Egy rendezvényen való részvétel alkalmával esett meg a következő eset: két üzletasszony Budapesten vett részt egy konferencián, amelyre egy autóval mentek Pécsről, és végigbeszélgették az utat. Az esemény szünetében kimentek napozni az épület elé, amikor is egyikőjük felsóhajtott: nem haladunk a weblapunkkal, egyszerűen nincs rá időm, se kapacitásom. Mire a másik felé fordult: mi éppen ezzel foglalkozunk, szívesen megcsináljuk a honlapodat. Az üzleti kapcsolat több év távlatából is megmaradt. Mi kellett ehhez? Egy közös rendezvényen való részvétel, kapcsolódás, a másik megismerése és a bizalom. Ez nem egyedi példa, a kamarai rendezvényekre látogatók számtalan hasonlót tudnának mesélni. Összeállításunkban arra voltunk kíváncsiak, hogy milyen előnyei származhatnak a vállalkozásoknak abból, ha a kamara által szervezett eseményekre járnak.
Lobbierő, érdekérvényesítés: pályázati határidőket sikerült kitolni vállalkozói javaslatra
– Mindenképpen jó hasonló problémákkal küzdő vállalkozókkal találkozni, beszélgetni, eszmét cserélni, kapcsolatot építeni – ezekre kiváló alkalmat teremtenek a kamarai rendezvények, amelyeken sokszor közvetlenül találkozhatunk a döntéshozókkal, az irányító hatóság képviselőivel, akikkel meg tudjuk osztani a tapasztalatainkat, az észrevételeinket – véli Herbály István, a Contrall Kft. ügyvezetője, a PBKIK innovációért felelős alelnöke, aki több országos szervezet vezetőségében is jelen van. – A közelmúltban két olyan pályázat is volt, ahol az észrevételek, a tapasztalatok átfordultak javaslatokba, amiket aztán el is fogadott a minisztérium és az irányító hatóság. Januárban indult volna a GINOP_PLUSZ-2.1.3-as pályázatra, egy nap eltéréssel pedig a Demján Sándor-programra való jelentkezés. Amikor ezt az egybeesést a vállalkozói visszajelzések alapján észleltük, jeleztük a minisztériumnak, hogy ez így nem lesz megfelelő, mert sem a pályázatírók, sem a cégek nem tudnak felkészülni egyszerre két pályázatra. Így a minisztérium eltolta a határidőt. Volt egy másik K+F pályázat, ahol minden egyeztetés nélkül előrébb hozták a K+F minősítés határidejét, ebben az esetben is szintén a javaslatok és az észrevételek alapján kértük a határidő kitolását. Tehát ezek a szakmai események akár azok a fórumok is lehetnek, ahol építő jellegű javaslatokat lehet becsatornázni a döntéshozók felé, és azokban kedvező változásokat lehet elérni. Emellett számos jó gyakorlatot is lehet szerezni. A kamarai rendezvényen olyan tanácsadókkal találkozhatunk, akik sikeres pályázatokban vettek részt vagy olyan pályázókkal, akiknek nyert a projektjük. Rengeteg tapasztalatot lehet szerezni tőlük olyan módon, hogy mire érdemes figyelni, kivel érdemes dolgozni, tehát rövid idő alatt hasznos, kézzelfogható jó tanácsokat kaphatunk.
– Az üzletépítést vagy az üzletikapcsolat-építést hogyan támogathatják ezek az események?
– Szerencsére nagyon sok olyan találkozásunk volt egy-egy eseményen, amelyből később üzlet realizálódott. Erre véleményem szerint leginkább a kiállítások, a konferenciák a legalkalmasabbak, ezeknek ma már szinte kivétel nélkül van olyan programelemük, ami kifejezetten a kapcsolatépítésről szól. Azt gondolom, hogy minden esetben elsősorban a céget képviselő vezetőn, kollégán múlik, hogy az adott rendezvényen új ismeretségekre tegyen szert. Ha elmegy egy eseményre, akkor elsődlegesen ne azt várja, hogy valaki odamegy hozzá ismerkedni, mindenképpen szükség van az ő aktív hozzáállására, kezdeményezésére. Ez akár úgy is történhet, hogy segítséget kér a rendezvényen tartózkodó kamarai kollégától, hogy kapcsolja össze valakivel, aki az ő problémájára megoldással szolgálhat.
– Van-e esetleg javaslata arra vonatkozóan, hogy hogyan építsenek kapcsolatot egy eseményen a vállalkozók?
– Ha valaki részt vesz egy üzleti eseményen, akkor elsősorban ne az ismerősökkel kezdjen el beszélgetni, hanem próbáljon új kapcsolatokat kiépíteni. Lépjen ki a komfortzónájából, és azokkal a cégekkel aktívan megismerkedni, amelyekkel együtt akar működni vagy dolgozni. Tehát az aktivitás itt fontos. Készüljön fel előre, hogy kivel szeretne beszélni, és ha személyesen nem ismeri az adott vállalkozás képviselőjét, bátran kérjen segítséget a szervezőktől, a kamarai képviselőktől, akik biztos, hogy odakísérik hozzá, megismertetik vele, ami már jó alapot adhat az ilyen jellegű kapcsolatépítéshez. Ebből is látszik, hogy a vállalkozások nincsenek ebben magukra utalva, csak fel kell ismerniük, hogy kezdeményezőnek kell lenniük. Egyébként a különböző szakmai eseményeken nemcsak résztvevőként, hanem akár kiállítóként, előadóként is részt vehetnek a vállalkozások, amelyek a kamara összefogásával sokkal kedvezőbb feltételekkel tudnak megjelenni ezeken az eseményeken, mintha önállóan mennének. A minden évben megrendezett Ipar napjai kiállításon vagy a közelmúltban a Bernben zajlott Innoteq kiállítás kollektív magyar standján több baranyai vállalkozás mutatkozhatott be és építhetett üzleti kapcsolatokat, ebben az esetben is mind anyagi, mind a szervezés tekintetében előnyösebb volt a cégeknek, hogy a kamara háttértámogatásával együtt és nem külön-külön vettek részt az eseményen.
– Ön aktívan részt vesz a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara munkájában, országos szervezetek vezetőségében is jelen van. Az üzleti oldalt tekintve milyen előnyei vannak, hogy az ember plusz megbízatást vállal a mindennapi munkáján kívül?
– Ha van egy problémám vagy észrevételem egy pályázattal, esetleg egy a vállalkozásunkat érintő döntéssel kapcsolatban, akkor vállalkozóként csak magamban állnék, és ha mondjuk egy magasabb szinthez, például egy minisztériumhoz fordulnék a problémámmal, nem biztos, hogy szóba állnának velem. De ha össze tudunk fogni, és adunk neki egy hátteret, hogy mondjuk 13 céget érint, és azok mindegyike azt mondja, hogy változtatni kellene a döntésen, és van egy javaslat, amelyet a kamara támogat, akkor az ad egy hangsúlyt, amely által el lehet érni változásokat. Erre jó példaként szolgálnak a már említett pályázatok.
Minket is megismernek, mi is megismerünk másokat
– Számos előnye van, ha valaki rendszeresen látogatja a kamara által kínált rendezvényeket. Ha elmegy egy cégvezető egy kamarai eseményre, ott ki fog derülni számára, hogy mit nem tud. Sok esetben azért nehéz jól kérdezni vagy keresni bármilyen területen is, mert nem vagyunk tisztában vele, hogy mit nem tudunk. Jön egy új módosítás, jogszabály, rendelet, amelyek gyakran változnak, azonban a cégvezetők többségének amellett, hogy a vállalkozásukat vezetik és igyekeznek minden fronton helytállni, nagyon nehéz ebben a gyors tempójú világban mindenhol naprakész információval rendelkezni. De ha elmegy valaki egy kamarai rendezvényre, akkor megláthatja, hogy milyen területen érdemes tájékozódnia, vagy megtapasztalhatja, hogy mi az, amit ő tud, de a többiek nem. Ezáltal akár kapcsolódhat a többiekhez, úgy, hogy meg tudja mutatni a szakmai kiválóságát – véli Fazekas Fanni, a teljes körű vállalati pénzügyi szolgáltatást nyújtó iFinance Vállalati Pénzügyek Kft. cégvezetője. – Ha egy pénzügyi rendezvényen szóba kerül, hogy érdemes lenne tőkebefektetőt bevonni a cégbe, és a meghívott szakértő azt mondja, hogy ehhez nagyon fontos elkészíteni egy jó üzleti tervet, egy kkv-tulajdonosban felmerülhet az igény az üzleti terv összeállítására, azonban korábban még sosem írt ilyet. Hogyan kellene megcsinálni, hogy biztosan elfogadják, hogy jó legyen? Miként kell összerakni egy cégértékelést? – merülhet fel benne a kérdés. Ha ezeken az eseményeken például a mi vállalkozásunk képviselője jelen van, fel tudja ajánlani, hogy mondjuk tartunk egy ingyenes webinárt, amiben edukáljuk, segítjük a többieket, és ha valaki azt mondja, hogy ugyan meghallgatta az előadást, de így se tudja megcsinálni, segítsünk, akkor máris szereztünk egy ügyfelet. Azt gondolom, azáltal, hogy ilyen rendezvényekre jár valaki, pontosan fel tudja mérni, hogy a többieknek mire van szükségük, és ehhez az igényhez tudja igazítani a saját termékpalettáját.
– Önöknél előfordult-e már, hogy egy kamarai rendezvényen jutottak hozzá egy új információhoz?
– Igen, nem is egyszer. Éppen ma tartottam előadást egy kamarai eseményen, ahol egy másik előadó említett egy olyan rendeletet, amely eddig még nem került a látókörünkbe. A hölgy hosszasan ecsetelte, hogy milyen ellenőrzések várhatók ezzel kapcsolatban, én pedig rögtön írtam a főkönyvelő kolléganőmnek, hogy ő hallott-e már erről. Utána beszéltem másik három könyvelőirodával, hogy ők hogyan teljesítik ezt a kötelezettséget, de tőlük is az a visszajelzés érkezett, hogy most hallanak róla először. Tehát bármikor elhangozhat olyan információ, amely hasznos a vállalkozásunk számára, egyszerűen lehetetlen minden területen folyamatosan up to date maradni. Rengeteg előírásnak, jogszabálynak, törvénynek kell megfelelni, és sokszor nem hanyagságból nem csinálnak meg valamit a cégek, hanem azért, mert nem is tudják, hogy azzal kapcsolatban kötelezettségük van.
– Számos kapcsolódás ma már online módon történik meg. Érez-e különbséget a személyes jelenlétet igénylő és az online események között?
– Azt gondolom, hogy a személyes jelenlétnek mindig van egy varázsa, amikor a fizikai valóságban találkozunk és megismerkedünk, ahhoz tudunk egy arcot, egy érzést társítani, így sokkal jobban a részünkké válik az információ, több mindent megjegyzünk, mint egy online eseményen. Viszont a mai világban, főleg cégvezetőként, az irodánk nyugalmából könnyebb részt venni online rendezvényeken, mint elutazni egy másik városba, időre odaérni, parkolni stb. A Covid óta talán a cégvezetők kezdenek egyre rugalmasabbak lenni. A Covid előtt kevésbé voltak jellemzőek az online események, mára azonban elérkezett a hibrid és az online események kora. Azt gondolom, hogy az a jó arány, ha ezeket vegyíteni tudjuk, hogy mind online, mind offline eseményeken részt veszünk.
Nagyon nagy előnyét látom a kamarán belül működő kluboknak, amelyekhez mindenki a saját érdeklődésének, szakterületének megfelelően csatlakozhat. Ezek a találkozók kiváló megjelenési lehetőséget is biztosítanak, cégünk például a közelmúltban mutatkozhatott be egy ilyen alkalommal. Ezekben a közösségekben ugyanolyan cégvezetők ülnek, mint mi, és meg tudjuk mutatni nekik, hogy mivel foglalkozunk. Kapcsolatteremtésre, ezek fenntartására, továbbépítésére szerintem remek lehetőséget jelentenek a kamarai események, klubok – csak élnünk kell velük.
A bizalomépítést és az emberi kapcsolódásokat is elősegítik a kamarai események
– Azért tartom hasznosnak az üzleti közösség rendezvényeit, mert egyrészt kimozdul az ember a kis buborékjából és olyan emberekkel is találkozik, akikkel sem a magánéletében, sem üzleti szempontból nem biztos, hogy összefutna. Ezek az események remek lehetőséget teremtenek új ismeretségek kialakítására. Példaként említhetem a kamara őszi üzleti kapcsolatépítő rendezvényét, amelyet a hosszúhetényi Almalomban tartottak, ezen sok olyan vállalkozóval ismerkedtem meg, akikkel korábban még nem találkoztam – mondja Opauszki László, az adótanácsadással, könyveléssel foglalkozó P-Kontó Kft. ügyvezetője. – A legtöbb kisvállalkozó mondhatni elszigetelten tölti a mindennapjait, a munkájára koncentrál, és az ügyfeleken kívül kevés emberrel találkozik. Néha szociális szempontból is szükség van a megszokott keretekből való kilépésre, egyszerűen felüdít, hogy új arcokat látok, új impulzusokat kapok – és ilyenkor nem feltétlenül csak az üzleten van a fókusz. Azonban a kamarai események az üzleti kapcsolatok lehetőségének fenntartását is elősegítik, az, hogy megismerek különböző szakterületekről embereket, és tudják, hogy mivel foglalkozom, lehet, hogy egyszer valahol ez összeköt majd minket. Azt tapasztalom, hogy az utóbbi években sokkal inkább bezárkózva élnek az emberek, mint korábban, ezek a szakmai események pedig olyan irányt képviselnek, amely felé maguktól nem biztos, hogy fordulnának.
– Vannak online és vannak személyes megjelenést feltételező események. Van-e különbség az ön meglátása szerint a kettő között?
– Számomra az online események kevésbé vonzók és nem komfortosak. Magam a személyes találkozás híve vagyok, fontosak az interakciók, a gesztusok, amelyek nem mindig érzékelhetők az online térben. Az nekem kicsit steril. A Covid idején rákényszerültünk az online kapcsolattartásra, én is több képzésen vettem részt ilyen módon, de soha nem adta meg a személyes kontaktusból eredő pluszt. Lehet ilyen módon előadást meghallgatni vagy előadást tartani, megbeszélést lebonyolítani, bizonyos mértékig elismerem a praktikusságát is, de azt is hallom másoktól, hogy aki rendszeresen így dolgozik, egy idő után belefárad. Azt gondolom, nem tudunk hirtelen kitörni a több százezer éves tapasztalatainkból, szocializációnkból.
– Mit nyerhet az ember a személyes találkozások által?
– Ráláthat az egyének sajátosságára. Mindenkinek van egy személyisége, amit szerintem azért fontos megismerni az együttműködések során, mert így létrejöhet egyfajta szimpátia vagy hasonlóság, és ez kapcsolódási pontot jelenthet. Az ügyfeleimnél is mindig úgy kezdődik az ismerkedés, hogy ha valakinek tanácsadásra vagy szolgáltatásra van szüksége tőlem, mindig kérem, hogy először üljünk le és beszélgessünk, ismerjük meg egymást. Ha ugyanis nem alakul ki egy bensőséges viszony, az hatással lehet a későbbi közös munkára is. Akivel alapvető emberi problémák mutatkoznak, azzal vagy nem is jön létre, vagy előbb-utóbb megszakad a kapcsolat.
– A szakmai információk megszerzését mennyiben támogatják a kamarai rendezvények, események?
– Szakmai párbeszédet tesznek lehetővé kötetlenebb formában. Például ha hárman-négyen-öten megbeszélünk egy témát, mindenki hozza a saját aspektusát, esetleg a saját szakterületéről a tapasztalatokat, ezáltal nyilvánvalóan én is hallok új információkat, más szemszögből való megközelítéseket. Szerintem már az is nagyon sokat számít, hogy egy ügyet két ugyanolyan szakértő másképp lát. Ezek a találkozások kiváló lehetőséget teremtenek arra, hogy ne legyünk bebetonozva a saját véleményünkbe, a saját utunkba. Emellett alapvetően kíváncsi embernek tartom magamat, így érdekelnek a más szakmából eredő problémák. Ha van olyan ügyfelem, aki például napelemmel foglalkozik, vele erről úgy tudok beszélgetni, amiről mondjuk egy tanácsadó irodában nem biztos. Ezért az ilyen közegben szerintem teljesen más dimenziót kap a bizalom. Hiszen a másik szakemberként nyilvánul meg, aki lelkesen bemutat valamit, és nem az eladáson van a fókusz. Kicsit ráérősebbek is vagyunk, és kötetlenebb a hangnem, mint egy „hivatalos” megbeszélésen.
– Volt-e már olyan pozitív kicsengése egy-egy kamarai találkozásnak, amiből esetleg később üzlet lett?
– Igen, többször is megtörtént már, hogy egy kamarai találkozás alkalmával kerültünk kapcsolatba az ügyfelekkel. A közelmúltban ketten is megkerestek, mert egy kamarai kerekasztal-beszélgetésen láttak-hallottak, és szimpatikussá váltam számukra. A habitusom miatt megbízhatónak találtak, így már több alkalommal tartottam tanácsadást számukra. Az ember vállalkozóként is a személyiségével dolgozik, a mi szakmánkban, de szerintem minden területen elengedhetetlen a bizalmi légkör megteremtése. Ha kételyeim vannak a vállalkozó szakmaiságával vagy a személyiségével kapcsolatban, akkor nem fogom hívni. Ezért a kamarai események mindenképpen hozzájárulnak ahhoz, hogy egy kicsit jobban megismerjük az, akivel később esetleg üzleti kapcsolatba kerülhetünk.
K.T.