Új kezdeményezés látott napvilágot a tavalyi év során CEO BÁR elnevezéssel, mely KKV vezetők számára nyújt interaktív közösségi platformot. Beszélgetőpartnerünk Pernyéz Zsuzsanna, a kamara Humán Klubjának elnöke, a Humán Innovációs Csoport Nkft. tulajdonosa és CEO-ja, a CEO Bár alapítója.
– Milyen apropóból született meg a CEO Bár gondolata?
– A szervezetfejlesztő munkánk során többnyire KKV szektorban dolgozunk, s azt tapasztaljuk. hogy egyre markánsabb igény fogalmazódik meg a vezetők részéről egyfajta válaszkeresésre az aktuális vállalati és vezetői kihívásokat illetően. Ehhez társulva merül fel a folyamatos tanulás, önfejlesztés, de akár csak a közös eszme – csere igénye is. Manapság rengeteg lehetőség áll rendelkezésre mindehhez, de egy CEO számára egy másik CEO a leghitelesebb partner.
– Mesélj egy kicsit a CEO Bárról!
– A CEO Bár egy online meetup. Minden hónapban más-más témában hívunk vendég CEO-t, aki megosztja velünk a saját történetét és az adott kihívással kapcsolatos tapasztalatait. Ezt követően mindenki szót kap és elindul egy beszélgetés. Ez egy olyan hely, ahol a kötetlensége folytán jól érezhetjük magunkat, és mégis kapunk tudást, információt, kapcsolati hálót.
– Sokfajta és sokrétű kihívással kell szembe nézni évek óta a vezetőknek – gazdasági kényszerek, egészségügyi és biztonsági felelősség, jogi változás, HR-kérdések, technológiai átalakulás – szüntelen krízismenedzsmentben vannak. Hogy látod, a vezetők fel vannak erre készülve? Hogyan tudnak lépést tartani?
– Azt kell mondjam: muszály. Nem egyformák a CEOK ebben. és hát: igen krízis -, válságmenedzsment tudás szükséges mindenkinek. Nagyon sokat kell tanulni ez irányba is, s éppen ezért felértékelődött a külső tanácsadók, és az egymástól való tanulás értéke.
A CEO Bár havonta egyszer biztosít teret a közös gondolkodásra és a résztvevők minden alkalommal visszajelzik a kapcsolódás, az egymás tapasztalataival való megismerkedés jelentőségét.
Több alkalommal mélyebb témákkal foglalkoztunk, mint például a kiégés szindróma és kezelése, vagy a generációs öröklés, s én magam is meglepődtem azon az őszinteségen, ahogy egymás felé megnyíltak a résztvevők. Nagyon szép volt látni, ahogy kapcsolódások jöttek létre és akár tanácsok is megfogalmazódtak egymás felé.
– Mit látsz, s mit élsz át magad is, mennyire magányos a CEO szerepkör?
Sajnos az a tapasztalatom, hogy a mai világban sokkal nagyobb szükség lenne kapcsolódni egymáshoz, megosztani egymással élményeket, tapasztalatokat. Vezetőként viszont van, amit nem lehet megosztani a kollégákkal és haza sem érdemes vinni. Igen, ez az érzés a pozíció sajátja. Gyakran belül dolgoznak a feszítő kérdések.
– Milyen tapasztalatod van, élnek ezzel a lehetőséggel a vezetők?
A CEO bárban az volt a tapasztalatom, amikor valaki részvevőként megtapasztalta, hogy egy biztonságos közegben van és beszélhet saját kihívásairól, problémáiról, és mások is megosztják vele a sajátjukat, megfogalmazódott, hogy ez mekkora érték és „legközelebb is eljövök”.
– Mennyire tud a versenyszellem akadálya lenni ennek a megosztásnak?
– Az az érdekes a CEO bárban, hogy üzletemberek jönnek el, de a hangsúly az emberi kérdéseken van! És ebben nagyon hasonló cipőben járnak. Mint ember vannak jelen, nyilván mint vezető, de a verseny kategóriája nem merül fel. Talán épp ettől biztonságos közeg.
Mivel ez tudatos döntés kérdése, hogy ki mit oszt meg magáról és a cégéről, sokkal inkább az egymás felé fordulás, a nyitottság, a segítőkészség jelenik meg.
– Olyan, mint egy sorstárs segítői csoport. A kkv szektor speciális kérdései vannak terítéken?
Igen, ez a célunk, hogy a KKV vezetők speciális kihívásairól beszéljünk, ami természetesen kapcsolódik üzleti, HR , stratégiai kérdésekhez is. S arról beszélgetünk hogyan lehet ezeket vezetőként megélni, kezelni, kinek van ebben már esetleg jó gyakorlata, de az a tapasztalat is hasznos, ha egy módszer nem vált be.
– Mik voltak a tavalyi év témái? Kik voltak a vendégek, s milyen tapasztalataid vannak?
– Beszélgettünk a generációváltásról, vezetői kiégésről illetve arról, ha a munkatársakon vesszük észre a kiégés jeleit, mit tehetünk. Terítékre került a hagyomány és innováció kettőssége, hogyan lehet jól ötvözni a jól beváltat az újjal és nem mellesleg hogy éli meg a vezető a kényszerváltásokat, milyen erőforrásai vannak a gazdasági mélypontokon.
S olyan klasszikusabb HR kérdések is megjelentek, hogyan építsek fel egy jó vezetői csapatot, a kinevelés, vagy a külső munkatárs felvétele a célszerűbb.
Nagyon érdekes beszélgetés volt a rugalmas munkavégzés formáiról, milyen egy megosztott sharing munkahely, iroda és az ehhez kapcsolódó vezetői mentalitás milyen módon érhet össze a változó munkavállalói igényekkel.
– Hű, de sok érdekes téma: generációváltás, flexibilis munkavégzés, munkaerőhiány, kiégésprevenció… Melyik témakör volt a legkedveltebb a CEO-k között?
Tapasztalatunk szerint a két legnépszerűbb téma a vezetői kiégés, és a munkatársi burn out jeleinek felfedezése és kezelése, valamint a generációváltás volt. Akit érdekel, olvashat a weboldalunkon róla bővebben a blog rovatunkban vagy a podcast csatornánkon meghallgathatóak a beszélgetések.
– Miért érdemes eljönni a következő CEO bárba?
– A februári témakör a kiválóság lesz. Hogyan működik, mit tud egy kiváló vezető a gyakorlatban. Vendégünk Sánta Attila lesz az Amphenol Magyarország CEOja. Fantasztikusan izgalmas utat járt be: multinacionális szektorból érkezve a hazai KKV világában dolgozik jelenleg. Egy olyan státuszban, ahol a tapasztalatait nagy szabadságfok mellett kamatoztathatja egy hatalmas profin működö világcég leányvállalatának vezetőjeként. Arra kértem, meséljen arról, ő mit ért kiválóság alatt, milyen kihívásokat kellett kezelnie és megküzdenie vezetői pályája és főleg a váltások során.
– Adódik a kérdés, mit gondolsz, mik a kiváló vezető ismérvei?
Nem szeretnék egy konkrét listát felsorolni, de az biztos, hogy felértékelődött a nyitottság, a rugalmasság, az emberközpontúság, ugyanakkor szükséges rendelkezni azzal a képességgel, hogy kereteket tudjunk kijelölni. CEOként tervezni kell, tudni kell hova tartunk és miért, irányokat kijelölni, ugyanakkor fontos a kereteken belüli rugalmas mozgás.
Előtérbe került a saját magamra reflektálás és az önfejlesztésen keresztül történő tanulás. A tudás helyett a skillek értékelődtek fel a mai világban. A nyílt kommunikáció és a hatékony szervezés elengedhetetlen.
– A külső elvárások és a saját elvárások is erősek lehetnek, hogy lehet kezelni ezt a nyomást?
Az biztos, hogy egyre nagyobb a nyomás. Mind a beosztottak, munkavállalók oldaláról, mind a külső környezettől. Ez belső feszültséget okoz. Egyre fontosabb a regenerálódás képessége, a rezíliencia, tudatosság ezen a területen és jó, hogyha van egy megtartó kapcsolatrendszerünk, akár szakmai körben is, ahol van lehetőség a saját megélések, dilemmák megosztására.
– Biztosan többen kedvet kaptak, hogy beugorjanak a CEO Bárba… Hol szerezhetnek további információkat az érdeklődök?
– A weboldalunkon: https://liftprojekt.hu/ -n és a közösségi oldalainkon linkedin és facebook felületen is lehet tájékozódni.
Várunk mindenkit szeretettel!