Magyarország első borútjaként külföldi minták alapján 1994-ben alakult meg hét települési önkormányzat, természetes személyek és vállalkozások részvételével a Villány-Siklósi Borút. Mára több mint száz aktív tagot számlál a tagság, amelyben többségében pincészetek, vendéglátó szolgáltatók, szálláshelyek vannak jelen. A borút elsődlegesen a borturisztikai vállalkozások összefogásáért, a helyi borkultúra és borászati termékek népszerűsítéséért jött létre. E cél elérése érdekében közösségi bormarketinggel, a borúti minősítési rendszer szakszerű működtetésével, a borvidéki weboldal üzemeltetésével és rendezvények szervezésével végzi mindennapi tevékenységét. Hogy milyen eredménnyel, arról Kovács Boglárka Dóra marketingvezetőt kérdeztük.

– A borhoz, a bortermeléshez, -fogyasztáshoz milyen szolgáltatást, programot stb. érdemes kapcsolni, ami vonzó a fogyasztók, a látogatók számára?
– A Villányi Borvidék elsődleges vezérterméke maga a bor, amelyhez sokrétű szolgáltatások kapcsolhatók. Elsőként jutnak eszünkbe a gazdag gasztrokulturális lehetőségek. A térség történelmi hátteréből adódóan – a nemzetiségek igazi olvasztótégelye – igazán bőséges gasztronómiai kínálat jellemzi. Borturisztikai szempontból ez a sokszínű vendéglátó szolgáltatások kibontakozásának kedvez. A falusi vendéglátóktól a fine dining konyháig minden megtalálható a térségben a sváb gasztronómiai remekektől a gazdag magyar fogásokon át a horvát nemzeti ételekig. A kerékpáros infrastruktúra fejlődése is előnyösen hat a térség aktív turizmusa szempontjából. Ezzel összhangban a borút is kihasználja az új kereteket és az eseményeit is ennek megfelelően alakítja.
A borút évről évre megszervezi nagy népszerűségnek örvendő közönségrendezvényeit, minden évszakra jut egy kiemelt esemény. Januárban a Pincéről Pincére – Variációk Vincére eseménnyel indul az éves program, május elején következik a Borzsongás. Nyáron a Gördülő Dűlők keretében két kerékre pattanva járhatják be a borvidéket az idelátogatók, míg ősszel az Európai Bordalfesztiválon a vendég hazai és külföldi kórusok szolgáltatnak egy nemzetközileg is elismert kulturális programcsokrot. A rendezvény gálakoncertjén a Villányi Prémium Bormustrán a borvidék borászai Villány prémiumborait és vezető márkáit mutatják be a nagyérdeműnek.
– Milyen értékek mentén jelennek meg tagok a borút marketingjében, kommunikációjában? A szolgáltatók minősítése milyen többletet jelent?
– Kiemelt szempont a térségi bor-gasztronómai hagyományok ápolása, ami áthatja a borút működését és marketingtevékenységét is. Mind az online, mind az offline kommunikáció során igyekszünk a szolgáltatókról általában ismert információkon kívül kulisszatitkokat is megosztani, igaz ez egyaránt a borturisztikai és a borvidéki brandfókuszú marketingre.
A szolgáltatók minősítése borúti alapfeladat, kiemelten fontos, hogy a vendégek garantáltan magas minőségű szolgáltatásokkal találkozzanak, amikor a borvidékre érkeznek, ehhez ad segítséget a Villány-Siklósi Borút gyakorlatában használt Európai Borutak Minősítési Rendszere. Másrészről, ha belegondolunk, ennek van egy fogyasztótájékoztatási és fogyasztóvédelmi vetülete is. A szolgáltatókat minőség szerint 1-2-3 szőlőfürtös kategóriába soroltuk, ami az egyes szolgáltatások kiválasztásakor a vendégek eligazodását is segíti. Számunkra a „szőlőfürtös minősítés” egy jó kommunikációs lehetőség is egyben.
– Hogyan változtak a vendégek igényei az elmúlt években? Ezekhez miként tudnak igazodni?
– A Villányi Borvidékre rengeteg vendég visszajár, akiknek igyekszünk mindig valami újdonságot ajánlani. Alapvetően azt figyeltük meg, hogy az elsődleges motiváció még mindig a bor, ami miatt a térségbe érkeznek. A gasztronómián túl komoly érdeklődés mutatkozik az ökoturisztikai értékeink megtekintésére, de az épített örökségeink is kiemelt vonzerőként vannak jelen a térség turizmusában. A rendezvényeink alkalmával gyakran vezetünk be speciális tematikákat (pl. helyi termékek a BorZsongáson) vagy új állomásokat vonunk be a bortúráink alkalmával.
– Kikkel, milyen szervezetekkel érdemes együttműködnie az egyesületnek a hatékonyabb marketing, a láthatóság növelése érdekében?
– A Villány-Siklósi Borút egyrészről szorosan együttműködik a borvidéki általános kommunikációért felelős Tenkes Borvidékfejlesztő Nonprofit Kft.-vel, amellyel gyakorlatilag közös az éves tervezés és a tervezett aktivitások megvalósítása is. Nagyon hatékony az együttműködés az utóbbi években a kisebb és nagyobb települési önkormányzatokkal, kiemelten Siklóssal és Villánnyal, amelyekkel rendszeresek a szakmai egyeztetések az egyéni és a közös fejlesztések vonatkozásában.
K.T.