Open4Business – idő, pénz, kapcsolat

A korábbi években jelentős sikert elért Open4Business nemzetközi üzletember-találkozót, mely számos lehetőséget kínál vállalkozások számára, idén október 3-4-én rendezi meg a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara az Enterprise Europe Network társszervezésében. Egyre többször fordulnak ugyanis a kamarához külföldipartner-kereséshez segítséget kérve helyi vállalkozók. Ezzel a rendezvénnyel külföldi vállalkozókat hívnak ide tárgyalni, szakmai és üzleti megbeszéléseket szerveznek, amivel tulajdonképpen a hosszú távú kapcsolatok kiépítése kezdődik itt. Ennek érdekében sok kapcsolatépítésre alkalmas eseményt iktattak be a kétnapos programba a szervezők, így ez egyszerre lesz hivatalos és könnyed, a tapasztalok szerint pedig igen hatékony.

„A vállalkozók helyben szereznek nemzetközi tapasztalatot a termékükkel, szolgáltatásukkal kapcsolatban”

– Nagyon sokat dolgozunk azon, hogy a megyében dolgozó vállalkozások fejlődését támogassuk, a helyi vállalkozások a globális piacon is eredményesek legyenek. A #jelenajövőd partnerségi programunk fontos kommunikációs eleme a helyi vállalkozásokkal történő együttműködéseknek. Lényeges feladatunk, hogy a régióba vállalkozások települjenek (magas hozzáadott értéket képviselő hazai és külföldi vállalatok), akik itt, helyben adnak munkát a fiataloknak, fizetnek adót, teremtenek további munkahelyeket. Ezzel erősödik a térség megtartó ereje, hiszen a cégek exporttevékenységének támogatása, az ezáltal elért növekedésük valós jövőképet és hosszú távú munkalehetőséget eredményez az itt élők számára. Ezt a folyamatot támogatja egy ilyen nemzetközi üzleti partnerség kiépítését célzó rendezvény, ami a maga nemében egyedüli a régióban – kezdi a választ arra a kérdésre Rabb Szabolcs, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára, hogy milyen szerepet tölt be a megye, a régió gazdasági életében az Open4Business és miért van létjogosultsága ennek a nemzetközi eseménynek. – A létjogosultságát az adja immár negyedik éve, hogy a vállalkozók helyben szereznek nemzetközi tapasztalatot a termékükkel, szolgáltatásukkal kapcsolatban. Nem kell utazniuk, minimális erőfeszítéssel érik el 14-16 ország vállalkozóit, extra költségek nélkül. Sokszor olyan cégekkel találkoznak itt, amelyek már beszállítói egy külföldi vállalatnak, velük partnerségben így gyakorlatilag az exportpiacuk felé az első lépést hazai pályán tehetik meg. Rengeteg költséget és kockázatot csökkent az itt szerezhető tapasztalat. Az idei rendezvényhez kapcsolódó kérdéseikkel keressék Schmidt Enikő kereskedelemfejlesztési osztályvezetőt, aki az egész rendezvény operatív vezetője (, 72 507 164).

– Látható-e akár az elmúlt évek résztvevői visszajelzéseiből, hogy élénkebbé váltak a helyi vállalkozások külföld felé irányuló kapcsolatai? Esetleg megnőtt-e az érdeklődés a külföldi vállalkozások részéről a helyi cégek irányába?

– Kollégáim és magam is sokat foglalkozunk a rendezvény utókövetésével, és azt tapasztaljuk, hogy igen, elindult valami. Aki részt vett itthon egy nemzetközi üzletember-találkozón, használta az erre a célra kialakított szoftvert, lefolytatott egy nap alatt 14 üzleti tárgyalást, az megérzi ennek az „ízét” és hatékonyságát. A tapasztalatok birtokában ezek a vállalkozók sokkal könnyebben indulnak el külföldön szervezett hasonló, de specifikusan a cég szakterületének szóló üzletember-találkozókra. Ezek apró lépések, de épp az elején, amíg csak puhatolóznak egy külföldi piaccal, annak igényeivel kapcsolatban, ez nagy segítség. Gondolom, hogy ez a rendezvény is hozzájárul ahhoz, hogy a kamaránál egyre sűrűsödnek a külföldi delegációk, akik piackutatás, befektetési céllal fordulnak hozzánk. Igyekszünk minden ilyen alkalmat kihasználni annak érdekében, hogy a helyi vállalkozásokat helyzetbe hozzuk, hiszen az ide betelepülő külföldi cégek is nekik adnak majd munkát, ha időben megismerik őket. Tavaly vezettük be a ma már eredményesen működő kooperációs egyeztetést, amelynek során a potenciális külföldi vállalatok vezetői és a helyi releváns cégek képviselői egyeztetnek HR, beszállítói együttműködések, technológiai kérdésekben.

– Az évről évre egyre színvonalasabbá váló DesignPécs rendezvény hatása miként érvényesül a programsorozat idején kívül? Miként profitál belőle a város, a megye gazdasága?

– Idén immár hatodik alkalommal szervezzük meg a Design Hét Budapesthez kapcsolódva a DesignPécs-et. A program olyan „entitásokat”, mint Pécs Megyei Jogú Város, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara, a pécsi-baranyai vállalkozók, az itt élő művészek, valamint a Pécsi Tudományegyetem karai egyesít. Jó látni az együttműködést, és azt, hogy ugyan a kamara vállalja, hogy összefogja ezt az ügyet, viszont mindenkinek bele kell tennie a kompetenciája mellett a maga tudását, szellemi erőforrását. Az egyik fontos tanulság számunkra, hogy igenis működik az együttgondolkodás és -cselekvés, és sokkal egyszerűbb, hogy amihez nem értek, azt csinálja meg más a partnerségben.

Tapasztalatunk, hogy a dizájn fogalom alá olyan területek is beilleszthetők, mint a mechatronika, a gépipar, a villamosipar, az informatika. A dizájnban van művészet, gazdaság, ruhatervezés, marketing. A dizájn olyan ernyő, ami alá nagyon sokan felsorakozhatnak, és szerintünk Budapest után Pécs ebben a legerősebb város. Pécsett van művészeti kar, a műszaki karon pedig formatervezés, és azok a fiatalok, akik a pécsi egyetemen tanulnak, reményeink szerint itt maradnak, innen működtetik a vállalkozásukat, hiszen ma már globális a piac.

– Miként fejlődhet, szélesedhet e két rendezvény?

– A DesignPécs rendezvényt ipari dizájnnal kezdtük, mostanra már bekapcsolódott a divat és a kézműves vonal is, ami rendkívül vonzó a publikum számára. Látszik, hogy a területek jól működnek együtt, ha megnézzük a DesignPécs kísérőrendezvényeit, mint pl. a Beton Arcai kiállítást, ahol megmutatták, hogy mit lehet kihozni a betonból mint egy ipari felhasználású anyagból, amelyből már használati tárgyakat is készítenek. Szerintem ez a vonal nagyon jó, mert érdekli az embereket és tágítja a látóterüket.

 

14 ország, 200 résztvevő és végtelen számú üzleti lehetőség

– Az első nap programja igen széles, de specifikusan szakmai réteget szólít meg. A DesignPécs rendezvényhez kapcsolódóan a kreatív ipar vállalkozóinak, tervezőknek, dizájnereknek tartjuk a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala által szervezett tréninget és tanácsadást. Ebben mindenki érintett, akinek saját terméke, logója, vagy akár csak ötlete van, hiszen a piacra kerülése előtt valamilyen formában ezt „védetté” kell tenni. Ki-mit-hogyan-mennyiért? Ezt tudhatjuk meg a rendezvényből – kezdi sorolni az idei Open4Business programjait Schmidt Enikő, a kamara Kereskedelemfejlesztési osztályvezetője, az egyik főszervező. – Az Alkalmazott Földtudományi Klaszter nemzetközi konferenciája, valamint az ITC-szektornak szóló Connect-IT konferencia mellett idén is kiemelt rendezvényünk lesz a DesignPécs. A DesignPécs rendezvénysorozat workshopjai, kirakatversenye és divatbemutatói mind-mind a helyi kreativitást mutatják be. Már sokszor találkozunk nemzetközi közegben olyan termékkel – legyen szó Red Dot-díjas gyermek orrszívóról vagy New Yorkban forgalmazott ruhákról, kesztyűkről –, amiről időközben derül ki, hogy pécsi a tervező és baranyai a kivitelező. A nemrég megnyílt Trezor Rendezvényközpont idén első alkalommal ad helyet a megnyitónak október 3-án 19 órakor, aztán 20 órától a Nana Bisztró & Barban folytatják a résztvevők a másnapi tárgyalások megalapozásaként az ismerkedést.

Október 4-én a kamarában folytatódik a szakmai program: plenáris ülés, export-finanszírozási szekció, ír-magyar vállalkozói együttműködési lehetőségek és nemzetközi klaszteregyüttműködés gépipari, kreatív ipari és földtudományi területekről. Ezzel egy időben tartja ülését nálunk a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Nemzetközi Kollégiuma, melynek tagjai egyben jelentős vállalkozások vezetői is.

– Hogyan és meddig lehet jelentkezni a rendezvényre?

Az Open4Business jelentkezőinek és tárgyalási ajánlatainak koordinálására egy erre kialakított internetes felületet biztosítunk: https://open4business-2019.b2match.io/ Ezen keresztül lehet regisztrálni angol nyelven a világ minden tájáról. Akik „nyitottak az üzletre” és részt kívánnak venni az októberi üzletember-találkozón, egészen szeptember 20-ig a regisztrálhatnak. A regisztráció során meg kell jelölni, hogy ki milyen programrészeken szeretne részt venni, de arra is van lehetőség, hogy csak a B2B tárgyalásokra jelentkezzenek.

Közben egy szoftver segítségével egyfajta „tárgyalási menetrendet” alakítunk ki, a személyes tárgyalásokra október 4-én 13.30-17.00-ig kerül sor a kamarában. A tárgyalások munkanyelve elsősorban angol, hiszen 14 országból jönnek a résztvevők, de sok esetben magyar vagy más nyelven is boldogulnak a vállalkozók.

– Várhatóan milyen országokból és milyen területekről érkeznek vállalkozások, üzletemberek?

– Sok év tapasztalata, hogy 14-18 országból 220-270 vállalkozás vesz részt a rendezvényen és a tárgyalásokon. Számos területről érkeznek, jellemzően a kreatív iparból, a gépiparból, az ICT-szektorból, gyakorlatilag minden szakterületről várunk nemzetközi partnerséget kereső vállalkozókat.

– Lesz-e valamilyen újdonság az előző rendezvényekhez képest?

– Mindig készülünk újdonsággal, ilyen az idei helyi termék kirakatverseny, az új rendezvényhelyszínek bevonása, a Trezor a divatbemutatóknak, a Nana Bisztró & Bár az első „Get together” ismerkedéshez, a Püspöki Magtár a záróvacsorához. A legnagyobb újdonságot azonban mindig a külföldi tárgyalópartnerek adják, hiszen a helyi vállalkozói kör igen lassan változik, bővül, a külföldiek minden évben mások.

 

Új potenciális üzleti partnereket szeretnénk a gépipari klaszter tagjainak tárgyalóasztalaihoz ültetni”

– Az Open4Business üzletember-találkozó már rendhagyó eseménynek számít a Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter életében is. Tavaly a klaszter nyertes pályázatának segítségével nemzetközi gépipariklaszter-találkozót és Ipar 4.0 technológiák szekciót tudott szervezni, idén a gépiparhoz kötődő cégek és együttműködő partnerek meghívására fókuszálunk, azaz új, potenciális üzleti partnereket szeretnénk a klasztertagok tárgyalóasztalaihoz ültetni, valamint folytatjuk a megkezdett kommunikációt és együttműködéseket a találkozón – foglalja össze röviden dr. Hirth Markus, a Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter elnöke, miként készülnek az idei rendezvényre. – Mintegy 50 jelentős ipari céges partnert, az összes magyar klasztert, kiemelten a gépipari klasztereket hívtuk meg, melyeken keresztül mintegy 700 vállalatot tudunk elérni. A PBKIK közel 1 000 nemzetközi klasztert értesített a rendezvényről, továbbá Pécs összes testvérvárosa, a nemzetközi világhálózattal rendelkező EEN összes országa és természetesen a kamarák is megkapták a meghívót.

A klasztertagok minden támogatást megkapnak a rendezvényen való részvételhez, kezdve a profiljuk és együttműködési ajánlataik frissítésétől az üzleti partnerek felkutatásán és meghívásán, a keresleti és a kínálati oldal azonosításán és egymásra találásán keresztül a rendezvényen, B2B-tárgyalásokon való fordítási feladatok megoldásával, kommunikációs anyagok készítésével bezárólag, amellett, hogy a szervezők a résztvevők számára költségmentesen biztosítják a részvételt, a kísérőprogramokat, a networking estét és a záró díszvacsorát, egyszóval egy sikeres ügylet létrejöttéhez a kereteket.

– Milyen előnyökkel jár a klaszter, illetve a tagok számára ez a rendezvény? Mit jelent, hogy kiemelt szerepet kap a gépipar?

– Mint minden üzletember-találkozó, az Open4Business is az együttműködések elindításáról, a megkezdett ügyletek egyeztetéséről szól, amihez szervezett kereteket ad a rendezvény, a klaszter, és tagjai számára is ez nyújtja. Habár az idei költségvetésünkben jelentős összegű forrásunk ugyan nincs nagyszabású nemzetközi gépipariklaszter- és partnertalálkozót szervezni, azonban idén is nagyrészt a gépipari, ipari partnerek, szervezetek alkotják a résztvevői kört, akik nemcsak egymást közt kooperálhatnak (pl. beszállítási lehetőségek, bérmunkák, új közös termékfejlesztés, közös pályázati lehetőségek vagy csak általános tapasztalatcsere stb.), hanem nyitottak lehetnek a működésüket elősegítő és fejlesztő különböző szolgáltatócégek, szervezetek bemutatkozására is, témakörileg pl. munkavédelem, disztribútor-cégképviselet, szervezetfejlesztés, IT, PR/kommunikáció, ügynökségek.

– Mit vár a klaszter a rendezvénytől?

– Természetesen sikeres tárgyalásokat várunk, melynek idővel a végeredménye a vállalkozás versenyképességének és eredményességének növelése lesz, ezért azonban sokat kell még dolgozni a rendezvényt követően is. Hiba lenne azt hinni és várni, hogy itt egy „találkozás” elég lesz a profit növeléséhez, de a rendezvény mindenképpen megfelelő ahhoz, hogy az első lépést megtegyük egy együttműködés elindítására vagy egy meglévő kapcsolat magasabb szintre emelésére, esetleg egy új perspektívát lássunk a kooperációban. A konkrét egyedi hasznok mellett van egy szélesebb értelmezési kerete is az Open4Business-nek és a hasonló rendezvényeknek: meg kívánjuk mutatni, hogy Pécs és a Dél-Dunántúl fejlett, versenyképes ipari kínálattal, „technológiai közeggel” rendelkezik, ahol a gazdasági partnerek mellett a pályaválasztó fiatalok is megtalálják számításaikat. Ebben az értelemben e rendezvényünk is kapcsolódik a kamarával elindított #ajelenajövőd kampányunkhoz.

 

Nemzetközi földtudományi együttműködések

Az Open4Business alatt zajlik az Alkalmazott Földtudományi Klaszter nemzetközi konferenciája.

– Az EU országai számára történelmi, földrajzi, társadalmi, geopolitikai okokból a többségében családi alapokra épülő, sok esetben nagy hozzáadott értékkel bíró, innovatív kis- és középvállalkozások nagy

száma a jellemző. Ahhoz, hogy ezek a vállalkozások a világpiacon is megállják helyüket és kihívói lehessenek az angolszász (USA, Kanada, Ausztrália) multinacionális, illetve állam által támogatott (kínai, orosz) óriáscégeknek, az értékláncokra épülő klaszterekbe való tömörülés egy megfelelő alternatíva lehet, melynek jelentőségét felismerte az EU és jelentős összegekkel támogatja. A földtudományokhoz kapcsolódó szektoriális klasztereknek az energetikában (geotermia, szénhidrogénkutatás, nukleáris energia) és a bányászatban (szén és nyersanyagbányászat, beleértve a kőbányászatot is) komoly szerep juthat a jövőben, ha felismerik és megtalálják közösen azokat a kitörési pontokat, melyek Európán túlmutatva lehetőséget teremtenek klasztertagjaiknak a fejlődésre, költséghatékony gazdálkodásra és így a versenyképes piaci tevékenységre. A workshop célja, hogy élő példákon keresztül (pl. GEE projekt) mutassa be az együttműködés lehetőségét és kitörési pontokat keressen a jövő kihívásait szem előtt tartva, valamint a B2B találkozók révén lehetőséget teremtsen a földtudományok területén a klasztertag cégek nemzetközi együttműködésére – foglalja össze röviden Dr. Fedor Ferenc, az Alkalmazott Földtudományi Klaszter elnöke, hogy mi lesz az Open4Business alatt zajló nemzetközi konferenciájuk témája.

 

Nyolcadjára is a legújabb trendekről szól a Connect-IT konferencia

Ahogy a korábbi években, idén is az Open4Business rendezvény részeként rendezik meg a Connect-IT konferenciát, amely az ICT-szektor aktuális kérdéseivel foglalkozik. A konferencia és az IT-szakemberek találkozója minden ősszel az e területen dolgozó vállalkozások várt eseménye.

– A Connect-IT konferenciákkal minden évben új célokat határozunk meg. A rendezvények létjogosultságát talán az adja, hogy az ICT-szektor gyorsan változó mivoltából fakadóan állandóan újabb és újabb kihívások elé néznek a cégvezetők – mondja Brachmann Ferenc, a konferenciát szervező Információmendzsment Innovációs Klaszter klasztermenedzsere. – Az első, 2011-es rendezvény óta eltelt 8 évben gyakorlatilag nem volt két olyan év, amelyben azonos téma lett volna. Ez talán jól mutatja, hogy mennyire gyorsan változó iparágról is beszélünk.

– Milyen tapasztalatokkal szolgáltak az elmúlt évi konferenciák, miként hasznosítható az a tudásanyag, amely a programon felszínre kerül?

– Ezt szinte lehetetlen összegezni, mivel minden évben más-más problémák a legfontosabbak az ICT-ipari cégvezetők számára. Ebben a szektorban minden cég, minden cégvezető folyamatos megújulásra van kényszerítve, így a tanulási vágy, illetve az aktuális információk könnyen egymásra találnak.

– Miről szól az idei konferencia?

– Idén egy innovatív formátummal szeretnénk megújulni. A PBKIK-val meglévő – most már hosszú évekre visszatekintő – gyümölcsöző együttműködésünk keretében a b2b üzletember-találkozó idősávjai közt tartjuk meg az előadásainkat, ezzel is jó hangsúlyt adva az üzletnek.

– A helyi IT-s vállalkozások mit profitálhatnak a konferenciából?

– Elsősorban üzleti kapcsolatokat akarunk építeni, fejleszteni.

 

Egyre nagyobbat szól a DesignPécs

Az Open4Business-sel egy időben zajlik minden évben a DesignPécs programsorozat, ami a régió kiemelkedő kreatívipari képviselőit, illetve a Pécsi Tudományegyetem művészeti és tervezői műhelyét hivatott bemutatni, felvonultatva a helyi tervezői erőforrásokat és a lehetőségek tárházát. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara, a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara, a Kreatív Ipari Klaszter és a kreatív iparágak már évek óta együttműködnek, erősítik és segítik egymást, 2014 óta minden ősszel az ő közös kezdeményezésükre és összefogásukkal rendezik meg ezt az egyre népszerűbb eseményt. Idén új elemekkel bővül a program, ami a kreatívipar fejlesztését is szolgálja.

– Számos uniós kezdeményezésben nagy figyelmet fordítottak a kulturális és kreatív iparágakra (kki) és ezek vállalkozóira, mivel nagy a hozzáadott értékük a turizmushoz. Ugyanakkor a turizmus fejlesztése is pozitív hatással van ezekre a vállalkozásokra. A kulturális turizmusnak szüksége van a kki-kre, hogy részben újjáélesszék magukat és vonzzák az új, fiatalabb generációkat is. A kki-k ugyanakkor elengedhetetlen innovációs forrást jelentenek a fenntartható idegenforgalom más típusai, jellemzően a „kreatív turizmus” számára – mondja Vámhidy Bianka, a Cult-CreaTE projektmenedzsere. – A másik oldalról megvizsgálva a turizmus a regionális vagyon egyik fő eleme. Az ágazat kis- és középvállalkozásainak jobb pozicionálásra van szükségük, valamint támogatásra. A cél olyan kreatívipari és turisztikai kezdeményezések kidolgozása, amelyek befolyásolják a kkv-k versenyképességét. A nemzetközi területeken egyre nagyobb figyelmet kap a kulturális és kreatív turizmus, ezért a Cult-CreaTE projekt célja, hogy új utakat, új lehetőségeket találjon a regionális kreatív és kulturális turizmus támogatására a helyi gazdaságfejlesztés érdekében.

– Miként jelenik meg ez a törekvés a DesignPécs rendezvényben?

– A Cult-CreaTE projekt szervesen kapcsolódik a DesignPécs rendezvényhez, hiszen mindkét programban elsődleges célcsoport a kulturális és kreatíviparágak szereplői. Az uniós projekt egyik eleme, hogy a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara létrehozzon egy olyan turisztikai terméket, mely szorosan együttműködik a kki-kkal. Ebben a kontextusban kezdtük meg a DesignPécs Hét 2019 rendezvénysorozat továbbfejlesztését és kiszélesítését egy olyan komplex termék kidolgozásával, mely a helyi vállalkozásokat népszerűsíti a Pécsre látogató turisták körében. Ennek elemei egy új weblap, a folyamatosan frissülő Facebook-oldal, a kirakatverseny, a szelfiverseny és egy designtérkép kiadása.

– Mi az a designtérkép, mire és kik számára használható?

– Ez egy kiadvány, amelynek az egyik oldalán Pécs belvárosa lesz látható, rajta megjelölve a DesignPécs Hét rendezvényeinek programjai és azok helyszínei. A térkép másik oldalán számos helyi vállalkozás elérhetősége jelenik meg, akik a kreatívipar jelentős helyi képviselői pl. a divat, a film és média, a kerámia, a dekor és az alkalmazott dizájn területeken. A cél, hogy felhívjuk a Pécsre látogatók figyelmét arra, hogy milyen érték és változatosság jellemzi a helyi vállalkozásokat. Fontos, hogy tisztában legyenek vele: nem szükséges külföldre menni, ha minőségi alapanyagokra van szükség, hiszen már sok esetben a szomszédunkban lakozik. Ezt a láthatóságot szeretnénk biztosítani a rendezvényen. A térkép sajátossága, hogy QR kóddal lesz ellátva, így a hasznos információkat akár azonnal mobilon is lekövethetik és elmenthetik az érdeklődők.

 

DesignPécs kirakatverseny – most először

Idén először hirdeti meg a DesignPécs a pécsi belvárosi üzletek körében kirakatversenyét. A versenyt a Cult-CreaTE projekt komplex turisztikai termékfejlesztésének keretében írják ki és az a célja, hogy Pécs történelmi belvárosának sétálóutcáját vonzó turisztikai célponttá tegye a látogatók számára úgy, hogy bemutatja a helyi termékeket, a dizájnerek munkáit és az ipari formatervezés termékeit is. A kirakatversenyre kirakatrendezők, dekoratőrök, dekoratőr tanulók, valamint a pécsi Király utcán üzlettel és kirakattal rendelkező vállalkozások nevezhetnek „Formatervezés és ipar, baranyai dizájnerek a nagyvilágban” vagy „Helyi termék – helyi érték a turizmusban” témakörökben. A már kirakattal rendelkező vállalkozásokon túl több, jelenleg üresen álló üzlet frontját is berendezik, így lehelve új életet a környékbe.

A résztvevők elsősorban a baranyai és pécsi vállalkozások, akik jelentkezésüket követően felkerülnek a DesignPécs új honlapjára (https://designpecs.hu/2019/category/resztvevok/), valamint bemutatkozhatnak az esemény hivatalos Facebook-oldalán is (https://www.facebook.com/designpecs/).

A verseny bírálata a Pécsi Szakképzési Centrum Simonyi Károly Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája kirakatrendező-dekoratőr osztályának szakmai vezetője, Faltis Roberta dekoratőr tanár segítségével zajlik majd. A pályázatokat 2019. szeptember 10-ig lehet beküldeni, előbírálat szeptember 15-én várható. A bírálat során kirakatrendezői szakmai szempontokat és a megjelenített installációban szereplő termékek turizmushoz adott értékeit veszik figyelembe. Ezt követően a kirakatok berendezése 2019. szeptember 30 – október 2. között zajlik. A végső eredményhirdetés a DesignPécs 2019 megnyitóján lesz október 3-án 19.30-kor a Trezor Rendezvényközpontban.

 

„Az Open4Business jó lehetőséget teremt a hasonló gondolkodású kreatív szakemberekkel való találkozásra”

Tavaly év eleje óta működik a Filming in Pécs nevű kezdeményezés égisze alatt Pécs mellett egy kis film- és tv-stúdió, amely a külföldi és a belföldi megbízások felé is elmozdult. Olyan filmek gyártását szeretnék idehozni, amiből Pécs is profitálhat. A vállalkozás képviselői az elmúlt évben már részt vettek az Open4Business üzletember-találkozóján, de idén ismét ott lesznek október elején a kamara székházában. Urbán Ernő producer, az ERLA TECHNOPRO Kft. ügyvezetője azt mondja, céljuk továbbra is a Filming in Pécset mint ügyet népszerűsíteni, emellett egy filmes-tévés kreatív hub létrehozása és az ehhez tartozó partnerek, hasonló gondolkodású üzletfelek vagy kreatívok megtalálása.

– A lehetőségeinkhez mérten a filmes, reklámfilmes vonalon szeretnénk előremenni. Van olyan terület, amiben még sokat kell fejlesztenünk, fejlődnünk, de ezek az alkalmak nagyon jó lehetőséget teremtenek a hasonló gondolkodású kreatív szakemberekkel való találkozásra. A film, a tévé a kreatívipar jókora szegmense, a ruhatervezésen át a díszlettől a kameráig, a vágásig mind kreatívipari tevékenységről beszélünk. Ezek mellett Pécs és Baranya is remek helyszíne lehet kis- és közepes filmeknek, ennek gazdaságélénkítő hatása is van. Ezt segítik a megépült stúdióink és a folyamatos fejlesztéseink.

– Hogyan készülnek az üzletember-találkozóra?

– A potenciális partnerek megismerésével készülünk, illetve az eddigi munkákból összeállt egy show reel, ami tulajdonképpen egy digitális névjegy, egyben egy bemutatkozó anyag is. Illetve cégünk aktív a socialmedia-felületeken, így azok bemutatása is elegendő információval szolgál. Jól beszélünk angolul, anyanyelvi szinten beszélő kolléga is segíti a munkánkat, így felkészülten várjuk a programot.

– Ez már nem az első alkalom, amikor részt vesznek a rendezvényen. Milyen korábbi tapasztalatról tud beszámolni, megvalósult-e üzleti kapcsolat a korábbi üzletember-találkozó után?

– Ugyan konkrét üzlet nem született a tavalyi üzletember-találkozón, de igényfelmérésre kiváló volt és nemzetközi rutint adott az esemény. Ez nem is probléma, hiszen ebben a formában egy új dolgot mutatunk be a régióban. Tavalyhoz képest pedig nagyon megnőtt a referenciáink száma. Tehát ma sokkal inkább van mit mutatni, mondani, mint az elmúlt évben. De ilyen egy üzletépítési folyamat. Már sokkal ismertebbek vagyunk, sok helyen jártunk tavaly óta. Több reklámfilm készült és sok ezer perc tv-adás is leforgott. Ez egy természetes evolúciója a vállalkozásnak.

 

„Viszonylag gyorsan sok érdekes és értékes emberrel lehet találkozni”

Barta Sándor, a Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter egyik tagvállalata, a komlói Mig-Tig Kft. ügyvezetője már nem először vesz részt az Open4Business üzletember-találkozóján.

– A tavalyi programon is jelen voltam, két partnerrel folytattam tárgyalást és igazán jó tapasztalatokat szereztem. Nagyon szimpatikus volt a találkozó szervezettsége, maga a megoldás, hogy viszonylag gyorsan sok érdekes és értékes emberrel lehet találkozni. Számomra nem csupán az üzletszerzés fontos ebben a programban, hanem az, hogy értelmes, okos emberekkel beszélhetek, hogy kapcsolatot építhetek. Talán nem is a konkrét üzletkötés áll a fókuszban ekkor, hiszen ez egy kapcsolatfelvételi lehetőség. Az idei üzletember-találkozón való részvételre sok inspirációt kaptam a klaszter titkárától.

– Milyen jellegű üzleti kapcsolatot szeretne találni?

– Alapvetően műszaki kapcsolatot keresek, bár a kereskedelmi kapcsolat sem lényegtelen. Cégünk a mérnöki szaktanácsadás egyik speciális területére, a hegesztéstechnikai tanácsadásra fektet nagyobb hangsúlyt, hegesztő minősítéseket adhatunk a vállalkozásoknak, egyfajta hegesztő oktató bázisként működünk. Ez a régió és az itteni partnerek számára is előnyös, mert nem kell Budapestre utazniuk a minősítés megszerzéséért. Ilyen kapcsolati irányba szeretnék menni, nem zárva ki a kereskedelmi kapcsolatbővítést sem.

– Korábban milyen módon keresett és talált üzleti partnereket?

– A korábbi szakmai életem kapcsolataira alapozva építettem fel a cégemet, ami egy igazán széles körű szakmai ismeretség volt. A gépipari klaszter alapító tagjaként jó lehetőséget láttam és látok a kapcsolati hálóm bővítésére. A klaszter erősített meg abban, hogy fejleszteni kell az engineering vonalat, mert a legtöbb cégnél nincs hegesztőmérnök. Másrészt pedig azokat a kapacitásokat kell növelni, amelyek nem vesznek részt közvetlenül a termelőmunkában, de a megfelelő minőség eléréséhez szükségesek, de általában a cégek nem építették ki vagy a régi cégek kiszervezték ezeket. Ezen a vonalon építjük a kapcsolatainkat.

– Hogyan készül az októberi üzletember-találkozóra?

– Egy-két partnert, akivel szeretnék találkozni, már bejelöltem. Összeszedem az ötleteimet, rendszerezem a kínálatunkat, hogy a rövid idő alatt minél több információt tudjunk cserélni. A felkészülésben könnyű dolgom van, mert a klaszter háttérbázisa mögöttem áll, így a névjegykártya és a bemutatkozó anyagunk mellett az általuk készített videóanyagot is be tudom mutatni.