Mire van most szükség? Az én vállalkozásom mit képes tenni, mit tud adni ebben a megváltozott helyzetben? Valószínűleg hasonló kérdéseket tett fel magának Vétek Jánosné, a Leme Kft. ügyvezetője, akinek igen érzékenyen érintette a vállalkozását a pandémiás időszak. Viszont több évtizedes vállalkozói múlttal a háta mögött Emi tudta, hogy az egyedüli megoldás a lehetőség keresése, ezért felkutatta, hogy az eddigi üzletágakra, kapcsolatokra építve hogyan tudja életben tartani a vállalkozását.
– Sajnos a pandémia erősen érintette a családi vállalkozásunkat, mondhatom úgy is, hogy padlóra vitte. Miután átmenetileg megszűnt a turizmus, a Pécs belvárosában oly kedvelt kisvonat nem tudott indulni. Ugyanekkor a korábban általunk forgalmazott Clever Frame kiállítási installációk iránt is megszűnt az érdeklődés, hisz minden kiállítást lemondtak a szervezők. Szerencsére a cégünk rendelkezik tartalékokkal, de a célunk nem az, hogy azt feléljük. Ezért igyekeztünk gyorsan megfelelni a piaci igényeknek.
– Mit tehet az ember ilyen helyzetben?
– Új perspektívát keresünk. Az első időben minőségi, az EU-ban gyártott arcpajzsokat kínáltunk, majd az újraindulásban gondolkodva prémium minőségű, szállodákban, konferencia- és rendezvényhelyszíneken alkalmazható eszközöket kutattunk fel és azokat ajánljuk partnereinknek. Ilyen például egy mobil megállító táblába (textilbox) integrált szenzoros kézfertőtlenítő, melynek gyakorlatilag 2 funkciója van. Reklámfelület és kézfertőtlenítő, mely mindig ott állítható fel, ahol éppen szükség van rá: pl. egy rendezvényterem vagy étterem bejáratánál. A textil bármikor cserélhető, mindig az aktuális reklám jelenhet meg, kis költséggel. De ajánlatunkban szerepel acélból készült pedálos – szintén mobil – érintésmentes kézfertőtlenítő, mely egyaránt alkalmas külső és belső használatra. Egyszerű, letisztult dizájn, gyakorlatilag meghibásodás kizárva és egy flakonnal 10.000–14.000 fertőtlenítés lehetséges. Ezeket az állomásokat szállodáknak, gyáraknak, sportcsarnokoknak, repülőtereknek ajánljuk. De szerepel a kínálatunkra kilincsre szerelhető alkarnyitó is. Ezt elsősorban mosdók, osztálytermek nyitásához ajánljuk.
– Ezek szerint egyértelműen a koronavírushoz kapcsolódó igények felé mozdultak el.
– Igen, bár a turizmusban, konferenciaszervezésben érdekelt partnereink jelentős része megmaradt, csak most más termékekkel, szolgáltatásokkal egészítettük ki a kínálatunkat. Végiggondoltuk, hogy milyen szituációkra keresnek megoldást, így például a helyiségek vírusmentesítésére magas minőségű, Németországban gyártott UVG lámpákkal és ózongenerátorokkal bővítettük az ajánlatunkat. Ezek gyakorlatilag minden közösségi térben, orvosi rendelőkben, irodákban használhatók. Sikerült olyan nanomaszkokra is rátalálnunk, melyek bizonyítottan kiszűrik a koronavírust. Szintén európai fejlesztés és gyártás. Tárgyalásban vagyunk egy német céggel, egy általuk kidolgozott technológiai eljárással, vegyszermentes anyaggal 99,99 %-os hatásfokkal szállodák, konferenciatermek, buszok, hajók vírus- és csíramentesítését tudjuk megoldani.
– Ilyen új termékek bevezetésekor mit mérlegel egy vállalkozás? Hogyan indultak el ezekkel ilyen rövid idő alatt?
– Meg kell nézni a keresletet és a kínálatot. Szinte minden kapható, de nagyon sok az olcsó, bizonytalan eredetű termék. Sajnos sokan nem gondolják végig, hogy mi történik, ha meghibásodik a berendezés, ki fogja megjavítani, kicserélni. Mi kizárólag minőségi termékekben gondolkodunk, persze sokszor magas azok ára. De sok esetben beigazolódik, hogy: „az olcsó a drága”.
– Nem tudjuk, hogy a járványhelyzet meddig tart, de valószínűleg a közösségi érintkezést tekintve óvatosabb lesz a világ. Mik a terveik, hogy ezek az új termékek, szolgáltatások később is benne maradnak a vállalkozás kínálatában?
– Természetesen reméljük, hogy a járványhelyzet javulásával a turizmus újra életre kel, és még az idén, illetve jövőre kiállításokat is rendeznek, így a minőségi kiállítási installációnknak, a Clever Frame-nak ismét lesz piaca és sok vállalkozás igényes megjelenését tudjuk a közeljövőben segíteni vele. A közelmúltban bevezetett termékeket természetesen addig kínáljuk, amíg szükség van rá.
– Mi volt a tanulsága az ön által vezetett vállalkozás számára ennek a helyzetnek?
– Meglátásom szerint a járványnak volt egy pozitív hozadéka is: felrázta a vállalkozók nagy részét, kreatívabbá váltunk. Mint mindig, most is ezt gondolom: nem szabad elkeseredni, keresni kell a megoldásokat. Természetesen az első az egészség, hogy az új terveket meg is valósíthassuk.
Kis Tünde