#Heti1Helyi – a helyi fogyasztásáért és vásárlásáért indított kampányt a kamara

Aki helyi termelőnél vagy vállalkozónál vásárol, az nem csak egy terméket vagy szolgáltatást vesz meg, hanem hozzájárul ahhoz, hogy a termelő, a szolgáltató tovább tudjon működni, fennmaradjon a helyi gazdaság. A koronavírus-járvány számos vállalkozást nehéz helyzetbe hozott, megritkultak vagy eltűntek a személyes találkozást igénylő adásvételi lehetőségek. Ha nincs bevétel, a vállalkozások, főként a kisebbek ellehetetlenülhetnek.

A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara #Heti1Helyi címmel kampányt indított annak érdekében, hogy felhívja a helyi lakosok és vállalkozók figyelmét arra: ők maguk mit tehetnek a helyi vállalkozások túléléséért a jelen helyzetben. A kampány arra ösztönzi a helyi lakosságot, hogy vegyenek hetente legalább egyszer egy helyi terméket, rendeljenek legalább hetente egyszer étteremből, vegyenek igénybe hetente legalább egy helyi szolgáltatást, és népszerűsítsék is ezt, hogy mások is kövessék a példájukat. A kampány – bár még csak december közepén kezdődött – futótűzként terjed Baranyában.

 

Rabb Szabolcs:

Hogy honnan jött a #Heti1helyi kampány ötlete, milyen vállalkozások csatlakozhatnak hozzá és miként, erről kérdeztük a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara főtitkárát, Rabb Szabolcsot.

– December elején az orvos barátaimmal történt egyeztetést követően az üzleti közösség tagjaival és kollégáimmal elkezdtünk gyűjteni a Covid-központban dolgozó ápolók és nővérek motiválására. Elsősorban a nehéz helyzetbe került szektorokból, a vendéglátóipari egységektől vettek utalványokat az adakozók, amiket átadtunk a kórházi dolgozóknak. Ezzel egyrészt őket is támogattuk, másrészt az éttermek is bevételhez jutottak. Ezt követően gondoltunk arra, hogy felhívjuk a lakosság figyelmét: mennyire fontos a korlátozás alá került szektorok támogatása, mekkora segítség számukra, ha legalább heti egyszer náluk vásárolunk. Az is volt ezzel a célunk, hogy megmutassuk: a megyében milyen sok családi vállalkozás van, mely a mindennapi fogyasztásra készít termékeket.

– Milyen tevékenységet folytató vállalkozások láttak benne lehetőséget, kik csatlakoztak és milyen megfontolásból?

– Az elején éttermek csatlakoztak ajánlataikkal – napi menü, heti menü, karácsonyi ajánlatok, de az ünnepek közeledtével egyre több, kézműipari terméket gyártó vállalkozó, valamint a mindennapi fogyasztásra termelő helyi családi vállalkozások is bekapcsolódtak. A termékek mellett már kulturális szolgáltatók is partnereink. Az gondoljuk, hogy a helyi, családi vállalkozásoknál a lakosság által generált árbevétel segíti a munkahelyek megtartását, valamint a későbbi technológiai fejlesztést is.

– A kamara hogyan, milyen felületeken népszerűsíti a kampányt?

– A kamara elsősorban a saját kommunikációs felületein népszerűsíti a #Heti1Helyi programot. A kampány indulásakor a helyi sajtóorgánumok is hírt adtak a kezdeményezésről. A kamarai honlapon külön aloldalon jelennek meg az együttműködő partnerek (www.pbkik.hu/heti1helyi), készítettünk külön Facebook-oldalt (www.facebook.com/heti1helyi), mint ahogy Facebook-profilképkeretet is, de heti hírlevelünkben és a kamarai gazdasági magazinban folyamatosan hírt adunk róla. Illetve felkérünk helyi, ismert embereket, hogy kis videót készítve ők is felhívják a lakosság figyelmét.

– A PBKIK-nak korábban is voltak kampányai (pl. a #jelenajövőd), ezek tapasztalatait miként használják fel a mostani kampányban? Egyáltalán a marketingkampány mint eszköz hatékonyan éri el a célszemélyeket?

– A kamarai kampányok, projektek folyamatos tevékenységek, nem rövid időszakokra korlátozódnak. Céljuk, hogy felhívják a figyelmet olyan jelenségekre, amelyek a vállalkozásokat, a lakosságot érintik. Akár arra, hogy milyen értékeket termelnek helyben a családi vállalkozások, akár arra, hogy a környezetünkben is vannak olyan vállalkozások, melyek megfelelő fizetést adnak a munkavállalóknak, így nem kell elhagyni a városunkat, a megyénket. Tevékenységeinkkel, kommunikációval törekszünk az üzenetek folyamatos fenntartására.

– A helyi termék/szolgáltatás vásárlására buzdító kampánynak hosszabb távon milyen hatása lehet a helyi gazdaságra? Mit tud tenni a kamara annak érdekében, hogy ez a szemlélet megmaradjon a koronavírus-járvány lecsengése után is?

– Ha a lakosság vásárlóerő-paritása, attitűdje pozitívan változik a kampány hatására, elértük a célunkat. Ha a helyi családi vállalkozások talpon maradnak, azzal a megye gazdaságát is gazdagítják. Eddig is voltak pozitív példák a helyi termelők támogatására, pl. a Patrónus Szociális Szövetkezet által szervezett Kossuth téri és Búza téri kézműves és termelői piacok, de a kampányunk elindítása óta még több civilszervezet, intézmény, önkormányzat indított hasonló, a helyit előtérbe helyező akciót. Ennek nagyon örülünk, mert ezek mind erősítik egymást. Céljainkat továbbá az is támogatja, hogy kamarai kezdeményezésre Baranya Gasztronómiai Klaszter alakul a helyi vendéglátósok együttműködésével.

– Hogyan tudják mérni a kampány sikerességét?

– Számtalan pozitív visszajelzést kapunk mind a vállalkozások részéről, mind a lakosság irányából. A projekt folyamatosságát jelzi az is, hogy napról napra csatlakoznak újabb vállalkozók. Örülünk olyan szempontból is, hogy egyre többen ismerik fel, hogy a helyi élelmiszerfeldolgozók által készített termékek milyen jelentősen hozzájárulnak az egészséges táplálkozáshoz, ami a sport, a mozgás mellett az egészséges életmód szükséges feltétele.

 

Tanó Mónika: Webshopban is kaphatók a Tanó Móni táskák

A táskatervező és enteriőrdizájner Tanó Móni műhelyében saját tervek alapján vidám, egyedi táskák és kiegészítők készülnek. Country stílusú textilekkel, színes műbőrökkel dolgozik és mindezt a mai nők igényeihez szabva letisztult formákkal párosítja. Mónival és portékáival az elmúlt években rengeteg kézműves vásárban találkozhattunk, főleg Pécsett, de jó ideje már saját webshopjában is elérhetők a termékei, bár az is igaz, hogy a személyes találkozásokat ez nem pótolja. A PBKIK 2017 év „Fiatal Üzletembere Díj”-asa számára nem volt kérdés, hogy csatlakozzon-e a Heti1helyi kampányhoz.

– A kampányról az egyik alkotótársam Facebook-oldaláról értesültem. Utánanéztem, hogy mit is jelent a Heti1helyi, és úgy gondoltam, hogy tüke pécsiként szívesen csatlakozom. Mint például nyáron a „Pécs Nyitva” kezdeményezésben, ebben is szívesen részt vennék. Szerettem volna, ha tudnak róla a pécsiek, hogy a TANÓ MÓNI műhelyben nem állt meg a munka. Bár tavaly év közben sok vásár elmaradt, többek között az adventi vásár is, a vírusos helyzet ellenére is készítem a termékeimet. Sőt, tavaly sikerült két új táskamodellt is alkotnom, a COLOR Bag és a COUNTRY Bag táskákat, amiket nyáron be is tudtam mutatni a nagyközönségnek. Augusztusban részt tudtunk venni a Design Liget és a Sétatéri Esték rendezvényeken, ami igazán remek volt, mert a korlátozások alól felszabadulva sok turista ellátogatott Pécsre, így végre találkozhattam személyesen is az érdeklődőkkel, a régi ismerős arcokkal, és a két új táskamodell is sikerrel debütált, aminek nagyon örültem.

– Hogy érintette a karanténhelyzet a vállalkozását?

– A Covid miatt a tavalyi év az előzőeknél jóval nyugodtabban telt, de örömmel tölt el, hogy átértékelhettem mi a fontos, volt idő visszatekinteni, honnan indultam és ezért végtelenül hálás vagyok. A korábbiaknál sokkal kevesebb helyen tudtam megjelenni vásárokban, így ez a fajta értékesítés visszaesett. Amikor jött a karanténos időszak, az, mint sokakat, engem is sokkolt, az első hetekben a varrógép mellé sem tudtam leülni, de az előző évek hajtása után kifejezetten jólesett ez a kis pihenés. Egy ideig megvolt a bizonytalanság, de aztán belevetettem magam az alkotásba. Nem is emlékszem ilyen nyugodt alkotói időszakra az elmúlt évekből. Mivel én nem üzemeltetek fizikai boltot, hanem a webáruházon keresztül vehetők meg a táskáim, a webáruház megújításán is sokat dolgoztam. Sok pécsi talán nem is tudja, hogy ilyen lehetőség is van a vásárlásra személyes átvétellel.

– Érkeztek már visszajelzések a Heti1helyi kampánnyal kapcsolatban?

– Már az elején, december második hetében csatlakoztam a kampányhoz. Karácsony előtt három napon keresztül árultam a Kossuth téren a Patrónus Piac keretében, ahol rendszeresen, kéthetente megtalálhatók a portékáim. Jött egy kisgyermekes anyuka, aki kifejezetten emiatt az akció miatt keresett meg, és meg is találta a kedvenc táskáját.

– Ha a másik oldalról nézzük a felhívást, milyen üzenete van az ön számára mint pécsi lakos számára? Ön is előnyben részesíti a helyi termékeket, szolgáltatásokat?

– Eddig is igyekeztünk sok mindent helyi termelőktől vásárolni, korábban is figyeltem erre. De most még fokozottabban szem előtt tartjuk a „vásárolj helyit” üzenetet. Számos dolgot a piacon veszünk meg. Nekem ezt azért is könnyű megvalósítani, mert részt szoktam venni a Patrónus Piacokon, ahol a termelők és kézművesek saját maguk készítik vagy termelik meg a portékáikat. Így egymást is segítjük.

– A személyes árusításnál biztosan van alkalom beszélgetni a vevőkkel. Ön szerint megvan az emberekben az a szemlélet, hogy a helyit részesítsék előnyben?

– Határozottan igent tudok mondani. Sokakban megvan a késztetés erre. Gondolom, hogy engem is többen ezért keresnek meg, amellett, hogy egyedi kéréseket is igyekszem teljesíteni. A kampány csak megerősíti az embereket, akik így gondolkodnak, ezért kifejezetten jó dolognak tartom a Heti1helyit.

 

Tamás Éva Játéktára: Minőségi értékes gyerekprogramok online

Amikor nem tombol világjárvány, interaktív gyermekkoncerteket, koncertmeséket, babakoncerteket, tematikus, zenés-verses gyermekműsorokat ad az év minden részében a Tamás Éva Játéktára. A pécsi zenekar fesztiválokon, családi és céges rendezvényeken, iskolai, óvodai programokon lép fel. Mivel tavaly a közösségi összejövetelek korlátozása, majd betiltása miatt szinte egész évben nem találkozhattak személyesen a publikummal, igen nehéz helyzetbe került az együttes. Most minden lehetőséget megragadnak a túlélésre.

– A Facebookon találkoztam a Heti1helyi kampánnyal az egyik ismerősöm, Svastics Krisztián videójában, amiben ajánlotta ezt a lehetőséget. Rögtön felfigyeltem rá, hiszen nagyon sokan kerültünk nehéz helyzetbe 2020-ban. Országosan is, de Pécsett is rengeteg ismerősömnek, barátomnak most jól jön minden segítség – mondja Tamás Éva zenekarvezető. – Ez egy nagyon jó kezdeményezés, hogy figyeljünk egymásra, hogy heti egy helyi termék vásárlásával vagy egy helyi szolgáltatás igénybevételével támogassuk a helyiek fennmaradását. Ki segítsen egymáson, ha nem mi, akik egy városban élünk, és akiknek fontos, hogy mindenki fenn tudjon maradni egy ilyen helyzetben is?

– Milyen ajánlattal csatlakoztak a kampányhoz?

– Számunkra eddig mindent az élő programok, a koncertek, az előadások, a gyerekfoglalkozások jelentettek. Már tavaly tavasszal elkezdtük az online térbe áthelyezni a foglalkozásainkat. Pici gyerekkortól az iskoláskorig, és ezen keresztül a családig olyan kurzusokat készítettünk, amelyekkel otthoni körülmények között, játékos formában tudnak tanulni a szülők a gyerekekkel. Egyrészt ezek a programok élményt is nyújtanak, másrészt pedig nem maradnak ki azok a fejlesztő foglalkozások, a zenés órák, a játékos órák sem, amiket most nem tudunk élőben produkálni. Többféle zenebölcsis, zeneovis foglalkozásból lehet választani, illetve külön kérésre kifejezetten daltanulós kurzusokat is készítettünk. Ez lett a Játéktár tanoda, és elsősorban ezt tudjuk ajánlani megvételre. Természetesen továbbra is kaphatóak a webshopunkban az eddig megismert CD-k, kifestők stb., amelyek az otthoni körülmények között szintén támogatják a tanulást.

– Maga a kampány nem régen indult, kaptak-e már esetleg valamilyen visszajelzést vele kapcsolatban?

– Egyelőre még nem, hiszen karácsony előtt 1 héttel csatlakoztunk a kampányhoz. De bizakodó vagyok, mert ez egy nagyon jó kezdeményezés, és hosszú távon nemcsak a mi munkánkat, hanem sok-sok pécsi vállalkozó, művész stb. munkáját fogja segíteni. Nincs más lehetőségünk, mint az alkalmazkodás, és az, hogy minden lehetőséget megragadunk, amiben meg tudunk kapaszkodni, és ami segít átvészelni ezt a nehéz időszakot. Ennek is van persze jó oldala, hiszen eddig nem nagyon voltunk elérhetők online, az élő programjaink miatt nem is volt rá kapacitásunk. Így viszont most már nem csak a pécsiek vehetnek részt a foglalkozásainkon, hanem bárki a világon.

– Ön mit tapasztal, benne van a köztudatban az a fajta elköteleződés, hogy a helyi termelők, a helyi szolgáltatók termékét részesítsük előnyben?

– Ennek a kultúrájáról egyelőre még nem beszélnék, de azt gondolom, hogy egyre több ember változtat az életmódján azzal is, hogy jó minőségű termékeket, magyar termékeket vásároljon, hogy a vásárlásainkkal egymást segítsük. A saját családi és baráti körömben látok erre próbálkozásokat, én magam is igyekeztem úgy összeállítani a karácsonyi ajándékokat, hogy a helyi kézműveseket, keratívokat támogassam a vásárlásommal. Nagyon bízom abban, hogy ez egyre inkább ki fog alakulni.

– A Játéktárral kapcsolatban milyen terveik vannak, egyáltalán mire van most lehetőség?

– Azt gondolom, hogy ez az év is nagyon nehéz lesz. Elképzelhető, hogy lesznek koncertek, esetleg visszajöhetnek a foglalkozások, de mire az emberek el mernek jönni ezekre a programokra, az nagyon sok időbe telik. Tervezünk még a karácsonyi online koncerthez hasonló koncerteket, ezek szükségesek a lelkesedésünk és a motivációnk megtartásához Folyamatosan ötletelünk, szerencsére a kreativitásunk nem hagyott cserben bennünket, és várjuk, hogy ismét minden visszaálljon egy normális mederbe. Addig is megpróbálunk segítséget adni azoknak a családoknak, amelyek beszorultak a gyerekekkel a négy fal közé a hétköznapokra, a hétvégékre, hogy minőségi, értékes programokkal gazdagodhassanak.

 

Nana Bistro&Bar: Egyelőre maradt a kiszállítás és a személyes átvétel

A Nana Bistro&Bar 2016 decemberi megnyitása óta Pécs egyik népszerű éttermévé vált a Király utca elején. A fiatalos, igényes berendezésű vendéglátóhely kedvelt találkozási pont mind az üzletemberek, mind a szórakozni vágyók számára. Amellett, hogy a minőségi ételekre épített konyhája vonzza a tiszta ízekre vágyókat, a hely számos kiállításnak és rendezvénynek biztosított már helyszínt, elég csak a DesignPécs jelentős sikerű megnyitóira, kiállításaira vagy a hangulatos koncertekre gondolni. A Nana a „Fenntartható vendéglátóegységek” minősítéssel is rendelkezik, ezt Pécsett rajtuk kívül még egy vendéglátóegység kapta meg. E minősítés miatt is törekednek arra, hogy (környezet)tudatosabban lássák vendégül a hozzájuk betérőket. Mindez meg is valósult a koronavírus-járvány kitöréséig, ám azóta, mint a hazai vendéglátás többi szereplője, ez a vendéglátóhely is számos kihívással néz szembe. A jelenlegi lehetőségeket kihasználva házhoz szállítással és az ételek személyes átvételével igyekeznek fenntartani működésüket. A Heti1helyi kampányhoz a kamara felkérésére csatlakoztak.

– Kaptunk egy e-mailt a kampány elindulásáról a kamarától. Azért gondoltuk, hogy csatlakozunk ehhez a kampányhoz, mert eddig is támogattunk minden, helyi vásárlást ösztönző kezdeményezést. Most tényleg itt az ideje annak, hogy akinek lehetősége van rá, nyújtson segítséget a helyi vállalkozásoknak. A kampány logóját megosztottuk a Facebook-oldalunkon, és ahol lehet, más platformokon is megjelenítjük – mondja Szabó Zoltán üzletvezető.

– Van-e valamilyen visszhangja a kampánynak?

– Maximálisan pozitív visszajelzések érkeznek, és egyre több ismerőst, kollégát látunk, aki használja a logót és pártolja ezt a kezdeményezést. Meglepően jól és pozitívan fogadták a vendégeink is.

– Vendégek nélkül nincs vendéglátás. Miként tudják átvészelni a jelenlegi időszakot?

– Most még nehezebb lett azzal, hogy meghosszabbították az érvényben lévő korlátozásokat. A kiszállítást továbbra is szeretnénk fenntartani, ugyan gazdaságilag nem éri meg, de ezzel is munkát adunk a munkatársainknak. Ez szó szerint a túlélést jelenti számunkra, hiszen a jelenlegi helyzetben csak a kiszállítást és az ebédajánlatot tudjuk biztosítani a vendégeinknek. A sok bizonytalanság miatt egyelőre nem a legjobb a közhangulat, a munkatársainknak is kevesebb pénzből kell gazdálkodniuk, és ez érződik is: mindenkiben fokozódik az instabilitás érzése. Aki bejön dolgozni, itt jól érzi magát, de a háttérben meghúzódik a helyzet okozta negatív hatás is.

– Ön miként látja, megvan a „részesítsd előnyben a helyit” gondolatiság kultúrája a pécsi embereknél? Korábban is megvolt ez a szándék?

– Nekünk ez eddig is törekvésünk volt, hiszen a Nana egy fenntartható, minősített étterem, ezért a minősítéssel kapcsolatban feladatunk is helyi termelőket választani. Ez eddig sem állt tőlünk távol, mi magunk is érvényesítjük ezt a szellemiséget a mindennapjainkban. Annak örülök, hogy egyre többen gondolkodnak és tesznek így. Ezért is fontos számunkra, hogy elindult egy ilyen kiváló kezdeményezés, amihez teljes szívvel tudunk csatlakozni.

K.T.