Elindult külföldi útjára a FruttaMax

Új szakaszba lépett a FruttaMax, a hidasi Yuva Kft. által kifejlesztett újhullámos szörpcsalád, hiszen megkezdődött külföldi karrierútja. A korábbi években a vállalkozás vezetői az 50%-os gyümölcstartalommal készített prémiumszörpök megismertetésére, az új koncepció (egy fél literes palackból 12 liter gyümölcslé nyerhető, így a környezetvédelmi szempontok is érvényesülnek) elterjesztésére, valamint a gyártás stabilitására helyezte a fókuszt, így már több hazai élelmiszerlánc és nagykereskedés is forgalmazza a termékcsaládot. Szabó Zoltán tulajdonos-ügyvezetőt a vállalkozásban megtett újabb jelentős lépésről kérdeztük.

– Mivel az Európai Unióban szeretnénk forgalmazni a szörpöket, védjegyoltalmat kértünk a termékcsaládra, ez biztonságot ad a terjeszkedéshez. Ebben egyébként sok segítséget kaptunk a kamarától. Egyelőre a környező országokra koncentrálunk, a vírushelyzet miatt ez tűnik most a legoptimálisabbnak, mert jelentősen megemelkedtek a szállítási költségek.

– Hogyan érdemes nekiindulni a külföldi terjeszkedésnek?

– Véleményem szerint a legfontosabb az, hogy felkészült-e cég az exportra, tehát van-e megfelelő kapacitása, illetve olyan munkatársai, akik az exporttal kapcsolatos ügyeket, valamint a kapcsolattartást intézik. Emellett természetesen piackutatást is végeztünk, hogy az egyes országokban milyen termékeket lehet kapni és azokat milyen áron. Ezek alapján jutottunk arra, hogy potenciális lehetőségeink vannak a piacon. Léteznek olyan internetes adatbázisok, amelyekben megtalálhatjuk a leendő ügyfeleinket, így bukkantunk rá a szlovák partnerünkre is, aki a szlovák és a cseh piacon a disztribútorunk. Márciustól komoly marketingkampányt indítunk egy kedvelt rajzfilmfigurával, ami reményeink szerint népszerű lesz a vevőink körében. Egyébként ma már sok esetben minket keresnek meg a forgalmazás igényével, mert valahol találkoztak a termékkel – ott vagyunk az Amazonon és több online árusítóhelyen is –, így könnyen rálelnek a cégünkre.

– Mi okoz nehézség a külföldi terjeszkedésben?

– Általában az, ha a külföldi partner más ízben gondolkodik, mint ami a kínálatunkban szerepel. Ezt a terméket le kell fejleszteni, ki kell juttatni a mintát, elvégezni a változtatásokat, meg kell tervezni a csomagolást, amit sok esetben több körben egyeztetünk, hogy minden információ szerepeljen rajta, amire szükség van. Egy-egy ilyen folyamat 4-6 hónapot is igénybe vesz, és még így sem biztos, hogy üzlet lesz belőle.

– Említette, hogy a vállalkozásnak tudnia kell teljesíteni a megnövekedett mennyiségigényeket. Ez esetleg a gyártókapacitás, a technológia fejlesztését is feltételezi, nem?

– Azért is mertünk bátran belevágni a külföldre terjeszkedésbe, mert az év elején a korábbi kétszeresére bővítettük a termelőterünket, új gépeket vettünk, így a kapacitásunk is a duplájára nőtt. Emellett bevezettük az IFS (International Food Standard) minőségbiztosítási rendszert, ami jelentősen befolyásolja a működésünket, és a vállalkozásunk pozitív megítélését is erősíti. A komolyabb partnerek számára ugyanis ez egyfajta biztosíték arra, hogy a gyártó a megfelelő rendszerrel rendelkezik, odafigyel a gyártásra, azt kellőképpen dokumentálja stb. A termelés növekedése megkívánta a létszámbővítést irodai, termési és logisztikai szinten is.

– Ha visszatekint a FruttaMax elmúlt hét évére, mi volt a tanulsága ennek az időszaknak?

– Mostanra érezzük úgy, hogy „helyén van” a termék, mind küllemében, mind tartalmában. Kezdetekben rengeteg energiánk ment el arra, hogy megmagyarázzuk a piacnak, mik a szörp előnyei, miért kerül többe egy félliteres termék, mint a konkurens árucikkek. Nekünk az volt a fontos, hogy a fogyasztó legalább egyszer megvegye, mert utána már megnyertük magunknak. A tanulság az, hogy csak akkor lehet előrejutni, ha kitartó vagy. Illetve már tudjuk, hogy meg lehet valósítani az álmokat. A források előteremtése azonban mindig nehéz feladat. Az eszközbeszerzéseknél ahol csak tudtunk, pályáztunk. Több gépet, eszközt vásároltunk vissza nem térítendő támogatásból, ez nagyon nagy segítség volt a cégnek.

– A külföldre lépés után mi lesz a következő cél?

– Magyarországon sem jutottunk el még mindenhová, jó lenne erősíteni a diszkontláncokkal a kapcsolatot. Reményeink szerint a jövő évi marketingkampány is komoly forgalomnövekedést hoz a cégnek. Az is jelentős lépés lesz számunkra, hogy hamarosan egy új kereskedelmi igazgató kezdi meg a munkát cégünknél. Amikor 2014-ben elindultunk, 100-150 milliónál járt a bevételünk, el se tudtuk képzelni, hogy elérjük az egymilliárdot. Most itt vagyunk a küszöbön, ebből is látható, hogy a sok munka nem volt hiábavaló.

Kis Tünde