Nem ördöngösség az online világ, aki beletanul és rendszeresen használja, kiválóan tud üzleti kapcsolatot építeni és konkrét megállapodásokat kötni – vélekedik Kamu János, a bőrtáskák, bőráruk készítésével foglalkozó Blázek&Anni Kft. ügyvezetője. Tavaly aktívan használta a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által indított Itt&Most üzletipartnerkereső platformot, amely által több szerződést is sikerült kötnie. Az Enterprise Europe Network segítségével pedig ha nem is személyesen, de még Brazíliába is eljutott egy lehetséges partnerhez. Arra kértük Kamu Jánost, hogy ossza meg az online térben szerzett tapasztalatait.
– 2010 óta működtetünk webáruházat, már akkor is volt online platformunk, amikor fizikai üzletekben is forgalmaztunk. Magam sem rajongok a virtuális közegért, de be kell látnunk, hogy nincs más választásunk, ebbe az irányba megy a világ. Online módon rengeteg információhoz és adatbázishoz hozzáférünk, amit a kamara a rendelkezésünkre bocsát, ennek a vállalkozásunk számára már eddig is nagyon sok nyeresége van. Tavaly regisztráltunk a kamarai Itt&Most platformra, korábban bejelentkeztünk a nemzetközi üzletközvetítő Enterprise Europe Network rendszerbe is. Járunk nemzetközi online divatvásárokra, ahol szintén építettünk kapcsolatokat divattervezőkkel, kereskedőkkel. Számos meghívást kapok a kamarától online képzésekre, webináriumokra, amelyek szintén segítik a vállalkozásomat, mert értékes, használható tudást adnak.
– Milyen nyeresége volt az Itt&Most-nak a vállalkozás számára?
– Az Itt&Most platformon keresztül kerültem kapcsolatba a bécsi külgazdasági attaséval, akitől egész Ausztriára vonatkozóan megkaptam a hasonló profilú cégek listáját, így ki tudjuk válogatni, hogy ki lehet potenciális partner számunkra. Ebből például legalább 3 új kapcsolat jött. A siker egyetlen titka, hogy rendszeresen kell használni ezeket a felületeket. Az igaz, hogy nem kell személyesen kiutaznom egy kiállításra, de le kell ülni a gép elé és ez igen is idő. A kamara ezt nem tudja megcsinálni helyettem, ők adják az adatbázist, a felületet, mindent, ami ahhoz szükséges, hogy az ember személyre szabottan megtalálja, hogy a vállalkozásának mire van szüksége.
– Hogyan szerezhet az ember ilyen magabiztosságot, ami önből árad? Sokan nem mernek nekiindulni az online világnak.
– A pandémia megtanított bennünket arra, hogy ha az ember szeretne dolgozni, de nem lehet utazni, akkor nincs más választás, használni kell az online teret. Először számomra is furcsa volt, de ha az ember foglalkozik vele, egy hónap alatt bele lehet rázódni. Ki kell lépni a komfortzónából, a pandémia még inkább rámutatott arra, hogy nincs más lehetőség. Már most látom, hogy az online jelenlétnek köszönhetően néhány éven belül a többszörösére fog nőni a vállalkozásunk.
– Másképp kell tárgyalni online, mint amikor ott ül szemtől szembe a tárgyalófél?
– Ugyanúgy kell tárgyalni, viszont arra kell ügyelni, hogy miután egy kamerán keresztül szereznek rólam benyomást, rendkívül sokat számít a vizualitás. A megbeszélések alatt mögöttem a polcon a táskáink láthatók, rendezetten, kint van a logónk stb. Ugyanúgy kell felöltözni, mintha ott lennék a tárgyaláson. Sokat számít az arc, a mimika, a gesztusok. Ha az ember nincs jó benyomással a másik oldalon ülőre, akkor kevés az esély. De ez így van a fizikai találkozásoknál is. Megjelenés, kamerába nézés, érthető szöveg – ebből szűri le a tárgyalófél, hogy ki vagyok.
– Milyen országokból származó vállalkozásokkal kötött üzletet?
– Az Itt&Most-ban Ausztriából, Belgiumból, Horvátországból vannak partnereim, de a Fashion Match-en olasz, német, francia vállalkozásokkal is tárgyaltam. Néha úgy éreztem magamat, mintha ott lennék egy zsibongó hongkongi vásáron. Minden esetben fel kell készülni a megbeszélésre, mint mikor egy személyes tárgyalásra mennék. Európán belül nincsenek nagy kulturális eltérések, de például tárgyaltam egy brazil hölggyel egy új alapanyaggal kapcsolatban, ott bizony előre tájékozódnom kellett, hogy Brazíliában mi a szokás.
– Hogyan látja a bizalmi faktort?
– Az Itt&Most-hoz több ország állami szervezetei is kapcsolódtak, ide nem engednek be bárkit. Amikor regisztráltam, meg kellett adnom, hogy ki a mentorom, tehát leellenőrizhető vagyok. Azt is látom, hogy a lehetséges partnerek melyik szervezeten keresztül kerültek erre a platformra, ami biztonságot ad számomra.
– Mivel bátorítja a még hezitáló vállalkozásokat, miért érdemes erősíteniük az online jelenlétüket?
– Ha nem lépnek, lemaradnak. Nincs veszíteni valójuk, ráadásul ezek a platformok ingyenesek. Az ma már nem működik, hogy valaki megment bennünket, az online üzleti platformok olyan segítséget jelentenek, amivel élni kell.
Kis Tünde