Szinte megszámlálhatatlan tréning, szervezetfejlesztés, coaching és oktatás, képzés van a pécsi Forlong Szervezeti Tanulást Fejlesztő Bt., azaz Sipos Tünde és Héder Sándor háta mögött. A két évtizede működő családi vállalkozás partneri körében ugyanúgy megtalálhatók a nemzetközi nagyvállalatok, mint a kis önkormányzatok vagy a civil szervezetek. A szakmailag is egymást jól kiegészítő két szakember speciális területe a frontvonali vezetők képzése, amiről a kamara által szervezett Dél-Dunántúli Humánerőforrás Konferencián is tartottak előadást – igen nagy sikerrel.
– Cégre szabott tréningeket kínálunk, hogy sikeresek, eredményesek legyenek a vállalkozások, emellett a munkatársak is jól érezzék magukat és olyan munkát végezhessenek, amely örömet és értelmet ad az életüknek. A jövőképünkben olyan cégeket látunk magunk előtt, ahol egyszerre megvan a hatékonyság és kiváló a munkahelyi légkör. Elsősorban ezt szeretnénk szolgálni a frontvonalon dolgozók és azok vezetőinek képzésével – foglalja össze röviden a Forlong egyik fő tevékenységét Héder Sándor. – Részünkről nem volt tudatos ez az irány, az elmúlt évek alatt alakult így, hogy ezzel foglalkozzunk. 20 éve a Nokiával dolgoztam, majd az Elcoteq-kel, az ott dolgozó vezető vitt magával Komáromba, és rengeteg tapasztalatot szereztünk ezzel a körrel kapcsolatban.
Az utóbbi időszakban az üzleti partnereink kiszolgálása állt működésünk fókuszában, számos partnerünkkel rendszeres kapcsolatot építettünk ki. Az elmúlt két évben megváltozott a munkaerőpiac helyzete, míg 3-4 éve még busznyi emberek mentek dolgozni a gyárakba, ma már munkaerőhiánnyal néznek szembe a termelőcégek. Ez átalakította a vállalatoknál a vezetők és a dolgozók viszonyát, ezért, hogy meg tudják tartani a munkavállalóikat, más vezetői stílusra van szükség, mint korábban. Én magam is nagyon sokat tanultam ezekből a helyzetekből. Azt látjuk, hogy milyen nagy különbségek vannak az emberek között, még ha ugyanazt a képzést is kapják. Ehhez kapcsolódik a kutatási területünk, hogy mi az a kiválóság, ami miatt hatékonyan és jó kedvvel képesek működni az emberek, a csapatok.
– Ahhoz, hogy most a munkaerő megtartása a legfontosabb a cégek számára, új képzési anyagot, struktúrát kell felépíteni?
– Világéletünkben azt szerettük volna, hogy a cégek hatékonyan működjenek, de a dolgozók jól is érezzék magukat a munkahelyükön. Tulajdonképpen most érett meg az idő a tananyagunkra, úgyhogy nagy változásokat nem kellett bevezetnünk. Eddig is ezt közvetítettük, hogy törődni kell az emberekkel, figyelni a lelkükre.
– Miként kerülnek kapcsolatba új partnerekkel? Önökkel viszonylag sokat lehet találkozni a kamarában rendezvényeken, és aktív tagjai a Humán Klubnak.
– Rendszeresen részt veszünk a kamara Humán Klubjában, illetve a régiós humánerőforrás konferencián, utóbbin már kétszer is tartottunk előadást. Ezek az alkalmak jó lehetőséget teremtenek a bemutatkozásra, új ismeretségek kialakítására. Hiszek a honlapban, az internet nyújtotta előnyökben is. Tapasztalataink szerint kezd átalakulni a piac. Sok olyan 20-30 éve működő cég van, amely túl akar nőni a középszeren és a kiválóságra törekszik. Főként az ilyen szemléletű vállalkozások találnak meg bennünket, amelyek látják, hogy ezért tenni is kell. Sok múlik a modern technikán, technológián, de a gépeket működtető embereken még több.
– Ma milyen napi kihívásokkal szembesülnek a vállalkozás menedzselését illetően?
– A napi kihívás az, hogy miként tudjuk meggyőzni az üzleti partnereinket, hogy a frontvonali vezetők képzése jó befektetés. A cégvezetők jelentős része rövid távon gondolkodik, azt nézik, hogy mennyibe kerül a képzés és ez mit hoz profitban. Azt nem számolják ki, hogy a rossz vezető működése mennyi kárt okoz, hogy egy ilyen vezető miatt hányan mennek el a cégtől.
– Milyen stratégiájuk van a vállalkozás rövid vagy hosszú távú fejlesztésére?
– Meg szeretnénk maradni mikrovállalkozás szinten, nem növekedni szeretnénk, hanem fejlődni, hogy minél jobban tudjuk szolgálni az ügyfeleinket. Látjuk, hogy egyre kevesebb idő jut a képzésekre. Kihívás számunkra, hogy megtaláljuk azokat az eszközöket, amelyekkel minél hatékonyabban át tudjuk adni az üzeneteket. Ma nagy divat a gamification, a játékosítás, mi is igyekszünk ebbe az irányba elmenni. Folyamatosan fejlesztjük magunkat, továbbképzésekre járunk, megismerjük az új trendeket, lehetőségeket. Ahhoz, hogy igazán hatékony segítséget tudjunk adni a cégeknek, optimális lenne, ha huzamosabb ideig együtt tudnánk dolgozni velük, hogy minél mélyebben megismerjük a problémáikat. Stratégiai kihívás számunkra az is, hogy megtaláljuk azokat a partnereket, akikkel hosszú távon együtt tudunk dolgozni.
Kis Tünde