Made in Pécs: a márka, amitől mindenki jól érzi magát

Több mint 200 pécsi zenekar ad koncertet egy nap alatt – ez a Made in Pécs fesztivál az év első szombatján, amelyet 2025-ben már 10. alkalommal szervezett meg a havi magazint is kiadó Made in Pécs Kft. A fesztivál célja, hogy műfajtól függetlenül professzionális körülmények között biztosítson bemutatkozási és fellépési lehetőséget Pécs összes zenekarának. A koncertek délelőtt 10 órától hajnalig zajlanak, az együttesek és az előadók 20 perces programmal állnak a közönség elé. Az esemény már nemcsak a pécsieket vonzza, hanem a szakmát is, menedzserek, fesztiválszervezők is érkeznek a városba. Idén egy lengyel fesztiválszervező csapatot is fogadtak a rendezők – tudtuk meg Gellai Gergő főszervezőtől.

– A vendégek Wroclawból érkeztek tulajdonképpen egy szakmai látogatásra, mert ők is egy hasonló fesztivált szeretnének rendezni a városukban. De már Debrecenben is három éve zajlik egy a Made in Pécs fesztivál mintájára szervezett esemény, amihez szintén a mi tapasztalataink szolgáltak alapként. Az idei fesztiválunkon 10 helyszínen már több mint 220 pécsi produkciót láthatott a közönség. Érdekesség, hogy a délelőtt 10 órai idősávban szerepelnek a legnagyobb zenekarok, emiatt már ekkor telt ház van a helyszíneken. Mindig igyekszünk valami újdonságot behozni, azonban a fesztiválban éppen az állandóság a lényeg: hogy minden pécsi zenekar egy nap alatt színpadra fog állni. Ehhez biztosítjuk a profi hangtechnikát, a színpadmestert, a technikust, a lebonyolítást.

– Miért ilyen sikeres ez a fesztivál?

– Az amatőr zenekarok nehezen szerzik meg a közönségüket, ez egy jó alkalom arra, hogy felkészüljenek és bemutatkozzanak. Ez az esemény egyfajta kulturális misszió is, a figyelem középpontjában a könnyűzene áll, a családosok, a zenerajongók, mindenki rászánja erre a napot, és egy kiváló közösségi élménnyé válik. A zenészek is nagyon komolyan veszik, készülnek rá. Tíz év alatt sikerült megháromszoroznunk a fellépő zenekarok számát, és a közönség sem már csak pécsiekből áll, egy része épp e rendezvény miatt látogat a városba.

– A havonta megjelenő Made in Pécs magazin kiadása mellett miért vállalják események, például a Made in Pécs díjátadó – ami szintén január elején volt – megszervezését?

– Az újság több mint tíz évvel ezelőtti elindításakor arra szegődtünk, hogy figyelmet fordítunk arra, ami szerintünk igazán jó ebben a városban. Mivel rendezvényszervezéssel is foglalkozunk, ezért adja magát, hogy ha valamiben ennyire hiszünk, akkor azt meg is szervezzük. Ezt a szellemiséget képviseli a díjátadó is. Nagyon sok fontos ügy van a városban, ami nem kap nyilvánosságot, így a díjainkkal egyfajta biztatást szeretnénk adni a különböző alkotóközösségeknek, embereknek, akik szerintünk igen fontos részét képezik a város szövetének, hogy csinálják tovább, amit csinálnak. Az elismeréseink mára rangot szereztek, sokat jelentenek a városi közösségeknek.

– Mind az újság, mind a rendezvények létrehozásában, a Made in Pécs mögött álló üzleti vállalkozás működtetésében ön kulcsszerepet tölt be. Mi a személyes motivációja, hogy ennyi mindennel foglalkozik?

– Nem elsősorban üzleti, sokkal inkább társadalmi és kulturális motivációk vannak a tetteim mögött. Persze ezek csak akkor tudnak hosszú távon kiszámíthatóan működni, ha üzletileg is alá vannak támasztva. Azért csinálunk ennyi mindent, mert így érjük el azt a méretet, amiben a dolgainkat önerőből, fenntarthatóan tudjuk működtetni. De nagyon motiválnak a kollégáim is, büszke vagyok rá, hogy országos viszonylatban is kiváló szakemberekkel dolgozhatok együtt nap mint nap. Szintén motiváló, hogy egyre több helyi vállalkozás is érzi az általunk végzett munka fontosságát, szívesen vesznek részt velünk közös projektekben, valamint szponzorként és hirdetőként is bizalmat szavaznak nekünk, amiért nagyon hálásak vagyunk.

– Miként tervezik a jövőt, lesznek-e új programok a Made in Pécs körül 2025-ben?

– Továbbra is hiszünk a nyomtatott, kézzelfogható újság erejében, így biztosan megmarad a print megjelenés. Tavaly készült el részben a kamara támogatásával egy városi gasztronómiai térkép, azon idén is dolgozunk még, emellett szeretnénk egy a város zenei életére fókuszáló Made in Pécs Music című különkiadással előállni. Több vendéglátóhelyet működtetünk, van egy kulturális rendezvényszervező divíziónk is, mára elértük azt az üzemméretet, hogy már saját szakembergárdával dolgozunk, így sok mindent saját magunk meg tudunk oldani. Tulajdonképpen nem tartom magamat a szó konkrét értelmében vett üzletembernek, de mivel vannak céljaink, amiket el kell érni, és ezekhez pénzügyi források is szükségesek, emiatt az üzleti részével is kell foglalkoznom. Azonban nem az anyagiak motiválnak, sokkal inkább a kulturális, zenei, közösségi, társadalmi dolgok vonzanak.

K.T.