KKV jógyakorlatok Baranyában

 

A baranyai KKV jógyakorlatokat ismertető cikksorozat folytatásában az MB-Bau Kft. mutatja be jól bevált gyakorlatait.

A generálkivitelezéssel foglalkozó Baranya megyei MB-Bau Kft. kolléganőjével, Merckle Mercédesszel beszélgetve egy nagyon különleges jó gyakorlatról hallhattunk: a bizalmi szobáról. Mercédesz elmondása szerint a tulajdonos személyes indíttatására bevezetett gyakorlat nagyban hozzájárul a jó munkahelyi légkörhöz és ahhoz, hogy mindenki szeretettel végezze a munkáját. A sokrétű építőipari tevékenységet felölelő cég családi házak építésével épp úgy foglalkozik, mint ipari csarnokok kivitelezésével, vagy éppen műemlékek felújításával. A nap végén azonban a terepen dolgozó kollégáktól kezdve egészen a back office munkatársakig bezárólag mindenki egyforma megbecsülésben részesül.

Jellemzően milyen munkarendben dolgoznak Önöknél a munkavállalók?

Merckle Mercédesz: Nálunk egy munkarend van a fizikai állománynak és az irodai dolgozóknak is. Mi 7 órától dolgozunk 16 óráig, ami azért fontos, mert az irodai dolgozóknak reggel el kell indítaniuk az építkezéseken dolgozó fizikai állományt: meg kell adni a feladataikat és egyéb adminisztratív teendőket is el kell látnunk velük.

Milyen típusú munkavállalók dolgoznak Önöknél?

Nemi megoszlást tekintve természetesen a fizikai állomány férfiakból áll, mivel ők bírják ezt a fajta munkát, viszont az irodában női többség van. A mesterdiplomástól a segédmunkásig nálunk mindenki megtalálható és mindenki ugyanolyan jól érzi magát a cégben, ugyanannyira van megbecsülve. Jelen pillanatban 25-30 fővel működünk, az irodai létszám ebből 8 fő körül van, a többi a fizikai állomány és sok alvállalkozót is foglalkoztatunk.

Kérem mutassa be melyik az a munkahelyi jó gyakorlat, melyet a legjellemzőbbnek érez az Önök cégét illetően!

A bizalmi szoba, mivel a munkahelyünk egy kötelék, ha úgy vesszük mi egy család vagyunk. Ezt pedig mindenki így érzi, nem csak azok, akik egész nap az irodában ülnek, hanem az is, aki kint van az építkezésen és csak délután érkezik meg.

Mi volt az elsődleges kiváltó oka annak, hogy ez kialakult?

A főnököm találta ki, főleg azért, mert a neveltetéséből adódóan nagyon fontosnak tartotta, hogy egy haladó szellemű munkahelyet teremtsen meg. Szükség volt rá, hogy a kölcsönös bizalom minden egyes munkavállalóval kialakuljon, ami egy olyan környezetet eredményezett, amire azt tudom mondani, hogy én korábban még nem találkoztam ilyen munkahellyel.

Elmondaná kérem, hogy pontosan miben nyilvánul meg a bizalmi szoba?

Főként abban, hogy ha valamilyen konfliktus alakul két embert között, akkor a főnökünk harmadik személyként rátekint, tanácsod ad. Ennek a továbbéléseként előfordul, hogy valaki a kollégák közül tekint rá és ad tanácsot, hogy sikerüljön elsimítani a vitát. Vagy ha esetleg rosszkedvűen megyek be reggel a munkába és ezt látja rajtam, akkor behív az irodájába, megkínál egy kávéval, megkérdezi, hogy mi a problémám. Ha  esetleg magánéleti, ő arról is nagyon szívesen beszél, próbál a saját életének példáival segíteni. Így én is sokkal nyugodtabban megyek be dolgozni, akkor is, ha valamilyen otthoni problémám van, mert tudom, hogy a munkahelyem inkább könnyíteni és nem nehezíteni fog a kialakult helyzeten.

Fel tudna idézni valamilyen meghatározó történetet, ami ehhez a jó gyakorlathoz kötődik?

Most volt egy ilyen helyzet pont, amikor otthon összevesztem a párommal, emiatt rossz kedvem volt és a főnököm behívott az irodába, biztatott, hogy nyugodjak meg, mert minden rendben lesz, saját életéből adott tanácsokat, hogy mit tegyek. Ezt követően pedig teljesen más volt a napom.

Milyen hatással van ez a munkavállalókra?

Én úgy veszem észre, hogy nagyon jó hatással, sokkal jobb mindenkinek a kedve, mert bármit elmondhatunk egymásnak és neki is, tényleg egy családi környezet alakul ki, így pedig a lemorzsolódás is sokkal kisebb.

Ütközött-e bármilyen nehézségbe ez a jó gyakorlat?

Nem, mert mindenki nagyon nyitottan fogadta és fogadja.

A céges mentalitáson esetleg változtatott?

Azért gondolom, hogy nem, mert eleve nagyon meghatározó, hogy milyen egy cégben a főnök és nálunk nagyon jó. Az ő mentalitása már a kezdetekben is kihatott mindenki másnak a mentalitására. Érződik, hogy ha ő így viszonyul hozzánk, akkor mi is hasonló nyitottsággal viszonyulunk egy ilyen kezdeményezéshez.

Bár ez nem egy rendszerszintű jó gyakorlat, mégis lehet valamilyen anyagi hozadéka egy ilyen gyakorlatnak?

Igen, visszautalnék arra, hogy a lemorzsolódást előzi meg. Nem kell új embert betanítani, márpedig elég költséges lenne, ha folyamatosan cserélődne az állomány, de erre nincs is nálunk szükség.

Felmerülhet-e valamilyen továbbfejlesztési lehetőség ebben a jó gyakorlatban? Például olyan módon, hogy ne csak a menedzsmentet érintse, hanem lejjebbi szintekre is átszivárogjon a kezdeményezés?

Próbálkozunk mi is. Én is, ha meglátok valakit például az üzemben, akiről úgy látom, hogy valami problémája van, nem érzi jól magát, akkor odamegyek hozzá és megkérdezem, hogy miben tudok neki segíteni, hogy tudok a problémáján könnyíteni. Ezzel kicsit a főnök válláról is levéve a terhet.

Mit gondol, más cégeknél is érdemes lenne bevezetni egy ilyen jó gyakorlatot?

Igen, ezt határozottan tudom mondani, hogy ha kellemes légkörbe jár be az ember dolgozni, akkor sokkal jobb a munkamorál és sokkal hatékonyabb a munkavégzés.

Mi tanácsolna egy olyan kkv-nak, amelyik éppen előtte áll egy ilyen jó gyakorlat bevezetésének?

Azt, hogy minél előbb vezesse be, mert nagyon rövid távon fog nagy fellendülést okozni a cégen belül.