Nem lehet jó munkaerőt találni, nagy a fluktuáció, ezért mindig be kell tanítani az újabb jelentkezőket, hogyan érdemes végigvinni a generációváltást a cégben – megannyi felvetés, amelyre segítséget várnak a kis- és középvállalkozások. Legtöbbjük nem foglalkoztat HR-szakembert, pedig a humán erőforrást érintő szakmai támogatás, szervezetfejlesztés, coaching stb. meglepően nagy változásokat hozhatna a működésében. Ezt ismerték fel pécsi HR-szakemberek, amikor a Lift Consulting Kft. égisze alatt két irányból indultak el a helyi kkv-k segítésére.
– Kollégáimmal kkv-k számára dolgoztunk ki egy diagnosztikai rendszert, illetve ehhez kapcsolódóan fejlesztő szolgáltatásokat, ami hosszú távon az egész szervezet fejlődését szolgálja. Ez lett a Lift-projekt. Minden szektort érintően dolgozunk cégekkel, azt tapasztaljuk, hogy a jelenlegi gazdasági helyzet és annak következményei nagy kihívások elé állítják őket, ezért fölértékelődtek a humán erőforrást érintő kérdések. Izgalmas workshopokból, valamint számos egyéni és csoportos módszerből olyan intenzív, egyedi fejlesztő projekteket hozunk létre, amik kevés idő felhasználásával, a lehetőségeket maximálisan kihasználva segítenek egy-egy konkrét, hozzánk érkező ügyfél kihívására – mondja Kutseráné Pernyéz Zsuzsanna cégvezető.
– A humán erőforrást tekintve a kkv-k milyen kihívásokkal szembesülnek?
– Klasszikus problémákkal fordulnak hozzánk: nincs munkaerő, szakképzett és szakképzetlen sem, nagy a fluktuáció, nehéz megtartani a jó kollégákat… És ami fokozottan jelentkezik, az a generációk közötti különbség: nincsenek olyan eszközeik, amik pl. az eddigieknél sokkal nagyobb rugalmasságot és másfajta motivációs módszereket biztosítanának. Magam 10 éve dolgozom üzleti coachként. A nálam megforduló cégtulajdonosokban, vezetőkben sokszor fölmerült az igény, hogy az általuk megélt tapasztalások és elindult változások a cégükben is jelentkezzenek, így ezekkel harmóniában el tudna indulni a vállalkozásuk transzformálása is egy korszerűbb, hatékonyabb, vonzóbb működés irányába.
Emellett kollégáimmal dolgozunk olyan speciális célcsoportokkal: nőkkel, idősekkel, fiatalokkal, akik nehezen tudnak érvényesülni a munkaerőpiacon. Ezeken a projekteken keresztül is rengeteg igénnyel találkoztunk. Ezért többek között egy norvég–lengyel–magyar együttműködés keretében az 55+-os korosztályra dolgoztunk ki tréningprogramokat a velük kapcsolatba kerülő szakemberek számára. Ezt egy pilot projekt keretében több baranyai cégnél is kipróbáltuk. Azt tapasztaljuk, hogy erre is nagy igény van, ugyanakkor azt is látjuk, hogy a kkv-k gyors fordulatszámon pörögnek, leterheltek, így ennek a fajta támogatásnak alkalmazkodnia kell ehhez a környezethez. Ezért a mini tréningprogramjaink másfél–kétórásak, ennyi időre általában ki tudják venni a munkatársakat a termelésből. A 48 meetinget tartalmazó program a kkv-k számára is ingyen hozzáférhető a liftprojekt.hu weboldalunkon, és mi is beépítjük a saját szervezetfejlesztési folyamatainkba.
– A kkv-k sokszor nem azért nem áldoznak HR-fejlesztésre, mert nem akarnak, hanem azért, mert nem futja rá a büdzséből.
– Ezzel mi is szembesülünk, éppen ezért használunk előzetes diagnózist, így tűpontos fejlesztési folyamatot, beavatkozásokat ajánlunk. Maximálisan építünk a céges belső erőforrásokra, így a lehető legrövidebb, de a leghatékonyabb módon dolgozunk. HR témájú javaslatainkat az üzleti stratégiához illesztjük, ha nincs ilyen, segítünk kialakítani. Így minden céges erőforrás a leghatékonyabban hasznosul. Azoknak a munkatársaimnak, akik három év múlva a legjobb kulcsembereim lesznek, már ma minimum a HR-poolomban kell lenniük, de legalábbis hallaniuk kellett már rólam mint cégről! Ez komplex feladat, amihez sokszínű csapat kell. Kollégáim között van, aki nagyobb cégnél volt HR-es, van pszichológus, szervezetfejlesztő, üzletfejlesztő, talent manager stb., így minden oldalról meg tudjuk támogatni az igényeket.
– Változik a kkv-k szemlélete a humán erőforrás menedzselésével kapcsolatban?
– A legtöbb vállalkozásra hatalmas nyomás nehezedik a jelenlegi helyzetben, ezt a megkeresések számából is érzékelem. Az ő részükről is szükséges egyfajta elköteleződés a változás mellett, és kitartás, mert a növekedéshez, a fejlődéshez, hogy kiemelkedjen a piacon, folyamatos munka kell. Sokszor a vezetőtől kezdve az utolsó munkatársig mindenkinek át kell állnia másfajta módszerekre és egy új gondolkodásra. Akkor lesz képes jó munkaerőt bevonzani egy vállalkozás, ha saját magán tud alakítani, hogy mint munkáltató vonzóbb legyen, ha azok az emberek, akik már nála dolgoznak, biztonságban és jobban érzik magukat, és ha a cégvezetés hosszabb távon tud gondolkodni.
K.T.