Kiemelt elismerés a Magnus Aircraft fejlesztéséért

A 30. Magyar Innovációs Nagydíj kiemelt elismerésében részesült a Magnus Fusion Sentinel, a Magnus Aircraft Zrt. repülőgépe. A Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH) a 35 beérkezett pályázatból 33 pályázatot minősített 2021-ben megvalósult, eredményes és sikeres innovációnak, közülük kerültek ki a díjazottak. A pogányi vállalkozás kamerarendszerrel felszerelt, megfigyelésre alkalmas kisrepülőgépével vívta ki az elismerést.

– A Sentinel Fusion repülőgép a saját fejlesztésünk, egy kamerarendszerrel felszerelt, megfigyelésre alkalmas többcélú jármű, ami első ránézésre megegyezik a kiképzésre vagy privát felhasználásra alkalmas géppel. A rajta elhelyezett kamerarendszer a nemzeti parkok vadállomány-megszámlálását, megfigyelését is lehetővé teszi, illetve támogatni tudja a rendvédelmi szervek munkáját határellenőrzés és megfigyelés esetén. Ez a rendszer képes akár 10 km-nél távolabbról is detektálni a mozgást és információt szerezni, mindezt koordinátaadatokkal együtt online streamelni, azaz több mint 100 kilométeren belül bárhová el tudja juttatni az adatokat, ahol indokolt egy földi beavatkozóállomás – foglalja össze röviden a díjazott termék lényegét Boros László vezérigazgató.

– Honnan jött a termékfejlesztés ötlete?

– Az igény a piacról érkezett. A repülőgépes megfigyelésre vannak már megoldások a világban, de azok rendkívül drágák, viszont ez egy nagyon komoly és egyre fokozódó elvárás. Eddig döntően Afrikában jelentkezett az igény – onnan is indult a kezdeményezés –, kimondottan Kenyából, ahol a hatalmas nemzeti parkoknál szükség van az orvvadászok és a fatolvajok kiszűrésére, a vadállomány megszámolására. Ma már a kikötőhatósággal is van megkezdett tárgyalásunk, és lassan eljutunk a szerződéskötésig. A migrációs nyomás hatására egyre komolyabban érdeklődnek Európából is a Fusion Sentinel iránt, mert a kisgépünk rendkívül alacsony üzemeltetési költség mellett minimális károsanyag-kibocsátással képes kiszolgálni az igényeket.

– Ezek szerint a kifejlesztett rendszer nem csak az afrikai megrendelésre készült, hanem máshol is tudják értékesíteni.

– Valóban, ez a termék egy olyan fejlesztés végeredménye, ami iránt világszerte széles körben érdeklődnek. Ezért, remélem, hogy számos helyen fogjuk értékesíteni. Az NKFIH-hoz pályázásunk idején már 3 millió dollár körüli értékű aláírt szerződésük volt erre a termékre, tehát már adtunk el belőle.

– Miért fontos, hogy innovációs tevékenységet folytasson a Magnus Aircraft?

– Cégünk egyik stabil pillére és egyben mozgatórugója is az innováció, ami a pandémia alatt biztosította számunkra a túlélés lehetőségét. Nehezen tudtuk volna megugrani azokat az akadályokat a fejlesztéseink nélkül, melyeket a koronavírus-járvány kezdetekben okozott a világban. Ezekkel a fejlesztésekkel új piacokon is meg tudtunk jelenni.

– Az innovációhoz szükség van megfelelő képzettségű kollégákra. Őket hogy találják meg?

– Kreatív, fiatal mérnököket és szakembereket foglalkoztatunk, akik hangot adnak az ötleteiknek. Innentől az egész már egy öngerjesztő folyamat. A közelmúltban vérfrissítésen esett át a fejlesztési részlegünk, a 10 fős mérnökcsapat döntő része helyi vagy környékbeli szakember. Néhány kollégát Budapest környékéről vagy az ország más részéről hívtunk, így összeállt egy nagy potenciállal rendelkező, dinamikus, fiatalos mérnökcsapat, amiben van senior szakember is. Bátrak, gondolkodnak, és el merik mondani az ötleteiket. Erre tudunk építeni.

– Mi lesz a következő komoly fejlesztés?

– Számunkra most az a legfontosabb, hogy a pandémiából kilábalva, a globális piacgazdasági hatások mellett elindítsuk a tényleges sorozatgyártást. A közelmúltban kötöttünk egy megállapodást Nigéria repülőipari szakembereket képző egyetemével, melynek keretében az intézmény Fusion repülőgépekkel fog oktatni, illetve a repülőgépek összeszerelése is Nigériában zajlik majd. Ezen felül számos szerződést kötöttünk az elmúlt hónapokban és további igények is megfogalmazódtak már az irányunkban.

Ha szűkebb értelemben a fejlesztésre gondolok, akkor az Óbudai Egyetemmel megkötött megállapodásnak köszönhetően új lendületet kapott az e-Fusion, az elektromos hajtásrendszerrel rendelkező repülőgép projektünk. A kisgépes világban meghatározó trend a teljesen elektromos meghajtású repülőgép, a skandináv országokban a közeljövőben már csak ilyen repülőgépe lehet a tulajdonosoknak, továbbá Svájcban is már csak elektromos hajtású repülőgépet lehet regisztrálni ultralight (UL) kategóriában. Nekünk is ezekre az igényekre kell reagálnunk.

K.T.