A Laptopszalon egy országos lefedettséget biztosító, 8 nagyobb üzletből és szervizből, valamint egy nagy forgalmú webáruházból álló országos hálózat, amely mára piacvezetővé vált hazánkban a számítástechnikai értékesítésben. Idei forgalmukat 10 milliárd forint körülire várják az év végére. A pécsi székhelyű cég néhány éve a kerékpár üzletágban is érdekelt, a korábban bevált sikeres modell alapján két szaküzletet – egy pécsit és egy budapestit –, valamint egy professzionális webáruházat hoztak létre biciklikk.hu néven. Folkmann Ferencet, a vállalkozások vezetőjét az online értékesítésben rejlő lehetőségekről, illetve a sajátos üzleti modellről kérdeztük. Szerző: Kiss Tünde
– A Laptopszalon volt az első olyan, most is piacon lévő nagy szereplő, amelynek már az indulásakor, azaz 2006-ban is egyszerre gondolkodtunk online és offline megjelenésben, tehát fizikai boltban és internetes áruházban. Ezzel párhuzamosan még két dolgot indítottunk: egy számítógép-szerviz hálózatot és egy online, a mai napig létező magazint, a Techkalauz.hu-t.
– Miért gondolkodott ilyen komplex modellben?
– Azért, mert ezek egymást erősítő szegmensek. Ahogy az online-t erősíti az offline, úgy a szerviz az értékesítést, az újság pedig megint csak az online megjelenésre van hatással. Ezek olyan szinergiák, melyek összeadódva jelentősen megnövelik a hatékonyságot.
– Milyen feltételeknek kellett megfelelnie az online kereskedelemnek annak idején és mi változott az elmúlt években?
– A kezdeti időkben elegendő volt egy bármilyen webáruház, nem volt másra szükség, minthogy az ember elérhető legyen a neten és így is tudott realizálni vásárlásokat, mert kevés és kezdetleges volt a konkurencia. Mára kiélezetté vált a verseny, manapság sokkal több extra szolgáltatást kell adni ahhoz, hogy minket válasszanak. Jelentősen nehezebb elindulni egy online vállalkozással, mint annak idején. Modern marketingeszközökkel, különleges szolgáltatásokkal kell ráerősíteni arra, hogy mi egy szaküzlet vagyunk, és magas szintű szakértelemmel rendelkezünk.
– Mik az előnyei az online értékesítésnek?
– Rengeteg helyre azonnal eljuttatható az információ. Lehet, hogy hozzám csak öt perce érkezett meg a termék, de akár azonnal is eladhatom, mert az emberek igen rövid időn belül értesülnek róla: milyen termékem van, mennyiért adom és mik a tulajdonságai. Emellett pontosabban tudunk célozni a vevőkre, és sokkal könnyebb elérni a potenciális vásárlókat, mintha csak üzlethelyiségünk lenne.
– Miként alakult az elmúlt években az interneten vásárlók aránya a vállalkozás adatait tekintve?
– Mint ahogy nagyon szép növekedés tapasztalható a netes kereskedések elterjedésével, úgy ez a mi forgalmunkban is visszatükröződik. Az elmúlt években növekedett a vásárlásaink átlagára, leginkább a 100 ezer Ft környéki laptopok vásárlói tűntek el és váltottak át okostelefonokra. A drága laptopot használók és a gamerek azonban megmaradtak. Nőtt a kosárérték és a volumen is. Míg két éve 2,3 milliárd Ft volt a forgalmunk, az idei évben 10 milliárdos forgalmat várunk. Azt gondolom, hogy ez a nagyon komoly növekedés az online kereskedelem térhódításának is köszönhető.
– Érdemes szót ejteni a Biciklikk.hu-ról is, amely szintén a cégcsoporthoz tartozik és internetes áruházként is működik. Azt ugyanolyan elgondolások alapján indították, mint a Laptopszalont?
– Igen, ugyanaz volt a szituáció, megvizsgáltuk, hogy milyen állapotban van az offline és az online piac a kerékpárkereskedelmet illetően és azt találtuk, hogy elég visszamaradott a kereskedői hálózat, online tekintetben még inkább. Azt gondoltuk, hogy egy megfelelő kereskedői szemlélettel van keresnivalónk ezen a piacon. Itt ugyanaz volt a koncepció, hogy egyszerre indítottuk a webáruházat és a valós üzletet, és már most látszik, hogy nagyon szépen kiegészítik, illetve támogatják egymást.
– A cégcsoport komoly webáruházak felépítésével, fejlesztésével is foglalkozik a Polisys Kft-n belül. Melyek azok a legfontosabb szempontok, amelyeket érdemes szem előtt tartani egy online áruház indításakor?
– A tényleges munkát megelőző hosszabb beszélgetésen feltárjuk az üzleti célokat és azt tapasztalom, hogy a legtöbbször ezeket nem gondolják át alaposan a vállalkozók. Ha a célok rendben vannak, akkor meg kell megkeresni a buktatókat magában a tevékenységben. A fejlesztést roppant módon át kell gondolni, hogy ne fejlesszünk olyat, ami már van, másrészt pedig fontos, hogy azt kapja a vevő, amire valóban szüksége van. Nálunk ez komplex rendszerben működik, mert mi fejlesztő cégként nemcsak webáruházakat fejlesztünk, hanem működtetünk is. Ez a tapasztalat egyedülálló lehetőségeket teremt a sikerhez.