Elképesztő tempóval fejlődik a világ második vezető csatlakozórendszer-gyártó vállalata, az Amphenol Pécsett alapított cége. Az akkumulátortechnológia terén működő, kábelek és csatlakozók összeszerelésével, több európai prémium autómárka elektromos autóihoz egy kiemelt fontosságú akkumulátoralkatrész gyártásával foglalkozó vállalkozás az elmúlt egy évben megháromszorozta munkavállalói számát. Az amerikai-kínai érdekeltségű világvállalat pécsi egysége célul tűzte ki, hogy az elektromos autózás terén néhány éven belül megkerülhetetlen legyen hazánkban.
– Két évvel ezelőtt extra rövid idő alatt teljesen az alapoktól kellett felépíteni a pécsi vállalatot. Az Amphenol világcég részéről érkezett az igény egy jelentős megrendelés kiszolgálására, így a cégalapítástól a telephely megtalálásáig, a munkaerő toborzásáig volt feladat bőven – idézi fel a közelmúlt történéseit Sánta Attila gyárigazgató, cégvezető.
– Szerencsém volt, hogy a régi elcoteqes vezetői csapatból sikerült felépíteni az Amphenol menedzsmentjét, az összeszokott csapat tagjai átlagosan 23 év szakmai tapasztalattal rendelkeznek az elektronikai iparban. Nemrégiben volt egy kétnapos stratégiai megbeszélésünk, ami után meggyőződéssel állíthatom, hogy ezzel a csapattal nemcsak csatát lehet nyerni, hanem háborút is. Amikor ez az érzés megvan egy cégvezetésben, akkor az négyzetre emelheti a teljesítményt.
– Hogy sikerült megvetnie a lábát a cégnek Cserkúton?
– Az elektromos autó üzletág rakétasebességgel fejlődik. Az Amphenol következő négy-öt évi terveiben még az szerepelt, hogy elég lesz egy ötven fős operáció Magyarországra a projektekhez, ma pedig a gyártóegység megnyitása után másfél évvel már 120-an dolgozunk egy 7000 négyzetméteres épületben. Igaz, hogy egy másik helyen kezdtük a gyártást, de azt a csarnokot már aznap kinőttük, amikor felavattuk. Hirtelen akkora igény keletkezett a munkánkra, hogy folyamatosan újra kell optimalizálnunk a működésünket.
– Miként lehet követni ezeket a változásokat?
– Újratervezéssel és koncepcióváltással. A feladatok növekedése és a Covid-19 miatt is szükség van változtatásokra, a menedzsment összetételének csiszolására. A kínai cég kihelyezett gyártásaként indultunk, a mérnöki feladatokat Kínából látták el, az értékesítést az USA-ból, de a járvány sok mindent felülírt, így önállóan működni képes üzemmé kellett válnunk. A másik változást pedig a termékeink iránti megnövekedett igény jelenti. Rákerültünk az európai térképre, ez váratlanul nagy érdeklődést indukált. Magyarország elkötelezett, hogy az elektromos autógyártás, azon belül is az akkumulátorgyártás meghatározó szereplője legyen Európában. Ez is a kereslet további növekedését okozza, okozhatja.
– Egy világcég kicsi egységeként mekkora mozgástere van a cég alakítását illetően?
– A multinacionális cégek működésével ellentétben az Amphenol szinte mindenben szabad kezet ad. Ezt a világcéget 1947-ben alapították, egy New York-i tőzsdén jegyzett vállalatról beszélünk, világszerte 180 gyárral. Ez 180 jogi személyiséget takar, azaz minden gyár önállóan dolgozik, a lényeg, hogy Amphenol csatlakozóval dolgozzon, törekedjen más Amphenol cégekkel az együttműködésre és profitábilis legyen a működése. A pécsi gyárban több lábon akarunk állni, hosszú távú működésre és folyamatos növekedésre rendezkedtünk be. Terveink szerint a következő 3-5 évben 350-400 főre duzzadhat fel a létszámunk, 3 év múlva pedig el akarjuk érni az 50-60 millió dolláros bevételt.
– Cégvezetőként mi a mozgatórugója, milyen elvek, értékek mentén végzi a munkáját?
– Ha egy szóval kell megfogalmaznom, akkor az a flexibilitás. Adaptívnak kell lennünk a változásra és ahogy az tudvalevő, nem a leggyorsabb, nem a legerősebb fog túlélni, hanem aki a leggyorsabban képes reagálni a változásokra. Emellett úgy vélem, ha hagyjuk szárnyalni, alkotni a kollégáinkat, akkor egy motivált csapat jön létre, és mindennap felemelő élmény egy motivált csapat tagjának lenni. Értékes, kiváló emberekkel dolgozhatok, akik önállóan is elképesztő teljesítményre képesek, de ha még csapatban is, akkor a siker sem fog elmaradni.
– Miként tudott beágyazódni a vállalat a baranyai gazdaságba?
– Lokálpatriótaként gondolkodom, ezért ahol lehetőségünk volt beszállítót választani, ott magyar partnert, lehetőleg helyi vállalkozást részesítettünk előnyben. Igyekszünk hosszú távú kapcsolatokat létesíteni, és lehetőleg mindent helyben szerzünk be. Kiváló a viszonyunk a pécsi, a megyei, a régiós vállalkozásokkal, ahogy az iparkamarával és a HIPA-val is, keressük is a kapcsolódásokat, például együttműködést kezdeményeztünk a PTE-vel a mérnökképzést illetően., Ezek a partnerségek is hozzájárulnak a továbbfejlődésünk sikeréhez.
K. T.