Mohácson a városba bevezető úton lévő körforgalomtól nem messze hozta létre telephelyét a Szabó-Varga Autócentrum. Szinte nincs olyan nap, amikor az udvarában ne sorakoznának egymás mellett a javításra várakozó személygépkocsik és kisteherautók, s ne érkeznének újabbak és újabbak. A vállalkozásukat a társával 2011-ben indították útjára a jelenlegi telephelyükön, amelyet 2015-ben a pályázati források felhasználásával fejlesztettek.
– A jó elhelyezkedésének köszönhetően hamar bekerültünk a köztudatba, valamint alkalmas a telephelyünk kisteherautók fogadására is, ezért nagy cégek parkját is mi szervizeljük, javítjuk – vezet be a kezdetekbe Varga Zoltán autószerelő-mester, Szabó-Varga Autócentrum Kft. egyik tulajdonosa. – Mindig is a gépek érdekeltek. Nyolcadik után Mohácson a Marek József Mezőgazdasági és Közgazdasági Szakközépiskolában végeztem, s szereztem technikusi végzettséget, majd Pécsett a Széchenyi Gimnázium és Szakközépiskolában autóelektronikai műszerésznek tanultam, mindezt egy főiskolai oklevéllel fejeltem meg Mezőtúron gépészként, autószerelő szakirányon.
Miközben beszélgetünk, folyamatosan érkeznek hozzá kérdésekkel, kérésekkel a szerelők a műhelyből. A társával együtt nemcsak vezetik, de maguk is aktív részesei a mindennapi munkának. Mint mondja, ők maguk is hosszú évek óta tapasztalják, hogy kevés a jó szakember, főleg azokból van hiány, akik az autók elektronikájához értenek, pedig már lassan nem lesz olyan része a gépjárműveknek, amelyiknek ne lenne köze hozzá.
– Egy-egy hiba csapatmunka, a felderítése türelemjáték, legyen az motorikus, vagy elektronikus eredetű. Nem egyszer hosszú időt vesz igénybe, nagyon sok háttér információra van szükség hozzá, ugyanis van amikor nem lehet az okot műszerek segítségével sem megtalálni, jó fül és szem is kell hozzá – ad hangot véleményének. – A tanulóinkat is mindig bevonjuk ezekbe a hibafelderítésekbe, ahhoz, hogy megszeressék a szakmát ugyanis fontos, hogy minél több sikerélményük legyen. Volt olyan, amikor öt tanulónk is volt, mára elfogytak, alig jelentkeznek autószerelőnek. A mestervizsgát is azért tettem le, mert bízom benne, hogy ismét többen lesznek majd. E mellett jó alkalom volt arra is, hogy újabb szakmai kapcsolatokat alakítsak ki, valamint arra is, hogy a képzésben részt vevőkkel kicseréljük a tapasztalatainkat. A felkészítő tanfolyam során pedig találkozott olyan gépekkel, berendezésekkel, amelyekkel korábban nem.
Szólt arról is, hogy nagyon fontosnak tartja, hogy folyamatosan képezze magát, s a tanulóit és a munkatársait is erre biztatja. Igyekszik részt venni minden a szakmáját érintő tanfolyamon, bemutatón és eljutni az autó -kiállításokra. Járt már Frankfurtban is az Autómechanikai Kiállításon, ahol az autógyártás háttériparának legújabb eszközeivel, valamint a legújabb technológiákkal, eljárásokkal lehet megismerkedni. Félbevágott autókon lehet tanulmányozni, hogy a tervezők milyen új megoldásokkal tették környezetbarátabbá, energiatakarékosabbá az új modelleket. A kiállítási terület nagyságát jól jellemzi, hogy négy nap alatt sem lehetett az egészet bejárni. E mellett igyekszik naprakészen követni a szakirodalmat, minden az autószereléssel, az autóiparban bekövetkező változásokkal kapcsolatos információkat beszerezni.
– Szinte naponta vezetnek be újabb és újabb változásokat, jelennek meg újabb és újabb megoldásokkal az autógyártó cégek, éppen ezért döntöttünk úgy, hogy márka-független szervizként tagjai leszünk egy franchise hálózatnak, ami nemcsak egy védőernyőt von a cég fölé, hanem több információhoz jutunk ez által, e mellett számos tanfolyamon, rendezvényeken vehetünk részt, az egyes felmerülő problémák megoldásában segítséget nyújtanak – zárja beszélgetésünket, mert mennie kell, meghoztak egy javításra váró autót.
Szalai Kornélia