ESG szabályozás a Kamarai Fenntarthatósági Klub ülésén

Januárban már másodszor találkoztak a Kamarai Fenntarthatósági Klub tagjai a klubülésükön. Ezúttal egy sokakat érintő témáról az ESG szabályozásról volt szó.

Az ESG mozaikszó az angol Environment (környezet), Social (társadalom), Governance (vállalat vezetés/irányítás) szavakból ered, ami meghatározza ezen befektetések szempontrendszerét. Célja, hogy a pénz- és tőkepiaci szereplők a fenntarthatóság szempontjából objektíven ítélhessék meg a gazdálkodó szervezetek (cégek, vállalatok, országok) tevékenységét, és így a rövidtávú profitmaximalizáló gondolkodásmódot leváltsa az újfajta, hosszabb távú és etikus profitmaximalizálás. Az ESG további célja a vállalatok mindennapi tevékenységében rejlő nem pénzügyi kockázatok és lehetőségek nyomonkövetése.

A 2023. évi CVIII. [ESG] törvény kötelező érvényű követelményekké állítja az ESG célok elérését a vállalatok számára. Az új szabályozás meghatározza, hogy mely vállalatoknak és milyen határidőkkel kell ESG jelentést készíteniük, valamint pontos kereteket ír elő az adatgyűjtés és jelentéstétel alapelveire.

A klubülés első felében egy prezentációt láthattak a résztvevők arról, hogy mik az ESG szabályozás alapelvei, milyen folyamtok mentén alakult ki, az, hogy a fentiekkel globálisan foglalkozzanak. A bemutatóból kiderült, hogy mik az ESG szabályozás pillérei, hogyan tudnak az egyes vállalatok a fenntarthatósági jelentésük elkészítésére felkészülni.

Ezek a jelentések nagyon sokfélék lehetnek, hiszen mást és mást kell vizsgálni az egyes cégeknél. Aki konkrétan a saját cégére vonatkozó szabályokra kíváncsi, mindenképpen fel kell keresnie egy erre szakosodott céget, vagy alkalmaznia kell egy szakembert.

Az ülés második felében egy kerekasztal megbeszélés zajlott, ahol a résztvevők, tanácsokkal látták el a ülésen résztvevőket. Több olyan klubtag is részt vett az ülésen, akik már aktívan alkalmazzák az ESG szabályozást, így ők gyakorlati tanácsokkal is tudtak segíteni.

Az ülésnek két nagyon fontos tanulsága van, az egyik a szemléletformálás, a másik a piaci előny megszerzése. Csak akkor tud valamely vállalkozás hatékonyan tenni a környezetvédelemért, ha szemléletet vált és tudatosan tesz a fenntarthatóságért. Az a cég, aki most lép az ESG szabályozás terén, nagy piaci előnyre tehet szert a versenytársakkal szemben.

 

 

Az eseményt az Enterprise Europe Network támogatta.