Az FX Autóház Suzuki márkakereskedéséből ezúttal egy új modellt, a Suzuki Swace-t kaptuk meg rövid tesztre. A hibridhajtású kombit Harman Tibor a nyomtatókkal és kellékanyagokkal valamint coachinggal és tanácsadással foglalkozó Ekopont Kft. ügyvezetője próbálta ki.
Elsőre rögtön meglepett az autó, mert nagyon jól titkolja a méreteit. Sokkal kisebbnek, sportosabbnak látszik, mint amekkora valójában, azt nehéz megmondani róla, hogy egy középkategóriás kombi, tágas utas és csomagtérrel.
Azt mondta, hogy fotogén az autó.
Régi hobbim a fotózás, és mostanában épp ezzel a területtel bővítem a vállalkozásom tevékenységi körét, így ilyen szemmel is néztem. Az ügyes ívek, a rafinált részletmegoldások miatt mondtam, hogy fotogén a kocsi. Nekem ugyan a letisztultabb, egyszerűbb formák tetszenek, de a Swacenek jól áll ez a formavilág. Az orra kifejezetten sportos, a szűk lámpák mutatósak, és a lökhárító is jellegzetes, itt érzem a suzukis kapcsolódást. Hátul a döntött üveg leplezi a méreteket, a lökhárító ívei pedig ügyesen vezetik a szemet.
Ez azt jelenti, hogy jól sikerült a márkaarculatba integrálás? Hiszen a Swace valójában egy minimálisan módosított Toyota.
Nyilván a közös japán gyökerek miatt, nem volt akkora feladat, mintha egy európai alapokkal rendelkező modellhez kellet volna nyúlni. A Swace így szépen belesimul a Suzuki palettába, ráadásul épp egy olyan űrt tölt ki, ahol a Suzukinak eddig nem volt autója. A külsőt illetően érdekes még, hogy a kerekek csak 16 colosak, ami ma már ritka. Mégsem érzem azt, hogy kicsik lennének, ellenben a rugózási kényelemre jó hatással vannak, és gumicserénél ez az abroncsméret kedvező áron kapható.
A külsőhöz hasonlóan az utastér is izgalmas?
Egyértelműen látható az az irány, hogy bonyolultabb, játékosabb megoldásokat terveznek az utastérbe is. Az ülések esetén ez remekül sikerült, nagyon mutatósak az első ülések, és a kényelemre sem lehet panasz. Kiemelném, hogy mindkét első ülés magassága tág határok közt állítható, így könnyű megtalálni a megfelelő üléspozíciót. A műszerfal is szép lett, bár én továbbra sem tudok kibékülni a középkonzol tetejére tett tablet-szerű kijelzőkkel, de be kell látni, hogy az autóiparban ma ez a sztenderd. Viszont nagyon pozitív, és némileg szembenállás a mai irányzatokkal, hogy sok helyen megtartották a fizikai gombokat. Jóval egyszerűbb, egyértelműbb ezeknek a kezelése, és a figyelmet sem vonja el a vezetésről. Ékes példa erre az ülésfűtés kapcsolója, amit akár vastag kesztyűben is könnyű bekapcsolni. Hogy ne csak pozitívumokat mondjak, megemlíteném a kitüremkedő műszerfali részt az utas előtt és a bal szélen, ami hiába nagyon szép, értékes helyet vesz el. Kicsit kevésnek találom a rakodóhelyeket, még úgy is, hogy a kötelező darabok, mint a kesztyűtartó, a két pohártartó, a váltó előtti rekesz és a térképzsebek megvannak, igaz ez utóbbiak talán túlságosan is szűkek és zegzugosak.
A felszereltség már az alapnak számító GL+ szinten is szinte hiánytalan.
Nem is tudom, mit rendelnék még. Talán ezen a felszereltségi szinten a holttérfigyelő hiányzik a ma divatos extrák közül, de a kilátás annyira jó, hogy én nem hiányolom. A kormányfűtés viszont remek, azt bármikor elfogadnám a saját autómban is. Az adaptív tempomat is nagyon hasznos, dicséretes, hogy már az alapkivitelbe is bekerült. A kezelés is egyértelmű, a rövid tesztúton is könnyen megtaláltam a fontos funkciókat. A kormányra helyezett gombok száma elsőre megdöbbentő, de annyira logikus az elrendezés, hogy itt is könnyen eligazodtam.
A helykínálatról még nem beszéltünk, az első ülések mögött is van tér?
Hátul ülni is jó a Swaceben, fontos, hogy levegőbeömlőt is kaptak az itt ülők, de a hátsó usb csatlakozókat nem találtam. Hely ellenben van bőven, magasabb vezető mögött is marad elég lábtér. A csomagtér egészen érdekes, mert elsőre nem mutat semmi különlegeset, egyszerűen csak egy korrekt, méretes rakodótér. Aztán feltárulnak a trükkök, például az áthelyezhető és megfordítható padló, aminek a hátoldalán strapabíró, mosható borítás van. Nekem is vannak kutyáim, így ezt különösen étékelem, csakúgy, mint a roló házába épített elválasztóhálót. A raktérből egy kar meghúzásával dönthetőek az üléstámlák, és magasabb állásba helyezett padlóval sík rakteret adnak. A padló alatt a pótkerék helyére is lehet pakolni, és az első részen is van két fedeles rekesz. Ezekkel a tulajdonságokkal, és a majd 600 literes űrtartalommal a Swace már családi kombiként, vagy céges használatban is megállja a helyét.
A végére maradt a hajtáslánc, ami az eddigi Suzuki lágyhibrid rendszereken is túlmutat.
Nagyon kíváncsi voltam rá, hiszen ez pontosan az a rendszer, amit a Toyota már évtizedek óta fejleszt, rádásul automataváltós autót is régen vezettem. Ha le akarom lőni a poént, akkor azt mondom, hogy gondolkodás nélkül megvenném magamnak is, mert nagyon tetszik. Végig próbáltam mindhárom üzemmódot. Eco módban egy szupertakarékos hibrid a Swace, ami megdöbbentően gyorsan vált a különféle üzemállapotok közt, látszik, hogy a mozgási energia utolsó morzsáját sem hagyja veszni. Ez elsősorban városi használatnál jelent előnyt, gyakorlatilag minél nagyobb a dugó, a Swace annál takarékosabb a többieknél. Normál üzemmódban már élettelibb az autó viselkedése, kicsit tovább forgatja a motort, intenzívebb a gyorsulás is. Sportba kapcsolva már egészen jól mozog az autó, a télies, csúszós utakon itt már sokszor dolgozik a kipörgésgátló is. Ez nem is 122 lóerő számlájára írandó, hanem azért van, mert az 1.8-as benzines a villanymotorral együtt már nagyon kellemes nyomatéki karakterisztikát ad. Nyilván aki igazán sportos autót keres, az nem a hibridek között válogat, de azt hiszem, hogy a Swace teljesítménye a többségnek tökéletesen megfelel. Autópálya tempóval is kipróbáltam a kocsit, itt az tűnt fel, hogy nem csak városban csendes, hanem nagy sebességnél is jól szigetelt az utastér. A fokozatmentes automata váltó programozásán is látszik a sok éves tapasztalat, a CVT rendszer furcsaságait szinte teljesen kiküszöbölték. A fogyasztás a szinte teljesen új tesztautóban is kedvezően alakult, de az 5 liter alatti átlag is tartható. Kimaradt még a teljesen elektromos mód, ez mélygarázsokban, lakóövezetekben lehet hasznos, igaz a viszonylag pici akkumulátorral ez csak egy-két kilométerre elég. Az talán beszédesebb adat, hogy a kijelző szerint a kétharmad részben városi szakaszokat tartalmazó tesztúton közel 30%-ban elektromos üzemmódban ment az autó.
Ár érték arányban jó ajánlat a Swace?
A hajtáslánccal kapcsolatban már említettem, hogy megvásárolnám, de igaz ez az egész autóra. Tágas, kényelmes és takarékos kombi, ráadásul ha jól tudom az alapot adó modellnél kedvezőbb áron kínálja a Suzuki. További érv, hogy a Suzukik 10 éves hibrid garanciája erre a modellre is érvényes, így azt hiszem a Swacere is igaz lesz az ami a többi Suzukira, hogy az átlagnál jóval jobban tartja majd az értékét.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1798cm3
Maximális rendszerteljesítmény: 122 LE 5200/min
Maximális nyomaték: 142+163 Nm
Saját tömeg: 1400kg
Csomagtér: 596 l
Maximális sebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11.1 s
Átlagfogyasztás (gyári adat, WLTP): 4.4 l
Kedvezményes ár (GL+): 8.440.000 Ft
A tesztautó fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, VSC stabilitásvezérlő, ütközésmegelőző rendszer, adaptív tempomat, táblafelismerő, fényszóró asszisztens, LED fényszórók, sávtartó rendszer, tolatókamera, segélyhívó, sötétített üvegezés, fűtött kormánykerék, ülésfütés az első üléseken,