezt milyen technikákkal, módszerekkel lehet elérni, milyen lehetőségeik vannak arra, hogy a cégen belül erősítsék, fejlesszék ezt a szemléletet – mondja a klub elnöke.

– A cégek mit biztosítanak, egyáltalán mit képesek biztosítani az egészségmegőrzéssel kapcsolatban a munkavállalóiknak?

– Az egészségmegőrzés két területre, a mentális és a fizikai egészségre fókuszál. Mindkettő nagyon fontos és e két faktornak egyensúlyban kell lennie. Munkakörtől, munkáltatótól, ágazattól függ, hogy melyik tényező okoz nagyobb leterheltséget egy-egy munkatársnál. Mind a mentális, mind a fizikai egészséggel kell és érdemes foglalkozni és mindegyiknek megvannak a speciális eszközei. A mentális leterheltség elsősorban a felfokozott tempó miatt következik be, a stressz, a folyamatos nyomás, ami egyébként is jellemző felgyorsult korunkra, a munkahelyen is megjelenik. Egyre nehezebb összeegyeztetni a munkát és a magánéletet, azért is, mert állandóan online vagyunk, folyamatos a jelenlétünk a virtuális terekben. A stressz, az idő- és feladatnyomás próbára tesz bennünket. A fizikai egészség mind a fizikai, mind a szellemi munkát végzőknél kockára van téve: a fizikai dolgozóknál a megfelelő munkakörülmények, a környezeti tényezők játszanak szerepet, aki pedig szellemi munkát végez, a sok ülés, a monitor folyamatos nézése, a nem megfelelő fényviszonyok megterhelhetik a szervezetet.

A mentális és a fizikai terhelés enyhítésére is megvannak az eszközök. A stressz kezelésére, oldására ott van a coaching, a tréning, vagy a most igen népszerű vállalati családi programok, a közös szabadidős rendezvények. De a munkakörök áttekintése, a munkaidő elemzése, a megfelelő munkaelosztás is növelheti a munkavállalók jóllétét a munkahelyeken. A fizikai munkát végzők egészségének megőrzése érdekében érdemes megnézni, hogy ergonómiailag megfelelően van-e kialakítva egy munkaállomás, megfelelőek-e az ülőalkalmatosságok, mennyi időt töltenek monitor előtt az emberek – ezeket akár szabályozni is lehet, esetleg szüneteket beiktatni. Olyan eszközöket, szemüveget, monitorszűrőt, védőfelszereléseket lehet használni, amelyekkel enyhíthető a terhelés. A kérdés az, hogy az ezzel való törődés megjelenik-e a vállalati kultúrában, a különböző vállalati stratégiákban vagy a vezetők gondolkodásában. Az a személyes tapasztalatom, hogy ha a vezető vagy a tulajdonos egy kis figyelmet fordít erre, azzal már nagyon sok mindent meg tud oldani. A mentális nyomást azzal is enyhíthetjük, ha figyelemmel fordulunk a munkatársaink felé, esetleg megkérdezzük tőlük, hogy mitől éreznék magukat jobban.

– Ez a fajta szemlélet elsősorban a nagyvállalatokra jellemző, nem?

– Tudjuk, hogy minden új technika, menedzsmentbeli szemlélet, új fejlesztési módszer először a multiknál tud gyökeret verni, hiszen ott van erre kapacitás, pénz és külön szervezet. A multiknál ez jó ideje benne van a gondolkodásban és a stratégiáikban, de már a kkv-szektor irányába is terjed. Mivel a jelentős munkaerőhiány miatt jelenleg nagy a nyomás a kkv-szektoron – nagyobb, mint a multicégeken –, a kis- és középvállalkozások lépéskényszerben vannak. Muszáj tenniük azért, hogy be tudják vonzani a munkaerőt, és akit sikerült, az tényleg jól érezze magát. Azt azonban meg kell jegyezni, hogy a multikkal szemben a kkv-szektornak megvan az az előnye, hogy a munkavállalói számára családias környezetet tud biztosítani.

– Mit nyernek azok a kis- és közepes vállalkozások, amelyek tesznek a munkatársaik egészségéért, jóllétéért?

– Könnyebbé válik a munkaerő bevonzása és megtartása, nő a munkatársak hatékonysága. Az egészségért tett intézkedések eredményeként a dolgozóknál a külső motivációról egyre inkább a belső motivációra tevődik át a hangsúly. A munkatársak hatékonysága nem is mérhető mindig számokkal, ám a teljesítmény nagyban múlik a belső motiváltságukon. A belső motiváltság jelentősen befolyásolja azt, hogy akarnak-e dolgozni, meg szeretnék-e oldani a feladataikat, azok mennyire fontosak nekik – ettől nemcsak a munkájuk mennyisége, hanem a minősége is függ. Ha a munkavállalók jól vannak, nem az otthoni problémák és gondok gyötrik őket, ha nem kell stressz alatt dolgozniuk, ha kényelmes munkakörnyezetben töltik a napjaikat, akkor sokkal termelékenyebbek lesznek, hatékonyabban dolgoznak és minőségi munkát végeznek.

– Mondana néhány jó példát, már megvalósult gyakorlatot?

– A mentális teher csökkentése érdekében egyre inkább igénybe veszik a vállalkozások azokat a szolgáltatásokat, amelyek segítségével képesek visszaszorítani a stresszt, a nyomást a kollégáknál: ilyen a coaching, a teamcoaching vagy a tréningek. Nagyon nagy befolyással bír a munkahelyi hangulatra a vezetés mikéntje, például a coachingszemléletű vezetés. Az is jó lehetőség, ha nem külső szakembert von be egy vezető, hanem saját magát képezi, hogy miként tud jobban együtt dolgozni a kollégáival, hogyan képes empatikusabb lenni, odafigyelni rájuk, pozitív visszajelzéseket adni. A dolgozók fizikai terheltségét pedig számos, a munkakörnyezet kellemesebbé tételét segítő megoldással lehet csökkenteni. Az IT-cégek már nagyot léptek e téren, például több helyen babzsákokkal, kényelmes fotelokkal alakítottak ki olyan sarkokat, ahol beszélgetni lehet, vagy valamilyen módon relaxálni. Említhetek egy ügyvédi irodát, ahol úgy változtatják át a szobákat, hogy megkérdezik a kollégákat, mit szeretnének: pl. posztert a falra, milyen virágokat, székeket. Egyre terjed az is, hogy a cégek munkahelyi masszázst biztosítanak, esetleg konditerem-bérletet adnak juttatásként. A családi napok, a közös rendezvények sokszor összekapcsolódnak valamilyen testmozgással. Azonban az egyén felelősségét sem hagyhatjuk figyelmen kívül e témában, ezért a konferencián mindkét oldalra igyekszünk reflektálni.

 

„Már az is előrelépés, ha valaki felismeri a problémát”

Miért lehet érdekes a tematika a konferenciára látogató cégek számára, egyáltalán miért fontos foglalkozniuk a munkavállalóik egészségével? – tettük fel a kérdést a humánerőforrás konferencia szervezőbizottsága tagjának, Zlatics Józsefnek, aki a Pannon-Work kirendeltségvezetőjeként maga is naponta szembesül e terület fontosságával.

– Az egészség egy nagyon komplex fogalom, ha pedig vállalati szinten vizsgáljuk, akkor még bonyolultabb. Úgy gondolom, hogy az egészség mind fizikai, mind mentális oldalát érdemes körbejárni, megvizsgálni. Ha szimplán azt nézzük, hogy valaki egészséges-e, arra gondolunk, hogy nincs megfázva, nem köhög és nem lázas. Rosszabb esetben nem érte-e baleset. És valóban, ez is egy aspektusa az egészségnek. Ezek általában azok a faktorok, amelyekről nem tehet a cég, vagy csak minimális a ráhatása. Ma már nagyon fontos, hogy hogyan érzi magát a munkavállaló a munkahelyén. Egészséges-e a légkör a vezető és a beosztottjai között? A konferencián lesz például egy előadás, ami azzal foglalkozik, hogy miként hat a kommunikáció a vállalati közérzetre. Tehát van-e kommunikáció a cégnél, és az miként befolyásolja a szervezet életét.

– Miként segít az egészség témája a munkaerő bevonzásában, a -megtartásban?

– Szeretnénk a konferenciára érkező szakembereknek, vezetőknek adni valamit, amitől jobb lehet a cég egészsége. Egy kis mankót, amivel másnap bebiceg a gyárba, körbejár és valami olyat tesz, amitől abban a hónapban 2 fővel kevesebb ember mond fel. Egyszer régen hallottam és azóta én is azt vallom, hogy „az emberek a bér miatt mennek egy céghez, egy vállalathoz és a vezető miatt maradnak vagy távoznak”.

– Mit érdemes kommunikálniuk a munkáltatóknak a leendő munkavállalóik felé az egészséges munkahellyel, a cégnél e témakörbe vágó programokkal kapcsolatban?

– Kommunikálni mindenképp csak a valóságot kommunikálja a cég, hiszen egyszer minden kiderül. Viszont, ha vannak e témába vágó programok egy cégnél, akkor azt tudassák is a potenciális jelöltekkel. Munkahelyválasztáskor egyre fontosabb, hogy milyen információkat gyűjtünk be az adott cégről. Milyen a társadalmi szerepvállalása (CSR), hogy viszonyul a szervezet a munkavállalókhoz, milyenek a béren kívüli tényezők – családi nap, sportlehetőség, ingyenes szűrővizsgálatok, ergonomikus munkakörnyezet, modern irodák, tiszta, rendezett öltözők, esetleg ingyen étkezés, ivóvíz.

– A konferencia témája, az ott elhangzó előadások, a programok miként lehetnek válaszok a cégek aktuális problémáira?

– Ha a konferenciáról mindenki csak egy kicsi „morzsát” hazavisz, és ezzel megtart 2 munkavállalót, már elégedettek leszünk. Az előadók olyan témákat feszegetnek, amik szinte minden cégnél napi problémát okoznak. Stressz-egészség, sport, vállalati kultúra, kommunikáció, munkahelyi kapcsolatok. A Humán Klub egyik legfontosabb célja a tudásmegosztás. A tagok egymás között is megosztják tapasztalataikat, illetve a klub keretein kívülre is szeretnénk minél több jó gyakorlatot vinni. Ezért is szervezzük a konferenciát, hogy a munkaerőpiacon egymástól elszigetelt cégvezetők, humánerőforrás szakemberek lássák: ami náluk probléma, az nem egyedi eset, más is jár hasonló cipőben. Már az is előrelépés, ha valaki felismeri a problémát. Hiszen ez az első lépés a probléma megoldása felé!

– Munkaerő-közvetítőként milyen összefüggéseket lát a cégeknél a munkaerővel kapcsolatos kihívások és az egyén egészsége között?

– A Pannon-Work kirendeltség vezetőjeként 3 megyét koordinálok. Mivel a munkaerőpiac teljes palettáján jelen vagyunk, így a diáktól a felnőtt munkavállalókon át a nyugdíjasokig mindenkivel van tapasztalatunk. Másrészről az egyéni vállalkozóktól a kkv-szektoron át a multinacionális vállalatokig több száz szereplővel állunk kapcsolatban. Tehát elmondhatom, hogy elég jó rálátásom van a szektorra. A kérdést egy kicsit átformálnám. Amikor elkezdtük szervezni a konferenciát, mindjárt az elején jött az egész-ség téma. (Nem elírás a kötőjel!) A kérdés az lehetne, hogy miként hat az egyén egészsége a szervezet egészére. Erről sokat tudnék mondani, de erről szól a konferencia, úgyhogy várunk mindenkit szeretettel a IV. Dél-Dunántúli Humánerőforrás Konferencián!

 

Új elemek az idei konferencián: egyéni coaching, kapcsolatépítés

– Igyekeztünk úgy összeállítani az idei programot, hogy a résztvevők ne csak figyelni, hallgatni tudják az előadásokat, hanem kérdéseikre választ is kaphassanak akár az előadóktól, akár a workshop-on résztvevőktől. Délelőtt és délután is lesz 3-3 előadás, illetve 4-4 workshop. Ezek a lehetőségek követik egymást, így nem kell dönteni, hogy az előadást vagy a workshop-ot választja-e valaki. Egész nap elérhetők a coachingülések, amihez a workshophoz hasonlóan előzetes regisztráció szükséges. A szünetekben pedig az egészséges táplálkozás jegyében elkészített frissítők elfogyasztásával juthatnak energiához a konferencia résztvevői – tájékoztat a programról a szervezőbizottság tagja, Sabján Eszter, a Crosssec Solutions operatív igazgatója.

– Mit érdemes tudni az előadókról, a témákról?

– Az előadók között megtalálható szervezetfejlesztő, jövőkutató, egyetemi oktató, vállalati kommunikációs szakértő, tréner és cégvezető is. A konferencia címének megfelelően az egészség és a szervezeti hatékonyság közötti összefüggéseket világítják meg más-más szemszögből. A szervezetet alkotó egyénre, munkavállalóra és vezetőre, illetve a szervezet egészére vonatkozó témák feldolgozását tűztük ki célul. Véleményem szerint már az is önmagában érdekes kérdés, hogy az „egészség” alatt legtöbbször a fizikai állapotunkat értjük, és ritkán gondolunk arra, hogy ez szellemi és mentális szinten is értelmezhető.

– Az idei konferencián új elemként személyes támogatásra (coaching) is lehetőség lesz, emellett melyek a konferencia új elemei?

– Idén lesz lehetőség kapcsolatépítésre egy, a célnak megfelelően berendezett helyiségben. Úgy gondoljuk, hogy a vállalatvezetők, felső vezetők nehezen tudják megoldani, hogy egész nap távol legyenek a munkájuktól, így szerettük volna, ha ez minél hasznosabban telik.

– Milyen módon érdemes készülniük a leendő résztvevőknek, hogy a lehető legelőnyösebb legyen számukra a konferencián való részvétel?

– Az előadások és a workshopok rövid ismertetője megtalálható a humankonferencia.hu weboldalon. Érdemes végiggondolniuk, hogy az általuk vezetett szervezet milyen problémákkal küzd, mire keresik a választ. Minden látogató személyiségének megfelelően mélyülhet el a témában. Az előadásokat követően lesz lehetőség a témához kapcsolódóan konkrét kérdéseket feltenni az előadónak. A workshopokon kis létszámú csoportban, azonos megoldások után kutató résztvevőkkel, a témában jártas facilitátor segítségével találhatják meg a saját válaszaikat a konferencia vendégei. Ha konkrét kérdését nem szeretné egy csoport előtt feltenni, akkor érdemes igénybe venni a coachingülést. Mindenre talán nem, de a legfontosabb kérdésre ezen a módon is megkereshető a válasz. Javasoljuk, hogy aki szeretne jönni, mihamarabb vásárolja meg a jegyét, hogy biztosítani tudja helyét a limitált létszámmal rendelkező közös gondolkodáson, illetve coachingtalálkozón.

 

Öt év – négy konferencia

A kamara 2015 óta működteti Humán Klubját, amelynek koordinálását 2018 nyarától a Humánerőforrás-fejlesztési osztály 2 munkatársa vette át.

– Humán Klubunk 5 évvel ezelőtt alakult a megye munkaerő-kiválasztással, -közvetítéssel és HR-rel foglalkozó szakembereinek közreműködésével – mondja Horváth-Frank Orsolya, a klub titkára. –  2018 nyarától a klub új elnöke, Kutseráné Pernyéz Zsuzsanna vezetésével újult erővel folytatja munkáját ez az aktív és együtt gondolkodó csapat. A klub azzal a céllal jött létre, hogy egy humán területen tevékenykedő szakmai és üzleti közösség kialakuljon. A klub segíti a HR szakmában tevékenykedők közötti tapasztalatcserét és tudásmegosztást, valamint szakmai képzések, workshopok, rendezvények szervezésével a minőségi szolgáltatást nyújtók és az azt igénybe vevők egymásra találását. Annak érdekében, hogy minél szélesebb körben elérhetővé tegyük ennek lehetőségét, 2016-ban egy konferenciát szervezett a kamara. A sok pozitív visszajelzés hatására az eseményből egy évente megrendezésre kerülő program lett.

– Idén negyedik alkalommal szervezzük meg a klub legnagyobb projektjét, a IV. Dél -Dunántúli Humánerőforrás Konferenciát – veszi át a szót Páncél Alexandra, a klub másik titkára. – Már a tavalyi konferencia előkészítésében és lebonyolításában is részt vettem, de ez az év számomra is sok új és nagyobb felelősséggel járó feladatot hozott a szervezésben. Idén szeretnénk még több embert elérni, és célunk egy olyan visszatérő közösség megteremtése, akik számára évről évre hasznos információkkal és releváns témákkal tudunk szolgálni.

A konferencia hatékony felülete a tudásmegosztásnak, ahol igazi szakmai egyeztetéseket és gondolatébresztő előadásokat hallhatnak a résztvevők, illetve szakmai workshopokon és egyéni coachingokon vehetnek részt. A konferenciával és a klub működésével azt is el szeretnénk érni, hogy a vezetők és a HR területen dolgozók, jövőbeni sikeres működésük érdekében, olyan szakemberekre támaszkodjanak, akik jó stratégiai partnerként támogatják és segítik céljaik megvalósítását.