Beérett az a sok éves munka, ami egy új koncepcióval előállított termék, a Fruttamax kifejlesztésével, majd piacra való bevezetésével járt. A prémium gyümölcsszörp mára már nemcsak a nagyobb üzletláncok többségének polcán található meg, de több európai országban is szépen teljesít. Szabó Zoltán, a szörpöt előállító hidasi Yuva Kft. tulajdonos-ügyvezetője szerint sikerük egyrészt a kiváló minőségnek, másrészt annak az állhatatos munkának és kitartásnak köszönhető, amivel felépítették a márkát.
– A 2024-re tervezett árbevételt teljesíteni tudjuk, talán még egy kicsit meg is haladjuk. Az idei év nehézsége az újonnan bevezetett palackvisszaváltós rendszernek való megfelelés volt, az ehhez kapcsolódó adminisztráció és számos teendő miatt kimaradt 3-4 hétnyi értékesítésünk, ami jelentős árbevétel-kiesést okozott. Sok feladatot adott idén egy tavalyi nyertes pályázatunk, az ebben szereplő tételek megvalósulása komoly mérföldkövet jelent az életünkben: a 150 kilowatt teljesítményű naperőmű, egy saját fúrt kút, a számos technológiai fejlesztés mind a kapacitásbővítésünket segíti. Már a jövő év első negyedévéből a jelenlegi kapacitás két és félszeresével tudni dolgozni – foglalja össze röviden az idei év történéseit Szabó Zoltán.
– A Fruttamax nagyon szép pályát futott be néhány év alatt. Milyen tapasztalatokkal járt a piacra való bevezetés, a márkaépítés?
– Azt gondolom, hogy sikerült egy jó terméket létrehoznunk – ez alapvető a sikerhez –, amit a piac is remekül fogadott. Most már lassan elérünk oda, hogy az országban nincs olyan jelentős partner, ahova nem szállítunk be. A termékeink az export területén is megállják a helyüket, az árbevételünk 20%-a már ebből származik. Van egy komoly lengyel partnerünk, alakul a németországi, a dán, a norvég, a svéd piacon való megjelenésünk, de jelen vagyunk Horvátországban, Szlovéniában is. Most már inkább a leendő partnerek jelentkeznek be hozzánk. Ahhoz, hogy erre a szintre eljussunk, szükség volt a kitartásunkra, az elhivatottságunkra, a közös cél vitt minket előre. A feleségemmel ketten vagyunk tulajdonosok a vállalkozásban, nagyon hamar felismertük, hogy melyik területeken nem vagyunk képesek többet tenni a céghez, így megfelelő kollégákat gyűjtöttünk magunk köré. Azt gondolom, hogy ezzel a felismeréssel nagyon komoly lépéseket tudtunk megtenni. A legjobb példa erre a kereskedelmi igazgatónk, aki amióta a cégnél dolgozik, látványos fejlődésen megy keresztül az értékesítési területünk. Emellett sok figyelmet fordítunk a fogyasztói visszajelzésekre, hogy milyen ízeket preferálnak. Ha felmerül egy új igény, azt megvizsgáljuk, végzünk egy kis piackutatást, és ha úgy látjuk, hogy gazdaságilag és minden szempontból megfelel a piaci elvárásoknak, akkor megvalósítjuk.
– A Fruttamaxot Hidason állítják elő. Találnak-e szakképzett munkaerőt a térségben, illetve mivel tudják elkötelezetté tenni a csapatot?
– Mivel egy községben működünk, ez meghatározza a lehetőségeinket. Munkatársainkat nem minimálbéren foglalkoztatjuk, azt gondolom, hogy a környékünkön ez jó helyre pozicionál bennünket. Vannak egyéb juttatásaink is, továbbá fontos számunkra, hogy megköszöntsük az adott hónapban születésnapot ünneplő kollégákat – ilyenkor megállunk egy kicsit, ünnepelünk. Családias hangulat jellemzi a mindennapjainkat, ezért is szeretnek itt dolgozni a kollégák, és emiatt sem jellemző nálunk a fluktuáció.
– Nyilvánvalóan vannak nehézségek, mélypontok a hétköznapokban, ezeket vezetőként miként oldja meg? Kitől kérhet segítséget?
– Olyan szinten optimista vagyok, hogy ha történik valami rossz, akkor is azt gondolom, hogy abból mindig valami jó fog kijönni. Nagyon fontos, hogy pozitív maradjon a gondolkodásom. A feleségemmel dolgozom a cégben, így mindig tudunk egymásnak segítséget nyújtani, akár a munkahelyen kívül is. Emellett néhány kollégánk rengeteg operatív dolgot levesznek a vállunkról, így mi a stratégiai feladatokra tudunk koncentrálni. Az optimizmus szerintem egy nagyon fontos tulajdonsága kell hogy legyen egy vezetőnek.
– A mai napig mi ad inspirációt, ami előreviszi a vállalkozás vezetésével kapcsolatban?
– Az élelmiszer-előállítás, az italgyártás egy nagyon szép terület, hiszen valamit teremtünk, és amivel kapcsolatban rengeteg pozitív visszajelzést kapunk. Ez minden nap előrevisz bennünket. A cégépítést is élvezem, jó látni, ahogy a terület, a kollégák is fejlődnek. Nagyon szívesen járok olyan helyekre, ahol információt kaphatok, ezért veszek részt a kamarai rendezvényeken is, mert mindig találkozom olyan vállalkozókkal, akikkel később egymáshoz tudunk kapcsolódni. Van egy vállalkozói klub is, ahová rendszeresen járok, ott egymástól tanulunk és egymást támogatjuk. Mindig kell tanulni, egy pillanatra sem lehet megállni.
K.T.