Milyen folyamatok zajlanak a nemzetközi színtéren? Mit keresnek, mire van igénye a külföldi piacnak? Mit és hogyan kell tennie egy magyar vállalkozónak ahhoz, hogy külföldön értékesíteni tudja a termékeit? Hogyan készüljön egy nemzetközi kiállításon, vásáron tartott üzletember-találkozóra? Számos kérdés megfogalmazódhat egy hazai, baranyai kisvállalkozás vezetőjének a fejében, amikor elindul a lehetséges külföldi partnerek felé. Két pécsi vállalkozót, az egyediséget és nőiséget hangsúlyozó táska tervezőt, Szabó Éva Barbarát, a Barb Tailor unique designmárka tulajdonosát és a prémium minőségű szalámikat, sonkákat gyártató és forgalmazó Venison Gusto tulajdonosát, Ivanacz Gábort kérdeztük legutóbbi nemzetközi kiállításon szerzett tapasztalatairól.
Szabó Éva Barbara az amszterdami Modefabriek keretein belül megrendezett EU FashionMatch 9.0 rendezvényt látogatta meg idén január végén.
– A saját táska márkám építésén dolgozom, elsősorban most ezen volt a fókuszom a kiállításon, mert szeretném a határon túl is forgalmazni a termékeimet. A saját márka vonalán a FashionMatch-en egyelőre a kapcsolatépítés szintjén indultam el, bízom benne, hogy sikerül új, potenciális partnereket találni. Mivel fő profilunk a bőrdíszműves bérgyártás, így több céggel is tárgyaltam, amelyek viszont gyártót keresnek a saját elképzeléseikhez. Végigmentem a kiállítói standokon is bemutatkozni és kapcsolatokat építeni. Úgy gondolom, hogy érdemes volt ellátogatni a rendezvényre, bár ez igazából hosszabb távon fog mérhetően megmutatkozni.
– Hogyan érdemes felkészülni egy ilyen rendezvényen való részvételre?
– Régi stratégiám már, hogy mindig viszek magammal reklámajándékot, ezt nagyon kedvelik azok, akiket megszólítok. Például egy szép kulcstartót, mert ezzel szem előtt tudok maradni. Rajta van a logóm, izgalmas bőrökből készítem, és így felhasználom a táskákból megmaradt bőröket is.
– Más úton-módon milyen csatornákon talál partnereket?
– Weboldalunkon lehet online vásárolni, jelen vagyok a közösségi médiában, illetve egy showroom-ban lehet találkozni velem és egyedi munkáimmal Budapesten. A FashionMatch-en találkoztam a torinói fashion week tulajdonosával és a kinti kamara képviselőjével, lehetőség van nyáron bemutatkozni a rendezvényükön az alkotásaimmal. Ez egy igazi kihívás és egy régi álom is, hogy nemzetközi szinten is figyelmet kapjon a márkám.
– Miért érdemes személyesen részt venni egy ilyen külföldi rendezvényen?
– Nekem fontos, hogy személyesen is kapcsolódjunk egymáshoz a leendő partnereimmel. E-mailben nincs szemkontaktus, fizikai megtapasztalás a másik oldalról. Egy ilyen rendezvény alkalmat teremt arra, hogy megtudjuk, mit adhatunk a másiknak. Az az üzleti filozófiám, hogy elsősorban emberileg kell tudnunk kapcsolódni, az, hogy mit készítünk, már csak az út ehhez. Akár bérmunkáról van szó, akár a saját márkámról, így „más színt kap” a termék, az üzleti kapcsolat, ha tudják, ki áll mögötte.
Ivanacz Gábor a Venison Gusto által kínált prémium sonkákkal, szalámikkal a február elején Budapesten rendezett nemzetközi Sirha kiállításon vett részt kiállítóként.
– Sok ezer ember látogatja ezt a kiállítást, a mi standunknál 5-700-an fordultak meg naponta. Előfordult, hogy nyolc méteres volt a sor, ezt kifejezetten pozitívumként éltük meg. Olyan arculattal igyekeztünk megjelenni, ami a természetességet tükrözi. Eleve egy prémium szektor áll a fókuszunkban, ott vagyunk a legnevesebb szállodákban, Michelin-csillagos éttermekkel, a Bocuse d’Or első és második helyezettjével is együtt dolgozunk, ebből a szempontból kiváló terep volt a Sirha, mert ez a rendezvény által további üzleteket fogunk kötni.
– Mi volt a cél a kiállításon való részvétellel?
– Azt szerettük volna elérni, hogy minél többen lássanak, minél többen megismerjenek bennünket, mert a hazai piacon több részesedést szeretnénk szerezni.
– Hogyan készültek a kiállításra?
– Katalógust, szórólapot nyomtattunk, meg kellett szervezni a jelenlétet, felépíteni a standot, hűtőket vinni, ezt komoly logisztika volt. Üzleti tárgyalásra nem volt lehetőség, de a standlátogatók többségében döntéshozók voltak, tophotelek séfjei, menedzserek, szakácsok. Sok nyitott gondolkodású emberrel találkoztam, akiket érdekelt, hogy születnek meg a termékeink. Begyűjtöttünk névjegykártyákat, elérhetőségeket, elkezdtük ezeknek a feldolgozását. Nagyon jók a visszajelzések.
– Miért erre a kiállításra mentek el?
– Azért döntöttem ez mellett, mert Magyarországon ez a legnívósabb élelmiszeripari kiállítás. Vállalkozásunk eddig kiállítóként még nem vett részt ilyen rendezvényen, szeretnénk menni a jövőben is, akár máshová is, de az anyagi vonzata miatt jól meg kell gondolni, hogy mi éri meg.
Kis Tünde