Végéhez közeledik a 2021-es év, mely egyben egy hétéves periódus zárását is jelenti. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara már 14. éve tagja az Enterprise Europe Network világméretű hálózatnak, melyet az Európai Bizottság hozott létre.
Azt, hogy mivel is foglalkozik a hálózat a dél-Dunántúlon, legjobban az utóbbi időszak eredményei mutatják be.
Kintlévőség behajtásában segített az EEN
15 éve áll kapcsolatban egy osztrák üzletfelével a Blázek & Anni Kft., ám az elmúlt 2-3 évben mindig fizetési késésben volt a vállalkozás. Bármilyen felszólítással próbálkozott a pécsi cég, az osztrák fél nem teljesített, mindenféle indokkal kibújt a fizetés alól. Ekkor fordult segítségért a kamarához Kamu János ügyvezető. Beszélt az Enterprise Europe Network pécsi munkatársaival, ők javasolták, hogy jelezzék az osztrák kamara felé az esetet, és mutattak egy metódust, hogy miként járjanak el. A kamara munkatársai segítségével megszerkesztett levelet továbbították az osztrák partner felé, aminek hatására elkezdett fizetni.
– Mitől változott meg a partner hozzáállása?
– Valószínűleg az osztrák kamarának olyan jelentősége van a partnerünk számára, hogy nem mindegy, milyen hírét kelti a szervezet. Vállalkozásunk a pécsi kamara önkéntes tagja, mint ahogy nekünk, úgy nekik sem mindegy, hogy a helyi kamaránál hogyan vélekednek róluk. A megkeresés hatására az üzletfelünk kifizette a tartozás nagyobb részét, és megállapodtunk a visszamaradt összeg rendezésében is.
Kamu Jánosnak azért jutott eszébe, hogy a kamarától kérjen segítséget, mert nagyon jó a kapcsolatot ápol a szervezettel. Először ügyvédeket, nemzetközi jogban jártas szakembert, behajtó cégeket keresett, de így bonyolult lett volna és rengeteg pénzbe került volna az eljárás, ráadásul az ügy kimenetele is kétséges volt. Ekkor hívta fel a kamarában a korábban is segítséget nyújtó kollégákat. Mint mondja, az ügymenet roppant egyszerű volt, a kamara munkatársai szinte mindent megfogalmaztak, elintéztek. Elküldték a linkeket, amelyekből látta, hogy mi a folyamat menete, ezt csak bemásolta, továbbította az osztrák partnernek, nagyon kevés munka volt vele. A tartozás első részletét gyakorlatilag egy héten belül kifizette a partner, és hamarosan jött az ajánlat, hogy mikor tudják rendezni a maradékot. Néhány héten belül megoldódott az, ami több év alatt nem. Ausztriában nem szeretik a vállalkozók, ha a városukban, a megyéjükben vagy a tartományukban híre megy annak, hogy fizetési nehézségeik vannak.
A vállalkozás által igénybe vett többféle szolgáltatás mindig eredményez újabb és újabb sikereket és további feladatokat. Az Enterprise Europe Network pécsi kamarai irodájától kapott pályázati tanácsadás és export képzés hozzásegítette a céget egy nyertes pályázathoz. A direkt partnerközvetítés eredményeként a megnyert pályázatban vállalt foglalkoztatás növekedés gyakorlatilag az új német megrendelésből hatékonyan kivitelezhető. Ezért a cég jelenleg 20 fő munkaerőt keres. Várják a jelentkezőket.
77 millió forintot bukott volna, ha nem segít a kamara
Havonta 2-3 olyan gyanús megkeresés érkezik interneten a villányi Günzer Családi Birtokhoz, amelyekben nagy tételben rendelnének tőlük bort. Mint Günzer Norman, a Günzer Családi Birtok marketingvezetője mondja, igencsak résen kell lenni, mert különben hatalmas kár érné a gazdaságot. A közelmúltban a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara munkatársainak segítségével éppen egy ilyen ügyet sikerült felderíteni, bár a csaló egyelőre nem került kézre.
– Számos boros platformra, export-import oldalra regisztráltam a cégünket, ezért rengeteg helyen megtalálnak bennünket a világhálón. Nem tudom, hogy milyen úton-módon jutott el hozzánk ez a Franciaországból jelentkező ember. E-mailben jelezte, hogy Magyarországról szeretne bort vásárolni, és információkat, árajánlatot kért tőlem. Amikor ezeket elküldtem, kérte, hogy küldjek mintaborokat. Majd amikor ez is odaért, írta, hogy 6 fajtából rendelnének 10-10 ezer palackot. Ha beérkezik egy ilyen volumenű megrendelés, akkor palackozunk, címkézünk stb., kb. másfél hónap alatt tudjuk összeállítani ezt a mennyiséget. Addig viszont nem kezdünk neki, amíg nincs aláírt szerződés. Jeleztem nekik, hogy az ő és a mi bankunk bevonásával indítsuk el a letter of credit-et (visszavonhatatlan pénzfizetési garancia), erre viszont nem jött válasz. Azt viszont megígérték, hogy a szállítástól számítva 30 nap múlva fizetnek. Utánakérdeztem a megrendelő cégnek, mind az ügyvédeink, mind az EXIM, amellyel biztosítani szerettem volna az ügyletet, jó értékelést adott a cégről.
De továbbra is azt érezte Günzer Norman, hogy valami nincs rendben. A megrendelés Gmail-es e-mail-címről érkezett, ez is furcsa, de igazán ott vált kétségessé a dolog, amikor a letter of credit-ről nem akartak tudomást venni. Ha ezt a mennyiséget kiküldik Franciaországba, mintegy 77 millió Ft-os káruk keletkezhetett volna. Arra, hogy egy nemzetközi csalásról van szó, az Enterprise Europe Network által sikerült fényt deríteni. A pécsi iroda munkatársai több jelből is arra a megállapításra jutottak, hogy valami nem stimmel, ezért az EEN-ben meglévő személyes kapcsolatrendszerükön keresztül eljutottak a franciaországi borászati területért felelős helyi munkatárshoz. Ő jelezte vissza, hogy egy csalássorozat áldozata lehetett volna a baranyai vállalkozás, ha teljesít.
A Karma pécsi kesztyű Belgiumban, Hollandiában mutatkozott be
Az EU FashionMatch rendezvényén, Amszterdamban mutatta be kesztyűit a pécsi Szom-Hor Kft., az üzleti út sikerét két mintamegrendelés jelenti. Mint a vállalkozás kereskedelmi vezetője, Hornicz Bernadett mondja, az Enterprise Europe Network (EEN) által megvalósult kapcsolatfelvétel arra erősített rá, hogy muszáj kimozdulni Pécsről, az országból, ha valamilyen irányban bővíteni szeretnének.
– Előre lekötött üzleti tárgyalásokra utaztunk ki, 7 találkozót tudtunk lefolytatni, ebből eddig két üzletkötés történt. Számukra már gyártjuk a mintakesztyűket, de a többi tárgyalópartnerrel is felvettük a kapcsolatot, velük valószínűleg később alakul majd ki konkrét üzleti kapcsolat. A kamara hírlevelében láttuk a felhívást. Érdeklődtünk, hogy lenne-e lehetőségünk elmenni a kiállításra, majd regisztráltunk. Ezután megkerestük azokat a cégeket, amelyek számára érdekesek lehetnek a kesztyűink. A bemutatkozásra elvittük a termékeinket, mind a minőség, mind a termékskála lenyűgözte őket. Új partnereink között van olyan, aki a találkozásunk előtt nem gondolkodott kesztyűértékesítésben, de most úgy döntött, hogy kinyitja a portfólióját ebbe az irányba. Egy másik tárgyalópartnerünk ruházati dizájner, saját márkája van Hollandiában, több boltban értékesíti az általa készített bőrruhákat, de kesztyűt nem tud csinálni, így örült a találkozásnak. Máris elindult a közös munka, ő tervez, mi megvalósítjuk.
Ugyan a Karmának az EEN rendszerében volt már profiloldala, ám korábban nem érkezett komoly megkeresés ezen a csatornán. Az EU FashionMatch rendezvénye adott rá apropót, hogy miként lehetne elmélyíteni az EEN-nel az együttműködést. Azóta már kaptak olyan segítséget, amely hozzásegítheti őket ahhoz, hogy németországi vadásztermékek értékesítésével foglalkozó üzletek, viszonteladók számára készítsenek terméket. Az EEN segítségével, az együttműködéssel kapcsolatban
azt a tapasztalatot szűrték le, hogy muszáj kimozdulni Pécsről, ha valamilyen irányban szeretnének bővíteni. Meg kell ragadni a lehetőségeket, amelyekből nagy valószínűséggel nem mindegyik hoz eredményt, de csinálni kell. Igaz, hogy ez költségekkel jár, de az EEN által nyújtott lehetőségeket megragadva csökkenthetők a költségek.
Közösségi felületek, blogolás, személyes felkeresés – sikeres külföldi gasztrobiznisz
Még a Földközi-tengeren közlekedő luxusjachtokra is eljutnak a pécsi Venison Gusto Kft. által értékesített füstölt vadhús-készítmények, de szállítanak Olaszországba, Franciaországba, Monacoba, Belgiumba, Londonba is. A prémium minőségű termékek tehát főként külföldön kelnek el, mivel egyre nagyobb az igény a jó minőségű, tiszta, adalékanyag-mentes élelmiszerre. Szeretnék azonban, hogy itthon is egyre többen felfedezzék az általuk létrehozott ízvilágot. Sok rendezvényen bemutatják a prémium sonkákat, szalámikat, az egyik évben a Budapesten rendezett nemzetközi Sirha kiállításon vettek részt kiállítóként.
– Sok ezer ember látogatja ezt a kiállítást, a mi standunknál 5-700-an fordultak meg naponta. Előfordult, hogy nyolc méteres volt a sor, ezt kifejezetten pozitívumként éltük meg. Olyan arculattal igyekeztünk megjelenni, ami a természetességet tükrözi. Eleve egy prémium szektor áll a fókuszunkban, ott vagyunk a legnevesebb szállodákban, Michelin-csillagos éttermekkel, a Bocuse d’Or első és második helyezettjével is együtt dolgozunk, ebből a szempontból kiváló terep volt a Sirha, mert ez a rendezvény által további üzleteket fogunk kötni – mondja Ivánácz Gábor, a Venison Gusto ügyvezetője. A kiállításra a kamara közreműködésével jutottak el, azt szerették volna elérni, hogy minél többen lássák, minél többen megismerjék őket, mert több részesedést szeretnének szerezni a hazai piacon. Ugyan üzleti tárgyalásra nem volt lehetőség a kiállításon, de a standlátogatók többségében döntéshozók voltak, tophotelek séfjei, menedzserek, szakácsok. Sok nyitott gondolkodású emberrel találkoztak, akiket érdekelt, hogy születnek meg a termékeik. Névjegykártyákat, elérhetőségeket gyűjtöttek, amelyek feldolgozása után juthatnak el a konkrét megrendelésekig.
Nem minden igaz, ami annak látszik
1380 euró fölösleges befizetését előzte meg a kamarai segítség. Az exkluzív díszítő faburkolat gyártását végző pécsi It’s Wood Kft. ügyvezetője, Verle Zoltán egy a valódihoz szinte mindenben hasonlító díjbekérő levelet kapott külföldről, és ha nem jár utána tartalma jogosságának a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara (PBKIK) munkatársainak segítségével, akkor a megtévesztés eszközével nem kis összegtől „szabadították” volna meg.
– A PBKIK munkatársaival egy európai uniós védjegyoltalmi kérelmet nyújtottunk be a hivatalos módon, az európai hivatal által működtetett elektronikus felületen. Ezen az oldalon keresztül jött a fizetési értesítés is, minden szükséges adat pontos megadásával. Ezt az összeget be is fizettük, így ezzel elindítottnak tekintettük a védjegyoltalmi eljárást. Majd kb. egy héttel később postai úton kaptam egy levelet, és amikor kinyitottam a borítékot, igen meglepődtem. Az EU védjegyoltalmi hivatalának arculatára nagyon hasonlító, angol nyelvű levél volt a borítékban, 1380 euró befizetését kérték. Ez az összeg majdnem a duplája annak, amit korábban elutaltunk (850 euró volt a közösségi védjegybejelentés díja). Feltűnt, hogy a banki utalási adatok teljesen eltértek attól, ahová korábban befizettük a pénzt. Gyorsan utánanéztem, hogy elment-e az utalásunk, de a bank is megerősítette a tranzakció megtörténtét. Ezután felhívtam a kamarát, elküldtem az ottani munkatársaknak a levelet, hogy nézzék meg, miért küldhette a hivatal. Az ő utánajárásukra derült ki, hogy ez egy átverés.
Miután benyújtanak egy védjegybejelentést, a hivatal meghirdeti a legfontosabb információkat (pl. az adatokat, a cég logóját) egy ún. közlönyben. Ez egy bevett eljárás, így kerülhető el, hogy valaki más meglévő oltalmát sértse a bejelentő. A megtévesztésre építő cégek ezt a pillanatot használják ki. Letöltötték a pécsi cég logóját, amelyet a postai levélben is használtak, ettől is hihetőbbé vált a küldemény tartalma, vagyis a fizetési felszólítás. Ezért az ügyvezető szerint nagyon oda kell figyelni, még akkor is, ha hivatalos úton keresik meg a vállalkozást, márpedig a postai levél még mindig hivatalosnak tekinthető. Nem szabad kapkodni, megijedni, mert abból rossz döntés és anyagi kár is születhet. Addig ne csináljunk semmit – főleg, ha idegen nyelvű levelet kapunk –, amíg utána nem jártunk, hogy ténylegesen mit akarnak tőlünk, és az jogos-e. Számukra roppant nagy segítség volt a kamara közbenjárása, így megkíméltek magukat egy drága kellemetlenségtől.
Pécsi applikáció segít az agyhullámaink mérésében, ami által tudatosabbá válhatunk
Konzumer EEG készülékekhez készít applikációkat egy fiatalok által alapított pécsi vállalkozás, a Semse World Kft. Az agyhullámok mérését végző EEG-t napjainkban nem csak az orvostudomány használja, az agyunkban bekövetkező változások mérése számos területen, például a munkavégzéssel összefüggésben a produktivitás vagy a wellness területén az ellazulás, kikapcsolódás visszaigazolására is hasznos lehet. A különböző elmeállapotokhoz kapcsolódó változásokról a műszerhez kifejlesztett applikációkon keresztül kaphat visszajelzést a felhasználó. Az applikáció által tudatosabbá válhatunk, és a hétköznapokban könnyebben megtalálhatjuk a saját nyugalmi állapotunkat. Az informatikai alkalmazás továbbfejlesztésével pedig néhány év múlva talán magunk is könnyebben ráláthatunk a betegségeinkre.
– Sok segítséget kaptunk a kamarától a szellemitulajdon-védelem és szakértői ajánlások terén, illetve dr. Liber Noémi hívta fel figyelmünket a nemzetközi EIT Health programra is. (A European Institute of Innovation & Technology egy egyedülálló uniós kezdeményezés, amely Európa-szerte ösztönzi az innovációt azáltal, hogy integrálja a vállalkozásokat, az oktatást és a kutatást annak érdekében, hogy megoldást találjon a sürgető globális kihívásokra.) Két kategóriában jelentkeztünk, az egyikben bekerültünk a legjobb 30-ba, a másiknál pedig beválasztottak bennünket Health kategóriában Európa 6 legjobb startupja közé. A program keretein belül rengeteg segítséget kaptunk az üzletfejlesztéssel és a pitcheléssel kapcsolatban, de mentori támogatásban is részesültünk. Ez a későbbi előrelépés szempontjából roppant hasznos számunkra, mert közelebb jutottunk ahhoz, hogy vállalkozásunkat tudatosan építve piacra vigyük az ötleteinket – mondja Csernák Samu ügyvezető.
A vállalkozás még a folyamat elején tart, jelenleg azt szeretnék azonosítani, hogy milyen irányú fejlesztéssel (gaming, wellness, health) tudnak jobban érvényesülni. Az az egyik alapvetésük, hogy segíteni szeretnének az embereknek. Nincs előttük kitaposott út, viszont azt megtanulták, hogy törekedniük kell egy valós fájdalom megoldására. Azt látják, hogy egyre több eszköz kerül a piacra, céljuk, hogy néhány éven belül a neurofeedback-eszközökre fejlesztett applikációk piacának meghatározó szereplőjévé váljanak.
A projektpartner-keresés kiváló, de a piaci keresleti oldalt erősíteni kell az EEN-ben
A különböző földtani tevékenységeket folytató, több mint 170 tagot számláló francia klaszter, a Pole Avenia az Enterprise Europe Network-ön (EEN) keresztül pályázati partnerséget hirdetett egy európai uniós projektre, egy klaszterek közötti együttműködésre. Erre jelentkezett a kutatás-fejlesztéssel, földtani mérésekkel foglalkozó Alkalmazott Földtudományi Klaszter, és azonnal bekerültek a néhány héten belül leadandó projektbe. Mint a klaszter elnöke, dr. Fedor Ferenc mondja, korábban is tettek kísérletet céges szinten partneri kapcsolat kiépítésére az EEN rendszerén belül, de a siker eddig váratott magára.
– A jelenlegi projekt azt szolgálja, hogy megismerjék egymást az egyes országokban működő különböző klasztertagok, másrészt pedig azt, hogy közösen tudjanak kilépni a harmadik piacra. A kamara értesített bennünket erről a projektpartneri lehetőségről. Én magam rendszeresen figyelem az EEN hírlevelét, és már nem egy alkalommal jeleztem, hogy érdekelne valamelyik ott bejelentkezett céggel való kapcsolat. Az első három próbálkozás valahogy nem jött össze, de ez a negyedik most igen. Az EEN munkatársaival nagyon jó a kapcsolatunk, tudja, hogy mivel foglalkozunk, és ha valamilyen minket érintő lehetőséggel találkozik, akkor azt tudatja velünk.
A vállalkozásnak van profilja az EEN oldalán, akadt is jelentkező erre a profilra, de anyagi források híján nem tudtak együttműködni velük. Két alkalom esetében pedig nem válaszolt a kérdéseikre a partner. Fedor Ferenc szerint előfordul, hogy akik profilt raknak fel az EEN oldalára, nem gondolják végig, hogy milyen feladatok származhatnak a jelenlétből, azaz ha valaki küld egy megkeresést, arra mi legyen a válasz. Nagy a kínálat és sokkal kisebb a piaci kereslet ebben a rendszerben. Az is előfordul, hogy megváltoznak az adott céggel kapcsolatos információk, de ezeket nem frissítik az EEN-ben, így már nem is releváns a kint lévő ajánlat. Ami viszont véleménye szerint kiválóan működik az EEN-en, az az EU projektpartnerkeresés. Ha van egy jó ötlet és összeálltak 10-en, de kellene még egy tag, akkor meghirdetik a lehetőséget. Ebben az esetben például kelet-európai cégként jól jöttek a francia klaszternek.
Az ITT&MOST online platform 2020. augusztusi indulása óta több, mint 30 interaktív workshopnak adott otthont, ahol a résztvevők piaci szereplőktől, szakértőktől és az adott országban, szektorban releváns szakmai szervezetektől, hatóságoktól kaptak információkat és útmutatást a sikeres külpiaci megjelenéshez, terjeszkedéshez.
Akár beszállítóként keresett valaki partnert Lengyelországban, szerette volna megismerni Dél-Afrika gazdasági környezetét, vagy EU-s finanszírozási lehetőségeket keresett, mindenki megtalálta a válaszokat az őt érdeklő kérdésekre.
Az információk minden vállalkozás számára karnyújtásnyira vannak és az Enterprise Europe Network munkatársai abban is segítenek, hogyan hasznosítsák ezeket az exportösztönző információkat cégük fejlesztéséhez és üzleti kapcsolataik, ügyfélkörük bővítésére.
A platform jelenlegi több, mint 700 vállalkozójának 800 fölötti üzleti ajánlata továbbra is lehetőséget kínál üzleti tárgyalások online lebonyolítására az év végéig. Kiváló lehetőség a vállalkozás terméke, szolgáltatása vagy innovatív megoldásainak tesztelésére piaci környezetben.
2022-től új éra kezdődik. Bízunk benne, hogy a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által működtetett dél-dunántúli EEN iroda továbbra is segíteni tudja majd a régiós piaci szereplőket és együttműködő partnereket!
Enterprise Europe Network Dél-Dunántúli Iroda