Hosszú távú tanulmányok kimutatták, hogy az innovációval aktívan nem foglalkozó cégek legalább 50%-a 10 év elteltével már nem működik…
Még 2021 elején, javában a COVID magasra csapó hullámainak tetején igyekezett fennmaradni mindenki, amikor egy komplex csomag keretében IMP3ROVE innovációmenedzsment tanácsadásra került sor a Gold Consulting Szociális Szövetkezetnél. Mi történt azóta? Volt-e értelme a PBKIK és a HEPA tanácsadásának? Felder Frigyessel, a szervezet egyik vezetőjével beszélgettünk.
Dél-Dunántúli Gazdaság (DDG): Rendkívül széleskörű tevékenységi körrel rendelkeztek már 2021-ben is. Legutóbbi beszélgetésünkkor pedig ismét tele ötlettel, már egy újabb innovációs pályázat beadásán gondolkodtak. Mivel foglalkozik most a cég?
Felder Frigyes (FF): Az eddigieken felül (lakásdekorációs termékek, varrodai gyártás) elkezdtük a call centeres tevékenységünket, tehát nyitottunk a szolgáltatási szektor felé. Ennek oka, hogy minél több lábon akarunk állni. A COVID megmutatta, hogy nem szabad egy ekkora cégnek csak egy tevékenységre koncentrálni. Rugalmas üzletpolitikával, a termelés mellett a szolgáltatás felé is el kellett mozdulnunk. A call center szolgáltatás teljesen új volt mindannyiunknak. Láttunk benne üzleti lehetőséget, és megtaláltuk a megfelelő partnereket és a megrendelőket is. Döntő részben pénzügyi és piackutatási területen tevékenykedünk. Emellett valóban gondolkodunk további innovatív ötleteken, melyek még kidolgozás alatt vannak, és nemsokára aktuálisak is lesznek – de erről korai még beszélni.
DDG: Okozott-e problémát az átállás, és ehhez milyen lépésekre kellett sort keríteni?
FF: A kollégákat fel kellett készíteni az új tevékenységre, hiszen ők sem csináltak korábban hasonlót – de nyitottak voltak, megértették, hogy fejlődnünk, innoválnunk kell, csak így tudunk fennmaradni a gyorsan változó piaci környezetben. Megértették az üzletpolitikánkat, megértették, hogy folyamatosan figyelni kell a piacot, keresni kell az új lehetőségeket és ha szükséges, váltani kell. Nyitottnak kell lenni arra, ami az adott időszakban a megrendelést tudja biztosítani. A szolgáltatásunkat folyamatosan fejlesztjük, jelenleg saját adatbázist építünk vállalkozásokra és intézményekre fókuszálva. Továbbá társszervezetünkkel a Társadalmi Vállalkozások Országos Szövetségével (TAVOSZ) – melynek több, mint 600 társadalmi vállalkozás tagja van – partnerségi megállapodást kötöttünk a VOSZ-szal, és már egy kutatást is készítettünk a számukra, melyet saját szakmai anyagaikhoz használhatnak. Ezzel a partnerséggel a TAVOSZ tagjai jobban tudják érvényesíteni érdekeiket is.
DDG: A COVID óta is rengeteg hátráltató tényezővel kellett megküzdenie a vállalkozásoknak – háború, energiaválság, infláció, ne folytassuk. Ki kellett alakítania egy rugalmas ellenállóképességet, egyszóval rezilienciát. Ön szerint mi tette Önöket ellenállóvá, mivel kell rendelkeznie egy cégnek ahhoz, hogy átvészelje a nehéz időszakokat?
FF: Nyitott vezetőkre és nyitott munkatársakra van szükség elsősorban. Nekünk vezetőknek is meg kell látnunk a piac alakulását. Nyitottnak kellett lennünk az új megoldások felé, és ezt megfelelő módon kommunikálni kellett a munkatársak irányába. A nyitottság az új megoldások sikeres bevezetéséhez kell. Ha ellenállásba ütközünk, az az eredményesség rovására megy. Próbálunk olyan kollégákkal együtt dolgozni, akik megértik ennek fontosságát. Szerencsére kialakult egy törzsgárda, akikre mindig lehet számítani, akikre tudunk építeni.
DDG: Anno beszéltünk az innovációs stratégiáról, a szervezetről, az innovációs életciklus folyamatokról, a megvalósulást segítő feltételekről, eredményekről… Mit gondol, hogyan változtatta meg a gondolkodásukat az innovációmenedzsment tanácsadás?
FF: Sokkal nagyobb fókuszt kapott az innováció a cég életében. Ezért tudtunk sikeresen fennmaradni a COVID és az azt követő turbulens időszakban. Új szemléletet és gondolkodásmódot sikerült elsajátítani, és eddig úgy néz ki, sikeresen tudjuk venni az akadályokat.
DDG: Voltak-e kézzelfogható eredmények?
FF: Elég kézzelfogható, hogy új tevékenységi kört sikerült bevezetni, a kollégák is megszerezték azokat a készségeket, kompetenciákat, melyek nélkülözhetetlenek a call centeres tevékenységhez, és mi, vezetők is felnőttünk ahhoz a kihíváshoz, hogy folyamatosan megtaláljuk az új lehetőségeket.
DDG: Milyen terveik vannak a jövőre nézve?
FF: Távlati tervben a call center továbbfejlesztése szerepel. Szeretnénk minél professzionálisabb megoldásokat nyújtani a partnereknek. Ezt a kollégák képzésével és a call center szolgáltatás kiterjesztésével kívánjuk elérni. Jelenleg három fő területre koncentrálunk: az első, hogy saját adatbázist építünk, főként vállalkozások és intézmények adatai, elérhetőségei szerepelnek ebben. Az adatbázis építéssel és potenciális ügyfelek megkeresésével azon vállalkozásoknak tudunk megoldást nyújtani, akiket a céges és intézményi ügyfelek érdekelnek. Ők bátran kereshetnek bennünket, ki tudjuk őket szolgálni!
A második a „Lead”, azaz érdeklődő generálás, melyet lakossági és vállalati hitel és biztosítási termékek értékesítésének támogatásához végzünk. Harmadik fókuszunk a piackutatás. Kollégáink több tízezres nagyságrendű telefonbeszélgetésen vannak túl, a legkülönbözőbb igényeket is ki tudjuk szolgálni.
DDG: Sok sikert kívánunk a további működéshez!
* * *
A KKV-k innovációs és nemzetközi törekvéseit az Enterprise Europe Network támogatja.
A cikk a Dél-Dunántúli Gazdaság kamarai magazinban jelent meg: https://issuu.com/pbkik/docs/ddgazd_24_10/16