Újabban egy autós bevásárlókosár keltette fel az autósok figyelmét – és kapott rengeteg pozitív visszajelzést a közösségi médiában –, amellyel maceramentessé tudjuk tenni a mindennapos bevásárlást. Az autóba fixen rögzíthető kosarat akár egy kézzel is képesek vagyunk bepattintani a csomagtartónkba, úgy, hogy ne csússzon el, de még a tartalma se boruljon ki. A kosár megalkotói, a komlói Rati Kft. fejlesztői arra is figyeltek, hogy a termék tetszetős legyen és a legmesszemenőkig szolgálja a fenntarthatóságot: anyaga 94%-ban újrafeldolgozott műanyag, a csomagolása pedig egy olyan doboz, amely később otthoni tárolódobozként funkcionálhat. Ahhoz hasonlít, mint amilyet a lakberendezési áruházakban vásárolunk tárolási-rendszerezési funkcióra. Ez itt most nem egy termékreklám volt, sokkal inkább annak szemléltetése, hogy milyen sokoldalúnak kell lennie egy termékinnovációnak.
Az autós kiegészítők innovációjával foglalkozó Rati Kft. az eddigi termékvonalak, mint pl. a kényelmi funkciókkal ellátott autós kartámaszok vagy a kartámaszhoz fejlesztett elegáns övtáska, az egyedi megoldásokat magában hordozó autós vállfa, illetve a mobiltelefonok töltésére alkalmas vezeték nélküli töltővel ellátott kartámasz után most egy merőben új vonalon indult el az autós bevásárlókosár fejlesztésével.
– A Rati Basket autós kosarat két éve kezdtük fejleszteni, ilyen típusú terméket korábban még nem csináltunk – mondja Rajnai Attila, a komlói Rati Kft. tulajdonos-ügyvezetője, aki tavaly a Vállalkozók Országos Szövetsége által Az Év Vállalkozója Díjban részesült. – Itt a probléma, amire fókuszáltunk, a mindennapos autós bevásárlás volt. Ezzel a kosárral ugyanis le tudjuk egyszerűsíteni, maceramentessé tudjuk tenni a vásárlást. Akkora a mérete, hogy kényelmesen belefér egy egynapi mennyiségű árucikk, majd az autóba betéve csúszás- és borulásmentesen haza tudjuk szállítani azt. Roppant egyszerű a kezelése, egy kéz is elég a mozgatáshoz. Arra is figyeltünk, hogy szép legyen a termék, RedDot-díjas formatervezőink azon dolgoznak, hogy minden termékünk megjelenése diszkrét eleganciával passzoljon a környezetébe, így reméljük, hogy a férfiak és a nők is szívesen használják.
– Ebből is látható, hogy milyen összetett folyamat egy új termék megtervezése, legyártása.
– Igen, és még nem is beszéltünk a környezetre való figyelemről. Vállalkozásunk hívószava a fenntarthatóság. A működésünket már jó ideje erre építjük, de a jövőben még inkább szeretnénk figyelembe venni a fenntarthatóság minden szempontját. A fenntarthatóság ugyanis nemcsak az energiahatékonyságot, a hulladékkezelést, a vízhasználatot, a szén-dioxid-kibocsátást jelenti, hanem a termékfejlesztéseinknél is első számú szempont, hogy milyen anyagokat használunk, milyen technológiai háttérrel gyártjuk le, annak milyen az energia- és vízszükséglete, mibe csomagoljuk be az az új termékeinket, azaz miként tudjuk a leghatékonyabban érvényesíteni a fenntarthatósági szempontokat. Ez egyre fontosabb lesz a jövőben.
– Ma miként határozható meg a Rati profilja, küldetése?
– A Rati európai piacra fejleszt és szállít innovatív, kreatív megoldású autós tartozékokat. Ezek funkciójukban mindig új megközelítésű termékek, igyekszünk egyedi, innovatív megoldásokat belevinni a termékeinkbe. Valós problémákra dolgozunk ki megoldásokat, amelyeket aztán előszeretettel építenek be autóikba a nagy világmárkák. Abszolút fejlesztő cégként pozícionáljuk magunkat, a termékelőállítás csak kisebb szegmense a vállalkozásnak. Nálunk a termékkel kapcsolatos végfolyamatok zajlanak, úgymint az összeszerelés és a csomagolás.
– Saját ötleteket valósítanak meg vagy megrendelésre készülnek az innovatív termékek?
– A saját ötleteinkből indulunk ki, illetve nem is ötletekből, hanem problémákból. Egy fejlesztési folyamat a probléma megtalálásával kezdődik, ennek már a kiválasztásánál fontos, hogy milyen szempontok szerint gondolkodunk. Saját magunk fogalmazzuk meg, hogy milyen igényre fókuszálunk, a megoldás azután a termékkoncepcióban jelenik meg. Ezt követi a megvalósítás, de előtte különböző módszerek segítségével döntjük el, hogy melyik koncepciót érdemes termékké formálni.
– Mi a Rati sikerének a kulcsa?
– Harminc éve vagyunk a pályán, és nem titok, nekünk is voltak nehéz időszakaink. A sikerünk azon alapul, hogy mindig valami újításban, előrelépésben gondolkodunk, emellett bátran merünk kockáztatni. De a legfontosabb mégis a munkatársi közösség, amellyel közös célok mentén, együttműködve keressük a megoldásokat.
Kis Tünde
Fotó: Kölcsey Sára