800 millió forintos támogatásra pályázhatnak a vidéki cukrászdák

Országszerte közel nyolcszáz vidéki cukrászda igényelhet egymillió forint vissza nem térítendő támogatást eszközbeszerzésre és fejlesztésre július 2-től augusztus 1-ig. Az összesen 800 millió forint keretösszegű felhívás második eleme a Magyarország Kormánya által a vidéki vendéglátóhelyek támogatására indított 13 milliárd forint értékű programjának. Az első szakaszban 1600 egész évben nyitva tartó, vidéki étterem nyújtotta be a pályázatát, a cukrászdákat követő további ütemekben pedig a nyár folyamán a zenés-táncos szórakozóhelyek és az alkalmi vendéglátó üzletek, ősszel pedig a kávézók, a büfék, valamint az italüzletek és bárok adhatják majd be igényeiket.

Bővebben…

Újabb vállalkozókat megtévesztő levelet kaptunk

Egy újonnan alapított vállalkozást sajnos számos csaló-, vagy legalábbis megtévesztő ajánlattal találnak meg a digitális térben, de akár postai úton is. Erre – ilyen irányú tapasztalat hiányában – nincsenek felkészülve a vállalkozások. Hogy döntse el bárki, aki még nem látott ilyen megkeresést, hogy annak tartalma valós-e, a küldő személy vagy cég létezik-e, a cég nevében eljáró személy egyáltalán annál a cégnél dolgozik-e?

Bővebben…

Sok kisvállalkozással felbontotta a korábbi szerződését az áramszolgáltató

Kamaránkat több vállalkozás is felkereste azzal a problémával, hogy egy nyilatkozattétel elmaradása miatt az áramszolgáltatója felbontotta vele a szerződését és új szerződést kellett kötnie.
Mivel nem egyedi esetről van szó utánajártunk a helyzetnek:

A 2022.08.01-től megváltozott jogszabályi feltételek alapján villamos energia szolgáltatás esetén nem lakossági ügyfélként az egyetemes szolgáltatás igénybevételére akkor jogosult az ügyfél, ha:

  • kisfeszültségen vételez, ÉS
  • összes felhasználási helye tekintetében együttesen 3×63 A-nál nem nagyobb csatlakozási teljesítménnyel rendelkezik, ÉS
  • mikrovállalkozásnak minősül a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény alapján, ÉS 
  • 2022. június 18-án részben vagy egészben egyetemes szolgáltatótól vásárolta a villamos energiát.

A 217/2022(VI. 17.) Korm. rendelet 10/A § (3) bekezdése alapján a szolgáltató bármikor jogosult a felhasználót nyilatkozattételre felhívni az egyetemes szolgáltatásra való jogosultság fennállására vonatkozóan.

Ezen nyilatkozattételre lettek felszólítva a vállalkozások, sok esetben azonban a vállalkozás nem kapta meg a szolgáltató levelét, vagy kicsúszott a nyilatkozattételi határidőből, melynek következményeként:

a jogszabály alapján azon ügyfél, aki a nyilatkozattételt elmulasztja, vagy úgy nyilatkozik, hogy nem jogosult egyetemes ellátásra, azt ellátásra nem jogosultnak kell tekinteni és az egyetemes szolgáltatási szerződését meg kell szüntetni, illetve az egyetemes szolgáltatóval fennálló jogviszony ideje alatt (2022.08.01 – szerződés megszüntetésig) jogosulatlanul vételezett energiát a szolgáltató a villamos energiát az adott hónapra vonatkozó átlagos HUPX másnapi órás piaci áron számolja el a felhasználóval.

A nyilatkozatot nem tett ügyfelek esetében a jogszabályban foglaltak alapján 2022.08.01-ig visszamenőleg az elfogyasztott mennyiséget az ellátási felárral számlázta ki az egyetemes szolgáltató,  és ezért kerültek a korábbi számlák törlésre.

A nyilatkozattételre való felszólítás jogosságát nem vitatjuk, azonban nagyon sok kisvállalkozás került anyagilag nehéz helyzetbe, ugyanakkor az egyetemes szolgáltatásra való jogosultságuk igazolható módon fennállt.

Szeretnénk felmérni, hány vállalkozást érint a probléma, hogy egységes álláspontot képviselve tudjunk egyeztetni az ügyben a döntéshozókkal.

Kérjük jelentkezzen emailben a email címen, amennyiben az Ön vállalkozása is érintett!

Amint lesz új fejlemény az ügyben javasoljuk, hogy mindenképpen egyeztessen a szolgáltatóval, mivel a jogosultsági feltételek megléte esetén visszakerülhetnek az egyetemes szolgáltatói körbe.

Miben segítheti a cégem az informatika?

A kamara ICT Bizottsága októberben konferenciát szervez, melynek célja, hogy a KKV-kat érintő minden releváns, az informatikával, digitalizációval kapcsolatos témát körbejárjon. Az eseményen a gyakorlatban előforduló problémákra és azok megoldásaira fókuszálunk. Megmutatjuk, mik azok a területek az informatikában, amik egy átlagos kisvállalkozást is előrevihetnek, fejleszthetik a hatékonyságát és költséget takaríthatnak meg neki. Kérjük, segítse a szervezőket, hogy minél több olyan témát járjunk körbe a rendezvényen, ami tényleg érdekli a vállalkozásokat. Írja meg témajavaslatát a címre, ami lehet akár egy probléma is, amire az IT segítségével vár választ!

Fotó: PxHere

Humánerőforrás fejlesztése – kérdőív

A Pécsi Tudományegyetem támogatni kívánja a hallgatók helyi elhelyezkedését és reagálni kíván a helyi munkaerőpiac által megfogalmazott igényekre. Ennek okán az Egyetem fokozott figyelmet fordít arra, hogy a hagyományos oktatási és K+F+I funkcióin túl, a regionális szereplők tudásteremtés iránti elkötelezettségét növelje, emellett egy vonzó szellemi, fizikai környezet létrehozására és fenntartására fókuszál. Az Egyetem számára kiemelten fontos a humánerőforrás versenyképes megújulásának támogatása, a régiós megtartóerő növelése, valamint, hogy a végzős egyetemi hallgatók számára a térségben való elhelyezkedést tevékenyen is támogassa.

Ezen aspirációk előmozdítására készítettek egy, a Humánerőforrás fejlesztésére irányuló kérdőívet, melynek célja, hogy felmérjék a partnereik jelenlegi helyzetét és jövőbeli igényeit felsőfokú végzettségű munkavállalók tekintetében, választ kapjanak arra, hogy milyen fluktuációval küzdenek a vállalkozások, melyek a számukra legfontosabb soft skillek egy új munkavállaló esetén, valamint van-e tapasztalatuk szakmai gyakorlatos hallgatók foglalkoztatásával kapcsolatban. A kérdőív hozzájárul, hogy a vállalkozásoknál felmerülő igényeket minél pontosabban megismerjék, ezáltal minél hatékonyabban tudják segíteni őket a versenyképes humánerőforrás igények fejlesztésével, utánpótlásával kapcsolatban.

Kérjük, hogy szánjon néhány percet a kérdőív kitöltésére, hogy sikeresen tudják támogatni az Ön szervezeténél felmerülő igényeket és a válaszok segítségével a piaci elvárásoknak megfelelően tudja az Egyetem fejleszteni képzéseit, a hallgatók elhelyezkedésének támogatását.

A kitöltésre július 5-ig van lehetőség, mely kb. 10-15 percet vesz igénybe.

A kérdőív ezen a linken érhető el.

Adatvédelmi tájékoztató

Effekt 2030: Indul a vállalati ESG megoldások idei megmérettetése

Idén is versenybe szállhatnak a hazai vállalatok az Effekt 2030 – Az ESG megoldások díjáért. A rangos szakmai elismerést olyan példamutató környezeti, társadalmi és vállalatirányítási programokkal nyerhetik el a pályázó cégek, melyek valódi pozitív hatást eredményeznek és hosszabb távon is értéket teremtenek az adott szervezet érintettjei, környezete és az ott élő közösségek számára. A nevezési időszak 2024. augusztus 1-jén éjfélig tart.

A környezeti, társadalmi fenntarthatóság és a fenntartható működés az utóbbi években fokozatosan került a vállalatok figyelmének előterébe. A vonatkozó uniós és hazai szabályozások megjelenésével prioritássá vált a cégek számára, hogy üzleti tevékenységüket a környezeti (Environmental/E), társadalmi (Social/S) és vállalatirányítási (Governance/G) szempontoknak megfelelően végezzék és erről évente jelentést tegyenek.

Az Effekt 2030 – Az ESG megoldások díjának célja, hogy elismerje, és széles körben megismertesse azokat a példaértékű programokat és jógyakorlatokat, melyeket a hazai cégek az ESG egyes területein megvalósítanak. Minden évben olyan vállalati projektek részesülnek az elismerésben, amelyek valódi pozitív hatást érnek el és hosszabb távon is értéket teremtenek az adott szervezet érintettjei, a környezet és a társadalom számára.

Az idei díjra augusztus 1-ig pályázhatnak a Magyarországon működő nagyvállalatok, kkv-k és startupok, valamint az általuk létrehozott vállalati alapítványok. A Zöld egyensúly kategóriában olyan programokkal lehet nevezni, melyek az ökológiai környezetben érnek el pozitív eredményt, a Mindenki társadalma kategóriában olyan kezdeményezésekkel lehet indulni, melyek az adott szervezet külső vagy belső érintettjeire gyakorolnak jótékony hatást, míg az Értékteremtő üzlet kategóriában olyan korszerű vállalatirányítási megoldásokkal lehet versenybe szállni, melyek a vállalat üzleti magatartását tekintve szolgálnak jó példával.

A benyújtott pályaműveket öttagú szakmai zsűri bírálja el. A testület tagjai: Horváth Áron fenntarthatósági vezető, CBRE Magyarország; dr. Horváth Levente fenntarthatósági és esélyegyenlőségi irodavezető, Budapesti Gazdasági Egyetem; dr. Molnár Klára igazgató, szakmai vezető, Effekteam Egyesület; Pogány Éda regionális fenntarthatósági és kommunikációs vezető, Syngenta; valamint Szabó Gyula zöld életmód tanácsadó, fenntarthatósági szakértő, Ökoszolgálat Alapítvány.

A zsűrizés során a szakértők egységes bírálati szempontok mentén értékelik a pályázatokat: egyebek mellett megvizsgálják, hogyan illeszkedik az adott program a vállalat ESG/fenntarthatósági/CSR stratégiájához, mennyire működőképes és innovatív a kezdeményezés, miként valósul meg az érintettek és az együttműködő partnerek bevonása, illetve milyen eredményeket, hatásokat sikerül a cégnek elérnie a projekt által. A zsűri szeptember 20-ig dönt a nyertesekről, illetve a kategóriánként shortlistre kerülő pályázatokról. Ez utóbbiakra szeptember 23–30. között a nagyközönség is leadhatja szavazatait és kiválaszthatja az idei közönségdíjas programot. Az ünnepélyes eredményhirdetésre és a díjak átadására október 7-én kerül sor az Effekteam Egyesület által szervezett hagyományos szakmai konferencia keretében.

Az Effekt 2030 díjról, az idei pályázatról és a korábbi győztes programokról bővebb tájékoztatás az Effekteam Egyesület honlapján érhető el: https://effekteam.hu/effekt2030/

További információ:

Molnár Klára igazgató, szakmai vezető, +36 30 210 3171,

Fontos határidő jár le jövő héten, 5 milliós bírság a vége, ha elmulasztja!

Lehet, hogy csak pár napja maradt cégének, hogy a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) nyilvántartásba vegye!

Miről is van szó?

Mond valamit a NIS2? Hallott már a 2023. évi XXIII. A kiberbiztonsági tanúsításról és a kiberbiztonsági felügyeletrőlszóló törvényről? Sok cégvezető ismeri már, de valószínűleg még több nem. Miért fontos ez? Június 30-án a törvényben részletezett iparágakban tevékenykedő 50 főnél több alkalmazottal vagy 10 millió euró árbevétellel rendelkező cégeknek nyilvántartásba kell kerülniük a SZTFH-nál.

De mely iparágak érintettek?

Az alábbi iparágakban tevékenységet folytató cégek érintettek:

NIS2 által érintett szervezetek
Forrás: sztfh.hu

Önazonosítás

Fontos tudnia minden cégnek, hogy az SZTFH nem fog értesítést küldeni, hogy érintett-e a cég vagy sem. Ezt a cégnek kell felmérnie egy önazonosítási folyamatban. Ha úgy ítéli meg, hogy érintett, akkor 2024. június 30-ig regisztrálnia kell a céget az SZTFH honlapján! Aki ezt elmulasztja, arra várhatóan bírság vár, ami előreláthatólag milliós tétel lesz! További részletek a hatóság honlapján is elérhetőek.

KKV vagyok, van teendőm?

Alapvetően a KKV-k nem érintettek pár iparágat tekintve. Az alábbi területen tevékenykedő cégekre a törvény méretkorlát nélkül vonatkozik:

  • elektronikus hírközlési szolgáltató
  • bizalmi szolgáltató
  • DNS-szolgáltatást nyújtó szolgáltató
  • legfelső szintű domainnév-nyilvántartó
  • domainnév-regisztrációt végző szolgáltató

Nem vagyok biztos benne, mit tegyek?

A törvény 1 és 2. mellékletben részletezve találhatóak az érintett területek. Ha bármilyen kétely van Önben, akkor érdemes a hatósághoz fordulni. Ha nem kap visszajelzést időben, akkor érdemes benyújtani a regisztrációt, mert ha mégsem érintett a cég, akkor a hatóság elutasítja a kérelmet.

De mire ez a nagy hűhó?

Fontos tudni, hogy eddig kb. 400 cég regisztrált, de az SZTFH számítása szerint kb. 2 500-3 000 cég lehet érintett. Szóval nagyon sokan fogják az utolsó pillanatra hagyni a regisztrációt, Ön ne legyen közöttük!

Van olyan a tevékenységem a vállalkozásomban, ami érintett, de valós tevékenységet nem végez a cégem ezzel kapcsolatban. Akkor is érintett vagyok?

Röviden: igen. Fontos tudni, hogy ha szerepel a cég tevékenységi listájában az érintett iparág – és nem KKV a cég -, akkor is kötelező regisztrálni, ha nem végez ilyen tevékenységet a vállalkozás. Vagy törli a tevékenységet a listájából a cég, vagy regisztrál.

De mit kell tennem, ha érintett a cégem?

A hatóság oldalán több tájékoztató anyagot is lehet találni az önazonosítással és a nyilvántartásba vétellel kapcsolatban. Érdemes elolvasni őket. A nyilvántartásba vételhez az SZTFH 420 “Érintett szervezet nyilvántartásba vételére irányuló kérelmet kell kitölteni a cégkapu segítségével.

Nagy Imre Gábor

A szerző a ZETRON Kft. munkatársa, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Elektronikus Információbiztonsági vezető szakán végzett.

Féléves Konjunktúrakutatás – 2024. április

A Konjunktúramutató értéke 2024 áprilisában +22 ponton áll, ami a 2023 második félévében bekövetkezett visszaesést követően kis mértékű, három pontos javulást jelent. A mutató jelenlegi értéke két ponttal elmarad az előző év azonos időszakában mért +24 pontos értéktől, viszont számottevően meghaladja a 2022 októberében mért +4 pontos értéket.

A belföldi értékesítési árak várható alakulása

A versenyszférához sorolt hazai cégek 61 százaléka számolt azzal 2024 áprilisában, hogy belföldi árai em elkedni fognak a következő félévben. Ez az utóbbi három év adataihoz képest számottevő csökkenést jelent. A várható áremeléssel számoló válaszadók 62 százaléka 10% alatti áremelést tartott valószínűnek, 30 százalékuk 10–15%-os emelést vetített előre, 5 százalékuk pedig 16–20%-os árnövekedést jelzett.

Nemzetközi tendenciák

Németországban az IFO üzleti bizalmi index értéke változatlan maradt májusban. A feldolgozóipari beszerzési menedzserindex (PMI) értéke tovább emelkedett, míg a munkanélküliségi ráta stagnált. A franciaországi INSEE üzleti bizalmi index enyhén romlott az előző hónaphoz képest.

2024. áprilisi Féléves Konjunktúrakutatás magyar nyelven

2024. áprilisi Féléves Konjunktúrakutatás angol nyelven